בכיר בבנק האירופי: "התספורת ליוון - רעה לגוש האירו"

אתנסיוס אורפנדייס, חבר דירקטוריון ב-ECB ויו"ר הבנק המרכזי של קפריסין, התראיין היום לעיתון מקומי ■ מסביר: מדוע "כפיית" ה'תספורת' היוונית לא תועיל, וכיצד המשקיעים איבדו האמון בשוק

"תספורת" על חובותיה של יוון תפגע במדינה ובוגש האירו כולו, ומעלה את חוסר אמון המשקיעים באפיק הממשלתי במדינות נוספות באירופה. כך סבור חבר דירקטוריון הבנק המרכזי האירופי, אתנסיוס אורפנדייס (Athanasios Orphanides), שהתראיין היום (א') לעיתון מקומי ביוון.

"תספורת אפשרית על החוב של יוון לא הכרחית, ותפגע ביוון ובוגש האירו כמכלול. אני עדיין מחזיק בדעה זו", הסביר אורפנדייס, המכהן גם כיו"ר הבנק המרכזי של קפריסין.

אורפנדייס מגיב, למעשה, לפתרון אליו הגיעו שרי האוצר של גוש האירו ב-26 באוקטובר - עת גיבשו תוכנית חילוץ ליוון, הכוללת "תספורת" שהיקף של 50% לנושיה, בד בבד עם הזרמה של סיוע חיצוני בהיקף 130 מיליארד אירו.

לדבריו של אורפנדייס, הפוליטיקאים באירופה "כפו" את התספורת על בעלי האג"ח: "בראייתי, כפייה של התספורת היא לא הפיתרון האפקטיבי והיעיל ביותר לטפל בבעיית משבר החוב", הוסיף. "הדאגה סביב אמינות האג"ח הממשלתיות כאפיק השקעה באירופה עולה לאור הפיתרון הזו, וכבר מעלה את התשואות על אג"ח אלו".