משרד האוצר יעביר הלוואה - עובדי תעש יקבלו משכורות

המשכורות בגובה 68 מיליון שקל, שהיו אמורות לעבור לחשבונות העובדים עוד לפני סוף השבוע, לא הועברו בשל קשיים בתזרים המזומנים של החברה

ועדת הכספים של הכנסת אשרה היום (א') למשרד האוצר להעביר הלוואה בסך 68 מיליון שקל לתעשייה הצבאית, שישמשו לתשלום משכורות חודש אוקטובר לעובדים. המשכורות, שהיו אמורות לעבור לחשבונות העובדים עוד לפני סוף השבוע, לא הועברו בשל קשיים בתזרים המזומנים של החברה.

חברי הוועדה תמכו פה אחד בהעברת ההלוואה, אך הצהירו כי אין מנוס ממציאת פתרון למצוקות החברה. זאת, בין השאר על רקע העובדה שזו הפעם השלישית שבה הוועדה מתבקשת לאשר הלוואות לתשלום שכר לעובדים או לרכישת חומרי גלם להבטחת פעילות הייצור שלה, וכן על רקע ההשתהות במהלכים שאמורים להוביל למיזוג תעש עם חברה אחרת או להפרטה.

על רקע הימשכות המשבר, החליטה ועדת הכספים בשבוע שעבר ללוות את המו"מ המתקיים בין ההסתדרות, משרד האוצר ועובדי תעש באמצעות צוות משנה מיוחד בראשות ח"כ שי חרמש. הצוות עתיד להתכנס לדיון ביום רביעי הקרוב. עד אז נדרשו הצדדים לגבש עמדות לגבי תרחישים אפשריים, שיהיה בכוחם כדי להוביל לפתרון המשבר בתעש, לרבות תוכנית להבראת החברה, מבלי שהיא תופרט או תמוזג עם חברה אחרת (על פי הצעה שהעלה ח"כ חרמש).

פערים קטנים יחסית

בתעש ובקרב הגורמים המעורבים במו"מ, מצביעים על פערים קטנים יחסית בין המדינה לעובדי החברה וההסתדרות. הפערים הם בעניין גובה רשת הביטחון לעובדים שיישארו בחברה אחרי ההפרטה, והיא אמורה להבטיח את זכויותיהם למקרה שיפוטרו.

מדובר בפער של כ-200 מיליון שקל בין גובה הרשת שמוכן להבטיח האוצר, לבין זה שדורשים העובדים. בתעש אומרים כי פערים אלה יוצרים אבסורד, שכן בעקבות היעדר החלטה בנושא, תוכנית פרישה של 950 עובדים, שהוסכמה בעבר בין הצדדים, לא יוצאת לפועל. עלות השכר השנתית של עובדים אלה היא כ-220 מיליון שקל. בין הצדדים קיימת מחלוקת גם לגבי מספר העובדים שיהיו זכאים לפיצוי באמצעות רשת הביטחון בעת הצורך.

לדעת יו"ר הדירקטוריון, ניצה פוזנר, שהופיעה בשבוע שעבר בוועדת הכספים, פרישת העובדים תקטין את הוצאות השכר השוטפות השנתיות של החברה ותאיץ תוכנית לשחרור קרקעות שמוחזקות בידי החברה ויאפשרו בנייה של כ-23 אלף יח"ד.