ארה"ב מזהירה: התקפה על איראן תפגע בכלכלה העולמית

שר ההגנה האמריקני, ליאון פאנטה, לפני פגישתו עם שר הביטחון, אהוד ברק: "ארה"ב תוסיף להתמקד בסנקציות נגד איראן" ■ מחוקקים לוחצים על הממשל להטיל סנקציות על הבנק המרכזי של איראן

שר ההגנה של ארה"ב, ליאון פאנטה, הזהיר אמש (ה') את ישראל, כי התקפה על איראן עלולה לפגוע באופן חמור בכלכלה הגלובלית. הדברים נאמרו לפני פגישתו המתוכננת של פאנטה עם שר הביטחון, אהוד ברק, בשולי כנס של שרי הגנה בהליפאקס, נובה סקוטיה, בקנדה, היום (ו').

פאנטה דיבר עם עיתונאים בדרכו לקנדה. העובדה שהוא בחר לתת פומבי למסר שישמיע באזני ברק, בשיחה בארבע עיניים, מעידה על חשש גובר בממשל אובמה מפעולה חד-צדדית של ישראל באיראן בעקבות גל דיווחים בתקשורת העולמית על היערכות ישראלית, לכאורה, להתקפה כזו. אין ספק שהצהרת פאנטה נועדה ללחוץ על ממשלת ישראל להימנע מהתקפה על מתקנים גרעיניים באיראן או, למצער, לתת לממשל התרעה על פעולה כזו.

שר ההגנה הדגיש, כי "בשלב זה" צריך להוסיף לנקוט אמצעים דיפלומטיים ולהמשיך בהטלת סנקציות על השלטון באיראן. הוא ציין, שהממשל מודאג מ"תוצאות בלתי מתוכננות" של פעולה צבאית נגד איראן: "להתקפה כזו עומדות להיות השלכות כלכליות, ואלה ישפיעו לא רק על ארה"ב אלא גם על הכלכלה העולמית".

"ארה"ב וישראל שותפות לדאגה"

"אנו (ארה"ב וישראל) שותפים לדאגה מפני איראן ומאמציה לפתח יכולות גרעיניות", הוסיף שר ההגנה. "אך, לדעתי, ארה"ב משוכנעת עמוקות שהדרך להתמודד עם בעיה זו היא לפעול יחד עם בעלות ברית ועם הקהילייה הבינלאומית כדי לגבש סנקציות ומאמצים דיפלומטיים שיבודדו עוד יותר את איראן בעולם".

פאנטה גילה, כי העלה "נקודות" אלה בפגישה בדלתיים סגורות עם מנהיגים ישראליים, שבשמם הוא לא נקב, וכי בדעתו להעלות נקודות אלה שוב בשיחתו עם ברק. הוא אמר עוד, כי התקפה על איראן מעוררת "דאגה חמורה" בוושינגטון מפני שטמונה בה סכנה פוטנציאלית לרבבות החיילים האמריקניים שמוצבים באזור.

פאנטה, שעד לעת האחרונה היה ראש סוכנות הביון המרכזית, חזר גם הטיעון שפעולה צבאית נגד איראן תביא לדחיית פיתוח נשק גרעיני באיראן "בשנה, שנתיים, לכל היותר".

אין זו הפעם הראשונה שפאנטה משמיע הצהרות שנויות במחלוקת בישראל. ב-2 באוקטובר אמר שר ההגנה, שישראל מוצאת עצמה מבודדת במידה הולכת וגוברת במזה"ת בגלל מדיניותה כלפי הפלסטינים. הוא הדגיש, כי לאור התהפוכות באזור, ישראל צריכה למצוא דרכים לתקשר עם מדינות אחרות באזור.

"ביטחון של ממש - רק באמצעות מאמץ דיפלומטי"

"אין לי שום ספק שהישראלים מצליחים לקיים את היתרון הצבאי שלהם", אמר אז פאנטה. "אבל השאלה שצריך לשאול היא: האם זה מספיק לקיים יתרון צבאי בעוד שאתה מוצא עצמך מבודד בזירה הדיפלומטית? ביטחון של ממש אפשר להשיג רק באמצעות מאמץ דיפלומטי חזק, בד בבד עם מאמץ חזק להקרין עוצמה צבאית".

ובינתיים, בוושינגטון, קראו מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים בבית הנבחרים לממשל אובמה להטיל סנקציות על הבנק המרכזי של איראן, אחד מהיעדים הכלכליים הבודדים במדינה שטרם סומנו כמטרה לעיצומי ארה"ב. צעד כזה עלול לפגוע פגיעה חמורה בסחר החוץ של איראן ובמיוחד ביכולתה ליצא נפט.

"אם בדיקה של העובדות תאשר שהבנק המרכזי של איראן אכן קשור לתכנית הגרעינית של המדינה ולפעילויות טרור, אנו קוראים לך לקבוע שהבנק המרכזי הוא גורם שמסייע ברכש נשק להשמדה המונית ובפעילויות טרור, כדי שתוכל להטיל סנקציות על אנשים שנושאים ונותנים עם הבנק", נאמר במכתב לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, שעליו חתומים יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר וראש הסיעה הדמוקרטית בבית, ננסי פלוסי. כן חתומים עליו מחוקקים בכירים נוספים משתי המפלגות, לרבות אריק קנטור, ראש סיעת הרוב, אלינה רוס-לטינן, רפובליקנית, יו"ר ועדת ענייני החוץ, וראש סיעת המיעוט בוועדה, האווארד ברמן. שיתוף פעולה בין שתי המפלגות בקונגרס הנוכחי הוא נדיר ביותר על רקע השסע העמוק שמפריד בין דמוקרטים לרפובליקנים.

במקביל הגיש ראש סיעת המיעוט הרפובליקני בסנט, מיץ' מקונל, הצעת תיקון לחוק התקציב של משרד הגנה, שתחייב את הממשל להטיל סנקציות על הבנק המרכזי.

ממשל אובמה אינו להוט לנקוט צעד כזה בגלל החשש שהוא יפגע ביכולתן של בעלות ברית של ארה"ב, בעיקר יפן וקוריאה הדרומית, לייצא נפט מאיראן, מקור האנרגיה העיקרי שלהן. הממשל גם חושש מעליות חדות במחירי הנפט בשווקים הגלובליים, שעלולות לדרדר את ארה"ב חזרה למיתון.