ועדת הכלכלה: לאשר הפחתת המכסים של טרכטנברג

ביוזמת ח"כ פאינה קירשנבאום קיימה הועדה דיון בנושא מחשש לפגיעה במפעלים ופיטורי עובדים ■ קירשנבאום: "אם רוצים לאבד את התעשייה המקומית אז אנחנו בדרך הנכונה"

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ב'), לבקשת ח"כ פאינה קירשנבאום, דיון מיוחד בסכנה לסגירת מפעלים בעקבות החלטת הממשלה להוריד מכסים.

בפתח הדיון הסביר ח"כ יצחק וקנין, שעמד בראש הישיבה, כי בשלב ראשון החליטה הממשלה להפחית מכסים על מוצרי צריכה שלא מיוצרים בארץ, במסגרת אימוץ מסקנות ועדת טרכטנברג. לדבריו, בשלב השני יש כוונה להפחית מכסים על מרבית המוצרים, ובכלל זה מוצרי המזון שמיוצרים בארץ, והדבר יכול לפגוע פגיעה אנושה בחקלאות ובפריפריה. לדברי ח"כ וקנין, במוצרים רבים כמו אורז, או פירות וירקות, הבעיה היא פערי התיווך שגוזרים הסוחרים ורשתות השיווק, "לכן צריך לטפל במי שעושה את הרווח".

נציגת רשות המסים, שירלי אביבי, אמרה כי הפחתת המכסים בתעשייה אושרה בתיאום עם משרד התמ"ת והתאחדות התעשיינים. לדבריה, כל מה שנוגע למזון ולייצור מקומי הועבר לטיפול ועדת קדמי ועדיין לא אושר בממשלה. אביבי הסבירה כי התמ"ת והתאחדות התעשיינים העבירו רשימה של מוצרים שלא מיוצרים בארץ ויש עליהם מכס בשווי 444 מיליון שקל בשנה, והמכסים הללו יופחתו לאפס ב-1 בינואר 2012. כמו כן היא הוסיפה כי המכס על מוצרים אחרים, כאלה שמיוצרים בייצור מקומי, יופחת ב-10% ב-2013 ובשלב השלישי תהייה הפחתה נוספת של 15%.

ח"כ קירשנבאום טענה כי הממשלה חזקה נגד החלשים מכיוו שקל להוריד מכסים על אבקת חלב ולהרוג את הרפתנים או את פועלי הטקסטיל. "אם רוצים לאבד את התעשייה המקומית אז אנחנו בדרך הנכונה".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה כי "דווקא בגלל המיתון בשווקי העולם, כל מדינה ברת דעת, ובראשן ארה"ב ואירופה, מחזקת את הייצור המקומי. אין מדינה בעולם שמפחיתה עכשיו מכסים. טרכטנברג היה מכבסה, חוק הסדרים חדש שאליו דחפו את מאוויי האוצר - תיקון שכשבעצם מדובר על קלקול והרס". היא הוסיפה כי יש לדבר על פיקוח על המחירים, כי "אחרת נקבל אולי סמרטוט שעולה קצת פחות אבל אף עובד לא יוכל לקנות אותו".