בית הדין לעבודה פסק כי התפטרות המתמחים מבוטלת

(עדכון) - בית הדין: "התפטרות המתמחים נעשתה באופן קולקטיבי כצעד ארגוני ולא כהתפטרות אותנטית" ■ המתמחים: "יום שחור למדינת ישראל" ■ אילן לוין: "קורא לשוב לדיאלוג"

בית הדין לעבודה פסק הבוקר (ד') כי התפטרות המתמחים בבתי-החולים נעשתה באופן קולקטיבי כצעד ארגוני ולא כהתפטרות אותנטית - ועל כן ההתפטרות מבוטלת, ועל המתמחים לשוב לאלתר לעבודה.

בפסיקה נכתב כי "חומר הראיות שהובא לפנינו, כולל נסיבות המקרה והמבחן התוצאתי, אינו מעיד על התפטרות אותנטית, כי אם על פעולה קולקטיבית מסוג שביתה שמטרתה לפתוח את ההסכם הקיבוצי שנחתם כדין ולשנות מתנאיו. זאת בדרך של הפעלת לחץ בלתי לגיטימי על הגורמים המוסכמים בדין לניהול המשא-ומתן, הלא הם המעסיקים והארגון היציג של הרופאים. עיקר הסממנים ומשקלם מעלה כי מהלך ההתפטרות הקולקטיבית הינו פעולה קיבוצית מתואמת מסוג שביתה, שתכליתה להפעלת לחץ על המעסיקים לפתוח את ההסכם הקיבוצי החתום ולשנות מתנאיו".

המשמעות היא שרופאים מתמחים שיממשו את האיום שלהם לא לשוב לעבודה, למרות צווי המניעה שהוצאו הבוקר, מסתכנים בעונשי מאסר על-פי דין. חלק מהמתמחים כבר הודיעו כי מדובר ב"יום שחור" למדינת ישראל, ורמזו כי ייתכן שהפסיקה הזו קשורה לעובדה שסוגיית המתמחים ירדה מהכותרות בעקבות עסקת שליט.

נציגי המתמחים, ככל הנראה יחד עם ארגוני זכויות אדם, יעתרו לבג"ץ כנגד הפסיקה. באופן אירוני, הפסיקה הזו עשויה דווקא להצית עוד יותר את מאבק המתמחים, שטוענים כעת כי מדינת ישראל מאלצת רופאים לעבוד בכפייה.

לטענת המתמחים, פסיקת בית הדין רומסת ברגל גסה ובאופן בוטה בפעם השנייה זכויות אזרח בסיסיות. "הפסיקה הופכת סכסוך עבודה מקומי לעניין עקרוני הנוגע לשאלות מוסריות של מותר ואסור לאזרח עובד במדינה דמוקרטית. הפסיקה מותירה פתוחה את השאלה העקונית הנוגעת לאופן ההתפטרות של עובד ממקום עבודתו לאחר שמילא ככתבן וכלשונן את כל הנחיות בית הדין. הסוגייה העקרונית תוכרע בערכאות המשפטיות העליונות של מדינת ישראל".

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, הדגיש כי כל הפתרונות שהועלו בפני המתמחים במסגרת הפגישות שנערכו עד כה עומדים בתוקפם, וכי הוא קורא לשוב לדיאלוג יחד עם הר"י.

הבוקר התקיימה פגישת הידברות בין נציגי המתמחים לבין משרד האוצר, כאשר הפסיקה של הבוקר איימה להחליש מאוד את כושר המיקוח של המתמחים. נציגי האוצר הביעו את כוונתם למיצוי התנליך על מנת לפתור את הבעיות שהועלו. יצויין כי הפגישה התנהלה ברוח טובה, ובסיומה הביעו הצדדים נכונות להמשך קידום השיחות. פגישה נוספת צפויה ביום ו' הקרוב.

ממשרד האוצר נמסר כי "למרות פסיקת בית הדין בכוונת המדינה להמשיך ולעשות ככל הנדרש על מנת למצוא פתרונות נוספים לטובת מערכת הבריאות בישראל".