וינשטיין: לחקור את הרב שמואל אליהו בחשד להסתה לגזענות

עפ"י החשד, אליהו, הרב של צפת, עודד לגרש תושבים ערבים משכונות יהודיות

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הורה היום (ג') לפתוח בחקירה נגד רבה של העיר צפת, שמואל אליהו, בחשד להסתה לגזענות, בעקבות התבטאויות שונות בהן התייחס לציבור הערבי בישראל - כך דווח בגלי צה"ל.

על-פי החשד, הרב אליהו עודד בדבריו לגרש תושבים ערבים משכונות יהודיות.

הרב אליהו הועמד לדין בעבירות דומות בשנת 2006, אולם המדינה חזרה בה מכתב האישום לאחר שהתנצל על דבריו בעקבות מגעים שהתקיימו בינו ובין המדינה. וינשטיין ציין כי העבירות הללו היוו שיקול בפתיחת התיק נגד הרב אליהו.

במקביל, החליט היועץ שלא לפתוח בחקירה נגד הרב אליהו בגין "מכתב הרבנים", בו פסק אליהו יחד עם עוד 5 רבנים כי אין למכור דירות למי שאינו יהודים. וינשטיין נימק כי "כאשר מדובר בפסקי הלכה יש להימנע ככל הניתן מהליכים פליליים, למעט מקרים חמורים במיוחד".

בין האמירות של הרב בתקשורת היו: "התרבות הערבית היא אכזרית מאוד", "יהודי לא צריך לברוח מהערבים, יהודי צריך להבריח ערבים", "אצל הערבים גניבות הן אידיאולוגיה", "ההתנהגות שלהם לא נעימה" ו"ברגע שאתה נותן מקום לערבי בתוכנו, לוקח לו 5 דקות להתחיל לעשות מה שהוא רוצה".

במרכז הרפורמי לדת ומדינה קראו לבג"ץ למצות את הדין עם הרב. "הרב אליהו הוא ראש וראשון לרבנים המסיתים ואחד הגורמים העיקריים להשתוללות הגזענית הנעשית בשמה של היהדות ובחסות הממסד הרבני", אמר הרב גלעד קריב. "הפרקליטות טעתה טעות חמורה כאשר ויתרה על כתב האישום הקודם כנגדו והעניקה לו בכך רוח גבית להתבטאויותיו ומעשיו המחפירים, ויש לקוות שהפעם מדינת ישראל תבהיר לרבנים שהסתה גזענית מנוגדת לאופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל".

עורכת הדין של המרכז הרפורמי, עינת הורוביץ, הביעה תקווה כי היועץ המשפטי לממשלה יעמיד לדין מחדש את הרב אליהו על התבטאויות שבגינן בוטל האישום בעבר. "היועמ"ש התייחב להעמיד לדין מחדש את אליהו אם יתבטא שוב באופן דומה - והתנאי הזה התקיים", הסבירה הורוביץ.