עורך כלכלי ביאהו פייננס: "אני צופה מיתון קל באירופה"

דניאל גרוס הוא מחברם של ספרים רבי מכר ואחד העיתונאים הכלכליים הנקראים ביותר ■ גרוס ישתתף בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" 2011

1. מהי התחזית הכלכלית לאירופה - האטה או מיתון חריף?

"אני צופה מיתון קל. סבבי הצנע במדינות השוליים והמרכז, פירושם האטה בביקוש המקומי. אני רואה את המדינות הללו ממשיכות לדשדש באיטיות כאשר הן נאבקות במשבר החובות".

2. מה הכי מפחיד אותך באירופה העכשווית?

"חוסר היכולת לטפל במשברים, אי-הנכונות לנקוט פעולה, מבני שלטון עלובים וההבדלים האדירים בין התרבות הפוליטית, הכלכלית והחברתית של גרמניה מחד ושל יתר אירופה מאידך".

3. איזו עצה היית נותן למנהיגי אירופה?

"להפסיק לגרור רגליים. לגבש תוכנית גדולה - שהבנק האירופי המרכזי וקרן החילוץ (EFSF) יישבו יחד ויערבו לכל דבר - חובות בנקים, חובות ריבוניים - תמורת תשלום ואחר כך ידחפו את המערכת הפיננסית לעשות סדר אצלה. זו הדרך שארה"ב אימצה כדי לעצור את המשבר, והיא עבדה".

4. ומה לגבי ארה''ב?

"ארה"ב התגברה על הרבה מבעיות הפיננסים, הבנקאות והאשראי שלה. אנחנו בשנה שלישית של התרחבות, צמיחה של כ-2.6%. זה לא הרבה בהתחשב בהיכן שארה"ב צריכה להיות, אבל יש תנועה בכיוון הנכון".

5. מה הכי מסוכן בסין בימינו - בועת הנדל"ן, פערי ההכנסה או עודפי הנזילות?

"פערי ההכנסה בין עניים לעשירים. לסין יש המזומנים והיכולת לאכוף רגולציות הנדרשות כדי לטפל בבועת נדל"ן. עודפי הנזילות הם, לפי שעה, יתרון. אבל מתחים חברתיים הם עניין שקשה הרבה יותר לטפל בו. אין לסין הגמישות או המשאבים לטפל במחאות המוניות על שינויים במבנה הפוליטי".

6. האם כלכלת יפן תמשיך לדשדש?

"כן. ליפן יש יתרונות אך גם הרבה חסרונות שלא הולכים להיעלם בקרוב: חוב גבוה מאוד, אוכלוסייה מבוגרת, עוינות לזרים, צעירים שוויתרו על תקווה ואינם מקימים משפחות. קשה לראות איך יפן מתקנת את כלכלתה בטווח הארוך בלי לתקן קודם את תרבותה, ואני לא רואה את זה קורה".

7. אילו היו לך מיליון דולר פנויים, היכן היית משקיע אותם - בברזיל, ברוסיה, בהודו או בסין?

"בברזיל. מבין הארבע היא מציעה את השילוב הטוב ביותר של משאבים, תשתיות, דמוקרטיה ושלטון חוק. יש לה צמיחה מהירה מאוד, מעמד בינוני עולה, והיא נעה לכיוון של להיות חברה בריאה ובשלה יותר".

8. מהו האתגר הגדול ביותר של יאהו! פייננס כיום?

"להבטיח שהעיצוב, התכנים והכלים יהיו רלבנטיים לצרכן שמשתנה במהירות. לוודא שכל השינויים בהפצת התכנים - טוויטר, פייסבוק, גוגל, טאבלט - יכולים לעבוד לטובתנו".

9. כעורך לשעבר ב"ניוזוויק", כמה זמן לדעתך תשרוד העיתונות המודפסת, כולל מגזינים כלכליים?

"הם יהיו איתנו עוד הרבה זמן, אבל הולך להיות קשה מאוד לבעלים להתעשר, וקשה לאנשים שעובדים בהם ליהנות מקריירות ארוכות ויציבות".

10.מי הכלכלן הטוב ביותר בעולם כיום ולמה?

"אני לא יודע מי הכי טוב, אבל פול קרוגמן הוא בוודאי המשפיע ביותר - בגלל הקפדנות שלו, הנכונות שלו לעסוק בנושאים חיוניים, הדרך שבה הוא משלב למדנות וכתיבה טובה של הטיעונים שלו, בגלל האומץ, ומפני שהוא בד"כ צודק".

11. איזו דמות היסטורית היית שמח לראיין ומדוע?

"פרנקלין דלאנו רוזוולט. הוא הוביל את המדינה בזמנים כלכליים קשים, והיה אחראי על תוכניות שנמשכו לאורך דורות".

12. מה הייתה השאלה הראשונה שהיית שואל אותו?

"'האם באמת הנחת שהכול יעבוד כמו שצריך מלכתחילה?'"

ועידת ישראל לעסקים 2011
 ועידת ישראל לעסקים 2011