הפרקליטות תבקש מחר מאסר בפועל לשוקי ויטה

ויטה, לשעבר פקיד שומה דן, הורשע בפרשת וינרוט-ויטה במירמה והפרת אמונים ■ על עבירות דומות נשלח מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, לשנת מאסר

הפרקליטות תבקש מחר (ב') מבית המשפט המחוזי בתל-אביב לגזור על שוקי ויטה, פקיד שומה גוש דן לשעבר, שהורשע ב-3 עבירות של מירמה והפרת אמונים, עונש מאסר בפועל ארוך מ-6 חודשים (שלא ניתן להמירו בעבודות שירות).

זאת, בדומה לעונש המאסר בפועל בן 12 החודשים שהוטל על ג'קי מצא, מנהל רשות המסים לשעבר, שהורשע בתחילת השנה, לפי הודאתו, בחמש עבירות של מירמה והפרת אמונים ובעבירה של סיוע לשוחד - כך נודע ל"גלובס".

טיעוני המדינה יישמעו במסגרת שלב הטיעונים לעונש בעניינו של ויטה, שיתקיים מחר.

לפני כ-3 שבועות הרשיע השופט גלעד נויטל את ויטה ב-3 עבירות של מירמה והפרת אמונים, שביצע כפקיד שומה גוש דן שעבר, במסגרת יחסיו עם עו"ד יעקב וינרוט. עם זאת, נויטל זיכה את ויטה מהאישום כי לקח שוחד מוינרוט, ואת וינרוט זיכה מכל האישומים נגדו.

השופט קבע כי ויטה היה נתון בניגוד עניינים בעת שטיפל בלקוחותיו של עו"ד וינרוט, בהם ארקדי גאידמק ומיכאל צ'רנוי, למרות שזה ייצגו בענייניו האישיים. "אף שניגוד העניינים עמד לנגד עיניו, עצם אותן, לא הרחיק את עצמו מטיפול בנישומים של וינרוט, ולא הטיל על עובדיו לבדוק נתונים", נקבע. "ויטה פגע באינטרסים מוגנים בעצם פעולותיו כפקיד שומה, ופגע פגיעה בפעילות התקינה של המינהל הציבורי, לא כל שכן התנהגות חוזרת ונשנית. הן היסוד העובדתי והן היסוד הנפשי הוכחו מעבר לספק סביר".

מלחמה בשחיתות

המקרה של מצא, שהורשע בכך שנכנע לתכתיביהם של אנשי העסקים קובי בן-גור ויורם קארשי לגבי מינויים פנימיים ברשות, היה המקרה הראשון בישראל שבו נגזר מאסר בפועל על איש ציבור בעקבות הרשעה בעבירה של מירמה והפרת אמונים.

סנגוריו של מצא, עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא, עירערו בזמנו על ההחלטה לבית המשפט העליון וטענו כי מדובר בחריגה משמעותית ודרמטית מרף הענישה המקובל, שמתעלמת מנסיבותיו האישיות של מצא שלקח אחריות על מעשיו. ואולם, העליון דחה את הערעור, מצא ריצה את מאסרו, ובשבוע שעבר השתחרר מבית הכלא.

אם בית המשפט יקבל את טענות הפרקליטות ויגזור על ויטה עונש דומה לזה שנגזר על מצא - יהיה בכך כדי לשדר מסר כי המקרה של מצא לא היה חריג, כי רף הענישה על עבירות של שחיתות ציבורית הועלה, וכי מעתה עובדי ציבור שיבצעו עבירות של מירמה והפרת אמונים צפויים לעונשי מאסר משמעותיים.

בלי טובות הנאה

המקרה של ויטה דומה למקרה של מצא, בכך ששניהם היו בכירים ברשות המסים, שהואשמו בתחילה בקבלת שוחד בקבלת שוחד, אך הורשעו לבסוף בעבירות פחותות בחומרתן של מירמה והפרת אמונים (ומצא, כאמור, גם בסיוע לשוחד).

עם זאת, קיים גם שוני רב בין המקרים, הן מבחינת אופי המעשים שבגינם הורשעו והן בשל הנסיבות האישיות של השניים. השוני הזה עשוי לשחק לטובתו של ויטה, אך עלול לשמש גם לרעתו.

לטובתו של ויטה נזקפת, בין השאר, העובדה שהוא היה בתפקיד הרבה פחות בכיר מזה של מצא בעת שביצע את המעשים; גם העובדה שמצא הודה בקבלת סיוע במינויו למנהל רשות המסים מקארשי ובן-גור, בעוד שלגבי ויטה נקבע כי הוא לא קיבל שום טובת הנאה בשל מעשיו - עשויה לחלץ את ויטה מעונש מאסר משמעותי בפועל.

מנגד, לרעתו של ויטה עלולה לשחק העובדה שמצא הורשע במסגרת הסדר טיעון, קיבל אחריות על מעשיו והביא לחיסכון ניכר בזמן שיפוטי - בעוד שויטה עדיין כופר באשמה ואף שוקל להגיש ערעור לבית המשפט העליון על הרשעתו.

ויטה מיוצג בידי עורכי הדין אלון רון ומורן כרמון. התובעים במשפט הם עורכי הדין שרון כהנא, יפעת שטין ורתם שגיא מפרקליטות מיסוי וכלכלה.