זעם בוועדת החוץ והביטחון: משרד הביטחון נוקם בנו

משרד הביטחון מסרב להעמיד לרשות חברי הוועדה מסוק צבאי של חיל האוויר מסוג יסעור, שיוביל אותם ביום ראשון הקרוב לסיור מקצועי בדרום הארץ

עימות קשה בין משרד הביטחון לבין ועדת החוץ והביטחון של הכנסת: כשברקע יו"ר הוועדה, שר הביטחון לשעבר ח"כ שאול מופז קרא בחודשים האחרונים לקצץ בתקציב הביטחון והקשה על העברת תקציבים למערכת הביטחון - משרד הביטחון מסרב להעמיד לרשות חברי הוועדה מסוק צבאי של חיל האוויר מסוג יסעור, שיוביל אותם ביום ראשון הקרוב לסיור מקצועי בדרום הארץ. על רקע סירוב המשרד - הסיור בוטל.

מדובר בסיור שבמסגרתו אמורים חברי הוועדה, בהם גם מופז, לקבל סקירה צבאית מאלוף פיקוד דרום, טל רוסו ומבכירים נוספים במערכת הביטחון. על הפרק, קבלת תדריכים אודות האיומים הגוברים בגזרת סיני; בחינת התקדמות העבודות להקמת המכשול לאורך גבול ישראל מצריים; קבלת פרטים עדכניים אודות קצב המעבר של מחנות צה"ל לנגב וקבלת סקירה מקיפה מקצינים בכירים בחיל האוויר על מגמות מרכזיות ועל הצטיידות החיל בשנים הקרובות.

בהודעה לעיתונות שפרסמה הוועדה היום (ה') בשעות הצהריים נאמר כי "אף חשיבות הסיור ולמרות שהוא נקבע מראש- משרד הביטחון הודיע כי הוא לא מתכוון לאפשר לחברי הוועדה להגיע לאזור הסיור באמצעות מסוק של חיל האוויר, אלא אם הכנסת תשלם את חשבון ההוצאות על הטיסה. חשוב להדגיש כי בעבר, כל סיור שקיימה וועדת החוץ והביטחון באזורים מרוחקים, נהג חיל האוויר להטיס את חבריה ללא יוצא מן הכלל. מאז ששאול מופז נכנס לתפקידו כיו"ר הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון- ניכרת הקפדה יתרה בכל פנייה לתוספת תקציב למערכת הביטחון ויש מקרים שבהם הבקשות לא מאושרות באופן אוטומטי וזאת, למרות שמערכת הביטחון מפעילה לחצים. יו"ר הוועדה אמר בעבר כי וועדת החוץ והביטחון איננה חותמת גומי של משרד הביטחון".

עוד נאמר בהודעת הוועדה, כי מדובר בהחלטה תקדימית, שהתקלה בעקבות הפיקוח והבקרה ההדוקים שלה על משרד הביטחון: "הוועדה רואה בחומרה את התנהלות משרד הביטחון, שמנסה לפגוע בעבודת הפיקוח שלה", נמסר.

גורמים המקורבים לוועדה תקפו בחריפות את התנהלות משרד הביטחון, האשימו אותו ב"סגירת חשבונות" וב"בריונות מהסוג הזול ביותר": "מישהו חושב שצה"ל ומערכת הביטחון הם עסק פרטי שלו. כשבכירי משרד הביטחון חורשים במסוקים את כל הארץ, הם משלמים על זה?. זאת נקמה על בררנות שנוקטת הוועדה בכל הקשור לתקציב הביטחון", אמר גורם המקורב לוועדה.

במשרד הביטחון דחו את הטענות: "סיור וועדת החוץ והביטחון תואם ואושר מבחינת המשרד ואפשר לקיימו כמתוכנן. מדובר בעלות גבוהה מאד ומשרד הביטחון ביקש ממנה לממן את עלות המסוק. כידוע, מערכת הביטחון נמצאת בקיצוצים עמוקים ואין לנו ספק שוועדת החוץ והביטחון של הכנסת מעוניינת שהתקציב יוקדש ככל הניתן לצרכים ביטחוניים אמיתיים", נמסר.