"האבולוציה הכי חשובה היא כניסת יו-טיוב לעסקי הטלוויזיה"

בריאן גארדן, מבכירי תעשיית הטלוויזיה בארה"ב ואורח בכנס סלקום מדיה, מדבר על המהפכות שעובר המדיום ועל השפעות הצפייה החברתית על הרייטינג

אחר כ-10 שנים בתפקידים בכירים ברשת MTV, בהם מנהל הפרוגרמינג של הערוץ, נבחר בריאן גארדן במספר דירוגים לאחד מ-10 האנשים החשובים בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית. 13 שנה לאחר שהחל לעבוד ב-MTV, פרש גארדן מהתפקיד המלחיץ.

"אחרי הרבה שנים מאוד לחוצות ומלחיצות, החלטתי לנסות דברים אחרים. בשנים האלה הצלחתי לצבור ממון לא קטן, מה שאיפשר לי להקים חברה הפקה ובמקביל לעבוד על כתיבת מחזמר וספר", מספר גארדן ל"גלובס". הקשרים והמעמד מאפשרים לו היום להפיק סדרות לרשת MTV ו-VH1.

גארדן צפוי לנחות בישראל מחר (ג') בבוקר כאורח סלקום. הוא ירצה על טלוויזיה בעידן הנוכחי בכנס סלקום מדיה שהחברה עורכת.

הצעה לא צפויה

זמן קצר לאחר עזיבתו את רשת MTV, קיבל גארדן הצעה לא צפויה מסגן נשיא ארצות-הברית לשעבר, אל גור. בשנת 2005 גור ואיש העסקים ג'ואל הייאט העלו לאוויר את Current TV - רשת טלוויזיה בעלת אוריינטציה שמאלנית, שלוח השידורים שלה פנה ישירות לקהל יעד צעיר בגילי 18-34.

לגארדן הוצע לשמש כיועץ של הרשת. מאז עלייתה לאוויר זכתה הרשת בפרסי "אמי" ו"פיבודי" על היותה מציעה פרשנויות של טובי הפרשנים הפוליטיים, מהדורות חדשות חסרות משוא-פנים ותוכניות מידע.

"המטרה הייתה שאני אעזור להם להרחיב את מעגל הצופים", מספר גארדן. "עבדתי איתם במשך שנה וחצי. השגנו רייטינג יותר גבוה וקהל יותר רחב". כיום הערוץ נקלט בכ-80 מיליון בתי-אב בכל רחבי העולם, כשבארה"ב הוא נקלט בכ-65 מיליון בתים.

- מה אתה חושב על תעשיית הטלוויזיה כיום?

"בשנים האחרונות אנו עדים לאבולוציה חווייתית בעקבות שינויים ושיפורים טכנולוגיים ששינו את האופן שבו אנחנו חווים צפייה בטלוויזיה", הוא עונה.

לדבריו, בעקבות הופעת רשתות חברתיות כגון פייסבוק וטוויטר, חוויית הצפייה עברה שינויים מרחיקי לכת, במיוחד בשנה האחרונה. "ההתאמות של הטלוויזיה לעולם החדש מאפשרות לצופה היום להפוך את חוויית הצפייה האישית שלו לחוויית סלון חברתית, באופן כזה שאתה ממש יכול לצפות בטלוויזיה עם חברים שלך שנמצאים אי-שם".

"יש היום גם פלטפורמות ואתרים שונים שמאפשרים לך לדעת במה החברים שלך צופים", הוא ממשיך. "בנוסף לזה, קיימים לא מעט אתרים שמראים לך בכל רגע נתון, באחוזים ובמספרים, במה אנשים צופים או על איזה תוכניות טלוויזיה הם מדברים בבלוגוספירה. דברים מסוג זה מלמדים את הצופה איפה נמצא הבאזז בכל שנייה נתונה".

צפייה מחוץ לסלון

בריאן מתאר עולם שבו חוויית הצפייה המשותפת חורגת מחוץ לגבולות הסלון, חוויה שבה חברים יכולים להחליף דעות ומחשבות לגבי מה שמתקיים על פני המסך הקטן, תוך כדי שהוא קורה. "זה נראה כאילו יש כאן מהפכה בכל מה שאתה יכול לעשות בזמן שאתה צופה בטלוויזיה", הוא אומר.

"הכוונה היא להפוך את החוויה לחברתית יותר", מדגיש גארדן, "בסופו של יום טלוויזיה היא משהו שאנשים אוהבים לעשות עם חברים, במיוחד כל מה שקשור למשדרי ספורט או דברים כמו 'אמריקן איידול'. הטכנולוגיה החדשה פשוט מאפשרת להנגיש את הצפייה המשותפת הזאת, רק באמצעים אחרים".

- צפית שדברים כאלה יקרו בעתיד?

"בעבר העריכו כי העתיד של הטלוויזיה הוא כזה שכל אדם יוכל לצפות במה שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה, ולא תהיה חשיבות רבה ללוחות משדרים שקבעו מנהלי תוכניות בערוצים השונים. אבל מה שמתגלה עכשיו באמצעות הצפייה החברתית זה שאנשים דווקא כן רוצים לראות את אותן התוכניות בזמן אמת. אני לא חשבתי שזה יקרה, כך שמדובר בהפתעה מבחינתי".

- באיזה אופן זה משפיע על הרייטינג?

"האפשרות של הצפייה החברתית הובילה לכך שאנשים לא רוצים 'להישאר מאחור' ולא להיות מעודכנים בזמן אמת לגבי הסדרות האהובות עליהם. הודות לכל השינויים הטכנולוגיים, ניתן להבחין במגמה של עלייה בצפייה וברייטינג".

- איך אתה רואה את תעשיית הטלוויזיה כיום, רגע לפני 2012?

"מה שמדהים אותי כל פעם מחדש זה שהערוצים המרכזיים עדיין עובדים עם אותו מודל עסקי שהם עבדו איתו לפני שנים. למרות שהזמנים השתנו, מסתבר כי עדיין מקובל לצפות בטלוויזיה בצורה המסורתית, מול המרקע".

"מה שבכל זאת משתנה", מציין גארדן, "זה הכניסה של כל האמצעים הסלולריים והטאבלטים למיניהם. בעתיד, במקום שלכל אחד תהיה הבחירה בין 300 ערוצים, נוכל פשוט לתכנת את האייפד להוריד אליו רק תוכניות שנרצה, כך שלמעשה יהיה לנו רק ערוץ אחד בלבד. כל אחד יבנה לעצמו את הערוץ שהוא אוהב.

"כיום, אגב, האבולוציה החשובה ביותר שכולם מדברים עליה בארצות-הברית היא כניסתו של יו-טיוב לתוך עסקי הטלוויזיה. יו-טיוב שמה על זה כ-200 מיליון דולר, והם לקחו כ-100 מפיקים - חלקם מפורסמים מאוד כמו מדונה, ג'יי זי ואשטון קוצ'ר - שיקימו ערוצים משלהם ביו-טיוב - כך שהבאזז האמיתי היום הוא על מה יקרה עם יו-טיוב בהמשך הדרך".