המדינה הגישה בקשה לביזיון ביהמ"ש נגד כ-300 מתמחים

(עדכון) - המדינה: "מאבק המתמחים שלוח רסן ומבזה - מדובר בצעד פראי ובקריאת תגר על מערכת המשפט ושלטון החוק" ■ המשמעות - ניתן לקנוס את המתמחים שלא הגיעו לעבודה בעשרות אלפי שקלים ואף לשלוח אותם למאסר

המדינה הגישה היום (ד') לבית הדין הארצי לעבודה בקשה לביזיון בית המשפט כנגד כ-300 מתמחים שלא הגיעו בימים האחרונים לעבודה, למרות שהתפטרותם בוטלה על-ידי בית הדין ולמרות שהם לא הגישו מכתבי התפטרות חדשים. המשמעות של בזיון בית המשפט היא שניתן לקנוס את המתמחים בכמה עשרות אלפי שקלים ואף לשלוח אותם למאסר - אפשרות פחות ריאלית.

בפנייתה לבית הדין מכנה המדינה את מאבקם של הרופאים המתמחים כמאבק "שלוח-רסן ומבזה את פסק הדין של בית המשפט". עוד טוענת המדינה כי "מדובר בקריאת תגר של הרופאים המתמחים על מערכת המשפט ושלטון החוק".

בפנייה לבית הדין המדינה טוענת עוד כי הצעד בו נקטו הרופאים הינו צעד "פראי", המעיד על התאגדות לא חוקית. "לפנינו מערכה רביעית, בלתי מתפשרת ובלתי לגיטימית במאבקם של הרופאים המתמחים במרכז הארץ לשיפור תנאי שכרם ועבודתם, לאחר חתימת הסכם קיבוצי. תהה הסיבה אשר תהיה, אין ולא יכול להיות חולק כי אין סיבה שבעולם אשר תצדיק נטישת חולים".

עוד נכתב בבקשה: "אנו עומדים בפני שעתן הקשה הן של מערכת המשפט, הן של מערכת יחסי העבודה במדינת ישראל והן של מערכת הבריאות. חוסר פעולה כלפי הפרת הדין אינו תורם להרגעת הרוחות - נהפוך הוא".

המדינה מציינת את שיעורי הנטישה מבתי-החולים השונים. להלן רשימה חלקית:

■ איכילוב - 70 רופאים נטשו את עבודתם בבית-החולים

■ שיבא - 46

■ רמב"ם - 87

■ וולפסון - 10

■ בני ציון - 18

אידלמן: "הרבה גורמים רוצים שהמשבר יימשך"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, מסר היום: "התברר לנו שאף אחד במדינה לא באמת רוצה צדק חברתי. קבענו בהסכם תוספות גבוהות לפריפריה ולרופאים השורה ארוכה של מקצועות במחסור, שהם 60% מהרופאים בארץ. אבל אצלנו לא אוהבים שאחרים מקבלים יותר, הרי אנשים סובלים מהנחת של אחרים".

"רופאים מתפטרים בגלל שעון הנוכחות, כי הם פוחדים שזה יפגע ביכולת ההשתכרות שלהם", אמר אידלמן, כשהוא מתכוון להשתכרות מפרקטיקה פרטית.

לדבריו, "הרבה גורמים רוצים שהמשבר הזה יימשך כי הם מרוויחים מזה כסף, כמו יועצי תקשורת כוחניים ואלימים שגורמים נזק בלתי הפיך למערכת".

אידלמן מתכוון ליועץ התקשורת רונן צור שמייצג את המתמחים הבכירים. היום, אגב, שכרו המתמחים משרד יחסי ציבור נוסף, של גלי גבאי.

מרד של ראשי בתי-החולים

מוקדם יותר היום, ועדי הרופאים בבתי-החולים איכילוב, רמב"ם ושיבא איימו להשבית את בתי-החולים אם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן יממש את האיום שלו להכניס לתוקף מיידי את מכתבי ההתפטרות שהגישו מעל 100 רופאים בכירים.

ההודעה הזו, כך נראה, מחזקת את הרושם שהבכירים לא באמת התכוונו להתפטר, אלא להלך אימים על המערכת כדי להביא לשינוי ההסכם הקיבוצי, בעיקר בשל משכו הארוך והסעיף שמחייב אותם לראשונה להחתים שעון נוכחות.

באופן אירוני, עוד לפני האיום של ליצמן הבכירים ברמב"ם איימו כי הם יתפטרו מיידית וללא הודעה מוקדמת, וכעת כשליצמן רמז שיקבל זאת, הם קיבלו זאת בזעם. יצוין כי ועדי הרופאים אינם רשאים לפי חוק לשבות ללא הכרזת סכסוך של ארגונם היציג, קרי ההסתדרות הרפואית.

אחרי מרד המתמחים ומרד הבכירים, מגיע כנראה גם מרד ראשון של ראשי בתי-חולים. הנהלת בית-החולים רמב"ם הודיעה היום כי היא מסרבת לקבל את דרישת משרד הבריאות לקבל לאלתר את התפטרותם של 10 בכירים שהגישו בעצמם התפטרות.

וכך מסרה ההנהלה: "משרד הבריאות העביר הבוקר להנהלת בית-החולים רמב"ם רשימת של 10 מנהלי מחלקות יחידות ורופאים בכירים, שיש לקבל את התפטרותם לאלתר. מדובר ברופאים העובדים ברמב"ם שנים רבות ומרכזים תחומים חיוניים לטיפול בחולים. קבלת ההתפטרות של רופאים אלה באופן מיידי תהווה פגיעה קשה בחולים. הנהלת רמב"ם, מתוך ראייתה את טובת החולים, איננה יכולה לבצע את הנחית משרד הבריאות".

מדובר בדרמה חסרת תקדים שבה הנהלת בית-חולים ממשלתי מורדת בהחלטת הריבון ומאשימה את הממשלה בפגיעה בחולים. על-פי הערכות, מנהל רמב"ם, פרופ' רפי ביאר, יהיה חייב להתפטר - אחרת סביר כי יפוטר.