הבאה בתור אחרי איטליה? עלייה בתשואות אג"ח אוסטריה

תשואת האג"ח הממשלתיות של אוסטריה ל-10 שנים זינקה השבוע ב-0.42% לרמה של 3.44% ■ החשש בשווקים: אוסטריה תאבד את דירוג האשראי המושלם שלה

שר האוצר של אוסטריה הודיע היום (ו') באופן חריג כי אין חשש לדירוג האשראי המושלם של המדינה (AAA). זאת, בעקבות העלייה המתמשכת בתשואות האג"ח של אוסטריה, כאשר פער התשואות בין אג"ח אוסטריה לאג"ח גרמניה התרחב לשיא. אגרות החוב הממשלתיות של גרמניה מהוות בנצ'מרק להשוואה באיחוד האירופי.

הסיבה לירידות במחירי אגרות החוב הממשלתיות של אוסטריה היא הקשרים הכלכליים ההדוקים של אוסטריה עם איטליה עמוסת החובות. הסנאט האיטלקי העביר היום תוכנית צנע בהיקף של 59 מיליארד אירו, מה שעלול לפגוע בהמשך בצמיחה הכלכלית במדינה. במהלך השבוע נרשמו נפילות בשוק האג"ח האיטלקי והתשואות זינקו לשיאים.

היום, למרות ששוקי האג"ח באיטליה, צרפת ושאר אירופה מתאוששים, באוסטריה דווקא נמשכות הירידות והתשואות עולות. "אוסטריה פגיעה כי היא חשופה מאוד לאיטליה ולמדינות מזרח אירופה", אמר ל"פייננשל טיימס" מארק אוצוולד, כלכלן ב-Monument Securities.

אוסטריה היא אחת המדינות הבודדות בגוש האירו שהצליחו לשמור על דירוג אשראי מושלם, לצד גרמניה וצרפת. היא גם אחת המשתתפות הגדולות בקרן הסיוע האירופית (EFSF) שהיקפה 440 מיליארד אירו, ואשר ישנם מגעים להגדילה לטריליון אירו.

בימים האחרונות נפוצו שמועות בשווקים כי אוסטריה תאבד את דירוג האשראי המושלם שלה, אך עד כה שום סוכנות דירוג לא פעלה בכיוון זה. תשואת האג"ח הממשלתיות של אוסטריה ל-10 שנים זינקה השבוע ב-0.42% לרמה של 3.44%. תשואת האג"ח ל-10 שנים של גרמניה עומדת היום על 1.79%.