כצמן וסגל לא מושכים שכר מאז ספטמבר

כצמן וסגל, בעלי השליטה בגזית גלוב, צריכים להביא את תנאי העסקתם לאישור האסיפה הכללית של החברה בשל תיקון 16 לחוק החברות, ועד כה לא עשו זאת ■ בעשור האחרון גרפו השניים לכיסם שכר בעלות של כרבע מיליארד שקל

צמד שיאני השכר הגדולים של הבורסה בת"א, חיים כצמן ודורי סגל, עשויים להידרש לוויתור משמעותי בתנאי העסקתם. השניים, ששולטים בחברת הנדל"ן גזית גלוב, עובדים מאז חודש ספטמבר ללא שכר - על רקע הצורך לחדש את תנאי העסקתם באסיפה הכללית של החברה, לאור תיקון 16 לחוק החברות.

ל"גלובס" נודע כי כצמן וסגל, שגרפו לכיסם שכר בעלות של כרבע מיליארד שקל ב-10 השנים האחרונות, בוחנים בימים אלו שינוי בתנאי העסקתם. על פי תיקון 16, שנכנס לאחרונה לתוקף, הסכם ההעסקה החדש של בעלי שליטה בחברות ציבוריות מחויב לזכות בתמיכת לפחות מחצית מבעלי מניות המיעוט בחברה (לעומת שליש בעבר). הסכם העסקתם של כצמן וסגל הסתיים כאמור בחודש ספטמבר, ומאז לא חודש.

כצמן, המשמש כיו"ר גזית גלוב, זכה ב-2010 לשכר בעלות של 11.5 מיליון שקל, 40% פחות מב-2009, לאחר שהודיע ביחד עם שותפו על הפחתה חד פעמית בשכר. "שותפי דורי סגל ואני הרגשנו שהסכמי השכר יצאו מפרופורציה וויתרנו על בונוסים של יותר מ-60 מיליון שקל בשנים האחרונות", הוא הודיע בתחילת השנה.

כשנשאל כצמן לגבי התערבותו של הרגולטור בתגמול הבכירים, אמר: "אנו ערים למה שקורה בישראל, אך יש לזכור שיש חברות שנהנות מכל מיני מונופולים בישראל. יש סוג שני של חברות, כמונו - חברה ישראלית שמתחרה בעולם. אני לא יכול לשלם למנהל אמריקני לפי מה שמקובל כאן, אני חייב להתמודד בכל דבר מול המתחרים, וגם בעניין השכר".

ויתרו על מענקים בעשרות מיליונים

גזית גלוב, הנסחרת בשווי של 6.2 מיליארד שקל, פועלת בתחום הנדל"ן תוך התמקדות במרכזים מעוגני סופרמרקטים בארה"ב, קנדה, אירופה וישראל. כצמן וסגל, שהקימו אימפריה נדל"נית מאפס, משכו בעשר השנים האחרונות שכר מצטבר בעלות של 253 מיליון שקל.

במקרה של כצמן, סך עלויות שכרו עמד על 148 מיליון שקל, כששכר הבסיס הכולל מהווה רק 19% מסך העלות, ואילו המענק מהווה 56%. גזית גלוב מציינת כמעט מדי שנה כי כצמן וסגל זכאים למענקים גבוהים יותר לפי הסכמי העסקתם (נגזרים כאחוז מהרווח הנקי) אך הם מוותרים עליהם מיוזמתם. כך, ב-2010, ויתר כצמן על מענק של 59 מיליון שקל, וסגל ויתר על מענק של 23.5 מיליון שקל.

במקרה של סגל, סך עלות שכרו המצטברת בעשור האחרון עמדה על 105 מיליון שקל, כששכר הבסיס מהווה רק 26% מסך העלות, ואילו המענק מהווה 55%. שווי מרכיבי המזומן בעלויות השכר של השניים (שכר בסיס ומענק) היה גבוה יותר משווי מרכיבי התגמול ההוני.

כצמן וסגל אינם בעלי השכר הגבוה היחידים בגזית גלוב. מנהלים נוספים הנהנים גם הם מתנאי שכר מפליגים הם ג'פרי אולסון, מנכ"ל החברה הבת אקוויטי וואן, שהשתכר אשתקד12.1 מיליון שקל; רוני סופר, מנכ"ל גזית גלוב, שזכה לשכר בעלות של 10.5 מיליון שקל; תומס קפוטו, נשיא אקוויטי וואן - 5.7 מיליון שקל; ואריה מינטקביץ', מ"מ יו"ר דירקטוריון גזית גלוב - 3.4 מיליון שקל עבור חצי משרה.

כך צברו חיים כצמן ודורי סגל עלות שכר
 כך צברו חיים כצמן ודורי סגל עלות שכר