"מספיק רעיון טוב אחד, ואתה בעניינים לתמיד"

ברטראם ואן-מונסטר הבין שכדי להצליח בעולם הטלוויזיה חייבים לפצח פורמט לתוכנית ריאליטי. 11 שנה אחרי שהגה אותו הוא מחזיק בשמונה פסלוני אמי ובזכויות שידור בעשרות מדינות, כולל בישראל. לרגל עליית "המירוץ למיליון" ברשת, ערוץ 2, ראיון מיוחד עם האיש שהתעשר מלגרום לאנשים ללכת לאיבוד

כל עוד יש לך רעיון אחד מוצלח, ממש מוצלח, אתה מסודר בחיים. כך לפחות מאמין ברטראם ואן-מונסטר, היוצר, הבמאי והמפיק ההולנדי, שהגה לפני 11 שנים את התוכנית "המירוץ למיליון" (The Amazing Race). "אם יש לך שניים או שלושה רעיונות - אתה כבר גאון. אבל האמת שכל מה שצריך זה רעיון חדשני אחד, ואתה בעניינים לתמיד", הוא אומר.

ואם יש משהו שניתן לומר על ואן-מונסטר, זה שהוא נמצא בעניינים. מאז ששודר ברשת CBS הפרק הראשון של "המירוץ למיליון" בארה"ב בשנת 2001, הפכה התוכנית לאחד המוצרים החמים ביותר בעולם הריאליטי, בשורה אחת עם "הישרדות" ו"האח הגדול", הוותיקות והמוכרות בז'אנר.

השנה, זכתה גרסתה האמריקנית של "המירוץ" באמי השמיני שלה, וואן-מונסטר עלה לקבל את הפרס. מאז שעלתה זכתה התוכנית ב-40 מועמדויות. "סוד ההצלחה שלנו הוא שאנחנו חזקים מאוד מבחינה יצירתית. תמיד היו לנו פתרונות ורעיונות חדשים, שנועדו לשמור על התוכנית רעננה. אנחנו מאוד שאפתניים לגבי זה", מנסה ואן-מונסטר להסביר בראיון ל"פירמה" איך הפכה התוכנית שלו למה שהיא היום. "אבל הדבר הכי חשוב הוא שאנחנו אוהבים את מה שאנחנו עושים ושאנחנו עדיין נלהבים לגבי התוכנית".

איך הגית את הרעיון?

"הרעיון עלה במהלך שיחה שלי עם שותפתי אליס דוגניירי (שמפיקה עמו את התוכנית, ג"ק). "ביקרנו ב-Mipcom וראינו ששום רעיון מקורי לא עלה שם בכל הקשור לטלוויזיה. בשלב הזה לא ממש היו 'תוכניות ריאליטי' כפי שאנו מכירים אותן היום. למען האמת, 'המירוץ למיליון' נמכר ל-CBS כפוטנציאל לרעיון השני הגדול לתוכנית ריאליטי (אחרי "הישרדות"). זה בהחלט סייע להקפיץ את עסקי הריאליטי כמה שלבים קדימה, לקראת הפיכתם להצלחה עולמית".

"המירוץ למיליון", שבימים אלו עלתה עונתה השנייה במסגרת שידורי רשת בערוץ 2, היא למעשה תוכנית מסע המביאה את מתמודדיה למצבי קיצון. יש שמתחברים אליה בגלל הנופים האקזוטיים, יש בגלל הקצב המהיר, אבל הרוב רווים נחת מהרגעים שבהם זוגות מאוהבים עטים זה על גרונו של זה בדרך לפרס כספי בסך מיליון דולר.

הליהוק הכי חשוב

ובכל זאת, אומר ואן-מונסטר, ההצלחה של התוכנית היא דווקא בהיותה חיובית, מעין אנטיתזה ורודה לחדשות העולם. "בכל פעם שאנשים מראים דברים ממקומות אחרים בעולם, הם מראים דברים שליליים, אנחנו היחידים שמסתובבים ומראים רק את הצד החיובי - אנשים זרים במדינות שבהן אנו מבקרים נותנים למתחרים שלנו כסף ואפילו מקום לישון".

מה הוא לדעתך המרכיב הדומיננטי ביותר להצלחת התוכנית?

"כל אחד מאלה הוא בעל ערך בפני עצמו, אבל הליהוק הוא האלמנט הכי חשוב בתוכנית. גם אופי המשימות והתאמת הקושי שלהן הם נקודות מפתח בהצלחת התוכנית. אנחנו יודעים שלמשתתפים יש בדרך כלל קושי לבצע משימה הדורשת לתקשר עם המקומיים במדינות שבהן אנו מבקרים, יותר מאשר לעשות משימה 'אישית'. שלא לדבר על הקצרים בתקשורת עם נהגי המוניות המקומיים.

"מה שאני מנסה להגיד הוא זה שאילו היינו תמיד דואגים לגרום למשתתפים להרגיש יותר מדי בטוחים ונינוחים בזמן ביצוע המשימות, זה היה מאוד משעמם גם עבורם וגם עבור הקהל. אלה הדברים הקטנים והבלתי צפויים שגורמים לכולם להתרגש. וכמובן, גם הקהל שהתוכנית מצליחה לשמר הוא חלק מההצלחה".

איך משמרים את ההצלחה?

"'המירוץ למיליון' הוא רעיון טוב, אבל בעיקר הביצוע שלו מעולה. יש לנו קשרים טובים בכל העולם, והם מסייעים לנו להוציא לפועל את הרעיונות בצורה מצוינת. מלבד זאת, אנחנו לא מציגים שום דבר באור שלילי, אלא מציגים באופן חיובי את 'הרוח האמריקנית' בכל העולם".

חלק ניכר מההצלחה טמון גם בלוגיסטיקה, לא כן?

"בכל העונה אנחנו בוחנים מחדש את הפריסה של המדינות ובודקים את כלי התחבורה. אנחנו בודקים לאן כל המטוסים, הרכבות והאוטובוסים מגיעים. גם אם למשתתפים הדברים נראים חסרי היגיון, עבורנו יש בדברים היגיון לוגיסטי ברור. ומהבחינה הזו, אין ספק שמדובר בתוכנית מאוד מורכבת, כי שום דבר לא באמת מקרי".

בחודש ספטמבר האחרון פתחתם בארה"ב את העונה ה-19 שלכם. כמה זמן אתה צופה ש"המירוץ למיליון" תימשך?

"כל עוד יש לנו קהל נאמן שאוהב את מה שאנחנו עושים נמשיך לעשות את זה, אבל גם נמשיך לשמור על היצירתיות וההתלהבות שלנו. אם נראה שהקהל פוחת והעניין יורד, לא תהיה לנו סיבה להמשיך. זה הרי תלוי לגמרי בקהל".

ישראל מסוכנת למשימות

העונה הנוכחית של "המירוץ למיליון" בישראל הצליחה לגרוף רייטינג מרשים של למעלה מ-26 אחוזי צפייה בפרק הבכורה, ואת אהדת המבקרים. "אני מרוצה מהתוכנית הישראלית עד כה, ושמח לעמוד בקשר עם רשת", אומר ואן-מונסטר, "לישראל יש טלוויזיה טובה. אני חושב שהצופים בישראל צריכים להתרגש, כי הם הולכים לחוות חוויה מהנה ומצחיקה ולצפות בתוכנית נהדרת".

למה הגרסה האמריקנית לא ערכה מעולם משימות בישראל?

"זו שאלה טובה. כנראה שאנשים אחרים לא רוצים להגיע אליכם, כי הם חושבים שזה מסוכן. אני לא חושב ככה, אבל לצערי זו לא החלטה שלי. הייתי שמח לעשות זאת, אבל השותפים והמפיקים האחרים בתוכנית לא ממש רוצים, מכל מיני סיבות, הכוללות, בין היתר, עלויות ביטוח. אני חושב שזה משוגע, אבל זה לא בשליטתי".

מחוץ להפקת "המירוץ למיליון" ואן-מונסטר לא נח. הוא מחזיק בשתי חברות בינלאומיות ומתעסק במה שהוא יודע הכי טוב: ריאליטי. "יש לנו לא מעט פרויקטים, בעיקר בטלוויזיה - כחמש תוכניות ועוד 20 שבפיתוח. אנחנו עובדים על פורמטים עם רשתות באסיה, דרום אמריקה, ויש לנו הפקות גם באוסטרליה ובסינגפור. לא מעט תוכניות ריאליטי רצות כרגע".

אתה לא חושב שעבר זמנן של תוכניות הריאליטי, עכשיו, כשכל תוכניות הכישרונות נמצאות באור הזרקורים?

"לחלוטין לא. אנחנו כאן כדי להישאר. כולם אמנם רוצים שניעלם, אבל אנחנו לא נעלמים. להפך, אנחנו רק הולכים ומתחזקים. וחוץ מזה, מה היית משדר במקום תוכניות ריאליטי? אין לך היום שום אלטרנטיבה אחרת. אנחנו התחלנו למעשה עם 'הישרדות' את הזינוק המשמעותי של תוכניות הריאליטי לתודעת הקהל. כיום זה אחד העסקים הגדולים ביותר בטלוויזיה, ולדעתי זה יימשך עוד המון זמן".

אתה עצמך היית משתתף בתוכנית ריאליטי?

"אין לי מושג. לא נראה לי שהייתי מתנגד לנסות את 'המירוץ למיליון', אבל הייתי יכול לקחת את המונית הלא נכונה בדיוק כמו כל אחד אחר, ואז למצוא את עצמי נשלח הביתה".

ואם בכל זאת היית זוכה במיליון דולר, על מה היית מבזבז אותם?

"הייתי משלם עליהם מס, מכניס אותם לחשבון הבנק, ושומר עליהם כמה שיותר. אולי גם הייתי תורם חלק לצדקה".

המירוץ לטבלת הרייטינג

ברשת היססו אם להפיק עונה שנייה של "המירוץ למיליון". לפי הרייטינג עד כה, אין להם סיבה להתחרט

את הגרסה הישראלית לסדרה "המירוץ למיליון" מפיקה זכיינית ערוץ 2 רשת. העונה הראשונה שודרה בתחילת 2009, ובה ניצחו הזוג שי וגיא. במהלך התוכנית ביקרו המתחרים ביותר מ-13 ארצות שונות.

לאחר לבטים רבים ברשת עקב עלויות ההפקה הגבוהות של העונה הראשונה (כ-8 מיליון דולר), החליטו בזכיינית להפיק גם עונה שנייה לתוכנית. "לאחר שנה של ייצוב כלכלי של החברה ובנייה מחודשת של מחלקת התוכן, אנו מרגישים מוכנים לצאת לאתגר של 'המירוץ למיליון'", מסר אז מנכ"ל רשת אבי צבי.

התוכנית הישראלית נערכת בשיתוף פעולה מלא עם מפיקי "המירוץ למיליון" בארה"ב, המלווים באופן קבוע וצמוד את צוותי ההפקה הישראליים. הפרקים הראשונים של העונה השנייה, שעלתה לשידור ב-25 באוקטובר, מיצבו אותה בצמרת טבלאות הרייטינג עם 26.4 אחוז ו-25.6 אחוז.

בנוסף לגרסה הישראלית משודרות הפקות מקומיות של התוכנית גם באוסטרליה, סין ודרום אמריקה.