הדובים השתלטו על בורסות אירופה; הדאקס נפל מעל 3%

הבחירות בספרד לא הצליחו לעורר את השווקים באירופה ■ סוכנות מודי'ס מזהירה שוב את צרפת לגבי דירוג האשראי שלה ■ המדדים באירופה ברמה הנמוכה ביותר מזה 6 שבועות

המדדים המובילים באירופה ננעלו היום (ב') בירידות שערים חדות לאחר שסוכנות מודי'ס הזהירה שוב את צרפת לגבי דירוג האשראי שלה. גם בוול סטריט מתנהל המסחר במגמה שלילית מובהקת.

נתחיל את הסקירה שלנו בספרד, שם התקיימו אתמול בחירות כלליות שהביאו לניצחון מוחץ של מפלגת הימין השמרנית, "מפלגת העם". המפלגה הצליחה להשיג את הרוב הגדול ביותר מזה 30 שנה כשהיא זוכה ב-186 מושבים מתוך 350 המושבים בפרלמנט.

מי שיעמוד בראשות הממשלה החדשה הינו מריאנו ראחוי בן 56, מנהיג "מפלגת העם", שאמר לבוחרים שלו עם היוודע תוצאות הבחירות, "מצפים לנו זמנים קשים, אנחנו נשלוט כספרד נמצאת במצב הכי גרוע מזה 30 שנה".

המפלגה הסוציאלית שהייתה בשלטון ב-7 השנים האחרונות, ונתפסת כאחראית על המצב שהגיעה אליו המדינה, ספגה מפלה שלא ראתה כמותה מזה 3 עשורים כשהשיגה רק 110 מושבים.

נעבור ליוון ששם התחילה הממשלה במהלך סוף השבוע בדיונים עם הבנקים לגבי התספורת שאושרה למדינה בחודש שעבר במהלך ועידת שרי האוצר בבריסל. אבל נראה שהדיונים עלולים להימשך זמן רב ולהיתקל בלא מעט קשיים, שכן כבר ביום הדיונים הראשון, צצה מחלוקת בין הבנקים לבין מנהיג אחת המפלגות בממשלה שסירב לחתום על התחייבות לתמוך בהחלת צעדי צנע נוספים.

הבנק המרכזי הגרמני הודיע היום שהוא חותך את תחזית הצמיחה של המדינה לשנת 2012 לרמה של 0.5%-1% מתחזית קודמת של 1.8%. הסיבה העיקרית להורדה הינה הירידה החדה בביקוש לייצוא בעקבות המשבר הכלכלי העולמי.

"המשקיעים צפויים להמשיך ולעקוב אחר היציבות הפוליטית בארה"ב", מסביר טים שצ'רודרס (Tim Schroeders), מנהל השקעות ממלבורן. "אנשים בינתיים ישבו על הגדר, ויחכו להתפתחויות".

המיליראדר וורן באפט אמר היום בראיון לרשת CNBC כי "יש כשל משמעותי במערכת האירופית, וזה מקשה מאוד עליה להתמודד עם המשבר שהיא ניצבת מולו". המסחר באירופה מתנהל ברמה הנמוכה ביותר מזה 6 שבועות.

אסיה נסגרה בירידות

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים, תוך שהוא פותח שבוע מסחר חדש שממשיך את מגמת הירידה שנרשמת בשבועיים האחרונים. המשקיעים מוסיפים היום לשלוח את המדדים המרכזיים לירידות בצל המשבר באירופה.

סנטימנט המשקיעים במזרח, כאמור, שלילי, לאור החשש המתגבר מהחרפה במשבר החוב באירופה. לאחר נסיקת תשואות האג"ח של ספרד ואיטליה לרמה של 7% בשבוע שעבר, מצפים המשקיעים בשווקים הגלובליים לחדשות חיוביות מכיוון מאירופה. בתוך כך, מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, יורד בכ-1%.

בזירת המאקרו ביפן, פורסם המאזן המסחרי לחודש אקוטובר, שעמד על נתון שלילי של 273.8 מיליארד ין (3.56 מיליארד דולר). גם נתוני היצוא לחודש אוקטובר פורסמו, כשהם מציגים צניחה של 3.7% ביצוא ביחס לאוקטובר בשנה שעברה, כולל נפילה של 7.7% במסחר מול סין ושל 2.3% במסחר מול ארה"ב.

היצואניות במוקד

על רקע נתוני המאקרו בדבר הייצוא בסין, מניות היצואניות באסיה, ביניהן יצרניות הרכב הונדה וטיוטה , נופלות.

מניית Industrial & Commercial Bank of China נופלת במהלך המסחר בהונג קונג.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]