S&P: "הכלכלה הישראלית ממשיכה להפגין צמיחה מהירה"

"מוקדם או מאוחר יהיה צריך הסדר חוב כללי שיכלול גם את איטליה וצרפת", אמר ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, בכנס של S&P מעלות ■ "2012 - שנת מבחן לישראל"

"הדעה שלנו היא שמוקדם או מאוחר יהיה צריך הסדר חוב כללי שיכלול גם את איטליה וצרפת", כך אמר היום ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים בכנס שקיימה S&P מעלות. לדברי מנכ"לית S&P מעלות, רונית הראל בן זאב, בהשוואה לאירופה, רמת המינוף בחלק ניכר מהחברות הישראליות היא גבוהה.

"הצפי הוא למיחזור חוב בהיקף של כ-200 מיליארד שקל בחמש השנים הבאות. כרבע מהמיחזור יהיה של חברות נדל"ן וענפים בולטים נוספים יהיו ענפי המסחר וההשקעות", כך אמרה היום רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, בכנס שקיימה הפירמה בת"א בנושא דירוג מדינות, חברות ומה שביניהם.

הראל ציינה כי כיום למעלה מ-30 חברות נמצאות בתהליכים של הסדר חוב, רובן אינן מדורגות, וכי אצל מעל 50% מהחברות שגייסו אג"ח, התשואה של סדרה אחת לפחות בשוק היא מעל 8%. עוד ציינה הראל בדבריה כי שנת 2011 היא שנה של התייצבות בדירוגי החברות, וכי בעוד לפני כשנתיים 55% מאג"ח החברות היו בתחזית שלילית, כיום רק 28% מהן מחזיקות בתחזית זו.

הראל ציינה כי בהשוואה לאירופה, רמת המינוף בחלק ניכר מהחברות הישראליות היא גבוהה ובמבט להמשך העריכה כי "נתוני מאקרו חיוביים של המשק ימתנו את האתגרים העומדים בפני החברות ויסייעו להן לצלוח את תקופת אי הודאות בשנה הקרובה". לדבריה, "התנודתיות בשוק מקשה על מיחזור החוב, לכן, אנחנו צופים מגמה של שינויי בעלות, מכירת נכסים והכנסת שותפים במקומות בהם לא יהיה אפשר למחזר חוב".

בכנס התארח טרוור קולינאן, אנליסט ראשי בתחום דירוגי מדינות ב-S&P העולמית, שאמר כי "הכלכלה הישראלית ממשיכה להפגין צמיחה מהירה ועברה למצב חיובי של השקעות בינלאומיות נטו, שאפשרה התבססות פיסקאלית ותומכת בהמשך צמצום חוב ציבורי. התחזית היציבה בתנאים הנוכחיים, משמעותה שאיננו מצפים לשנות את הדירוג שלה במהלך השנתיים הקרובות".

קולינאן ציין כי במבט היסטורי, מ-2004 כבר רואים הורדות דירוג שבוצעו למדינות הבעייתיות באירופה והתרעות על החוב הגדול שיש להן. עוד אמר קולינאן כי בחברה לא מצפים לראות מקרי דיפולט במדינות עם דירוגי A ולמעלה מזה. לדבריו, "לראייתנו, הכלכלה הישראלית תפקדה היטב במשבר האחרון ואנחנו מצפים שתפגין ביצועים טובים גם בהמשך. אנחנו מניחים שאם המצב הגיאופוליטי באזור ישתנה לטובה, הדבר עשוי לעזור לשיפור הדירוג של ישראל".

בכנס לקח חלק גם ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים שאמר כי ברמה הגלובלית הכלכלה כיום נמצאת תחת ארבעה משברים באופן סימולטני - בתחום האבטלה, חובות מדינה (בעיקר באירופה), פיננסי ובמדיניות הכלכלית. ליידרמן העריך כי ההתאוששות מארבעת משברים אלה תהיה איטית והדרגתית.

לדברי ליידרמן, "ישראל אמנם נפגעה עד כה פחות ממרבית המשקים במערב ו-2012 תהיה שנת מבחן לישראל. בחודשים האחרונים חלה עליה בסיכונים העסקיים בישראל". ליידרמן התייחס למשבר בגוש האירו וציין כי קיימת שם בעיה של חוסר מנהיגות. לדבריו, "המשבר שם מאוד עמוק ורציני, וקשה לראות מה ואיך יהיה הפתרון. בעולם גלובלי, הבעיות של איטליה הן הבעיות של כולם והדעה שלנו היא שמוקדם או מאוחר יהיה צריך הסדר חוב כללי שיכלול גם את איטליה וצרפת".

לגבי השוק המקומי אמר ליידרמן כי "נקודת המוצא של הכלכלה הישראלית טובה יחסית, אבל בשוק המניות קרתה תאונה ב-2011. במשך השנים האחרונות השוק הישראלי צבר יתרון יחסית לשוק המניות הגלובלי, והשנה הוא בולט עם התפתחות שלילית. 2012 תהיה שנת מבחן מאוד חשובה לראות אם הוא ממשיך לשמור על יתרון, או שהקורלציה בינינו לבין העולם תחזור להיות כפי שהייתה בעבר".