קרדיט סוויס: "תשואות אג"ח איטליה עלולה לקפוץ מעל 9%"

כלכלני קרדיט סוויס: מנהיגי אירופה חייבים לגבש תוכנית ענק - איחוד פיסקלי ופוליטי עמוק יותר בגוש ■ "התשואה על האג"ח של צרפת יכולה להגיע למעל 5%" ■ "הלחצים הגוברים בשווקים מחייבים את גרמניה וצרפת לתוכנית רבת עוצמה"

כלכלני קרדיט סוויס סבורים כי מנהיגי אירופה צריכים להגיע לעסקה משמעותית מאוד ובעלת עוצמה לגבי איחוד פיסקלי ופוליטי בגוש האירו באמצע חודש ינואר וזאת בכדי להציל את 17 מדינות גוש האירו. כך מעריכים בסקירה מיוחדת שנשלחה היום (ב') ללקוחות הבנק.

הכלכלן יונתן ווילמוט, אסטרטג ראשי בסניף הבנק בלונדון, אמר כי הוא צופה שהבנק המרכזי באירופה יפעל ביתר אגרסיביות כדי להוריד את שיעור הריבית בגוש וכן כדי לספק לבנקים אשראי. "גורל גוש האירו עומד בפני הכרעה", כך על פי קרדיט סוויס.

בתחזית קודרת סבורים בקרדיט סוויס כי תשואת האג"ח של איטליה וספרד ל-10 שנים יכולה לקפוץ לרמות של מעל 9% והתשואה על האג"ח של צרפת יכולה להגיע למעל 5%. בקרדיט סוויס צופים אף עלייה של אג"ח הגרמניות הנתפסות כחוף מבטחים.

"המשקיעים לא יכולים להיות בטוחים בנכסים שהם מחזיקים או רוכשים בשוק האג"ח של גוש האירו", סבורים בקרדיט סוויס. "הלחצים הגוברים בשווקים מאלצים את גרמניה וצרפת לגבש תוכנית גדולה מאוד ומשמעותית של איחוד פיסקלי וזה חייב לקרות מהר ככל האפשר", בקרדיט סוויס מדגישים כי רק אז אבל רק אז, הבנק המרכזי של אירופה יסכים לבנות את אותו גשר פיננסי הנדרש כדי למנוע קריסה מערכתית.

בקרדיט סוויס סבורים עוד כי הדיון על אפשרות של העמקת האיחוד בין מדינות גוש האירו עשוי לבוא לידי ביטוי כאשר הנציבות האירופית תגיש את המלצותיה ביום רביעי הקרוב לגבי פתרונות אפשריים. עוד צופים כי הדיון על העמקת האיחוד עשוי לבלוט גם בוועידת פסגה שתתקיים ב-9 לדצמבר ובנאום של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, בחודש הבא ביום השנה ה-20 לאמנת מאסטריכט.

בתוך כך, נציין כי הנציבות האירופית צפויה להמליץ ביום ד' קרוב על פיקוח הדוק יותר על תקציב מדינות הגוש.

נשיא הנציבות האירופית, חוזה מנואל בארוסו אמר היום (ב') בהתייחס ליוון כי המשימה הראשונה של יוון היא לנקוט בצעדים ההכרחיים כדי להבטיח את החלק הבא בסיוע מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית. בארוסו אמר את הדברים לאחר שנפגש עם ראש ממדשלת יוון, לוקאס פפדמוס. עוד הוסיף פפדמוס כי יהיה זה קריטי כי יוון תשדר מסר ברור כי היא מנתבת את החוב הגדול במדינה למסלול של ירידה. בארוסו ציין כי פרטים על חבילת החילוץ השנייה ליוון צריכים להיות מסוכמים עד סוף השנה.