מדוע מניית פרימיום קרסה ב-28% ביום אחד בבורסה?

התשובה: פרסום תשקיף מדף של החברה, שבאמצעותו היא מקווה לגייס סכום זעום של 4.2 מיליון שקל בלבד ■ המניה קרסה ב-70% מתחילת השנה

לא פחות מ-28.2% איבדה היום מניית פרימיום פי.אי.אייץ , לאחר שאיבדה כ-70% מערכה מתחילת השנה.

ברקע לירידות השערים החדות היום עמד פרסום תשקיף מדף של החברה, שבאמצעותו היא מקווה לגייס סכום זעום של 4.2 מיליון שקל בלבד.

לפי התשקיף, חברת ההשקעות, שבשליטת נמרוד רינות ורותי עופר, אלמנתו של יולי עופר ז"ל, הציעה חבילת מניות ואופציות הכוללת 150 מניות במחיר של 39 אגורות למניה (נמוך ב-19% ממחירה בפתיחת המסחר), וכן 438 אופציות ללא תמורה (שוויה הכלכלי של כל אחת מהן עומד על 36 אגורות), במחיר של 58.5 שקל ליחידה - כלומר בדיסקאונט של עשרות אחוזים על מחיר השוק.

מבנה ההנפקה יצר הזדמנות למחזיקי מניות פרימיום פי.אי.אייץ: נראה כי אלו העדיפו היום למכור את המניות שברשותם, ולרכוש מניות בהנפקה במחיר זול יותר. את ההנפקה יובילו רקורד חיתום של מאיר דלאל, וגיזה שוקי הון שבניהול אורי רובין.

פרימיום פי.אי.אייץ היא חברת אחזקות, העוסקת בנדל"ן במזרח אירופה (באמצעות חברת סנטראל יורופיאן), במלונאות (באמצעות חברת אינוונטק), תחום הגז והנפט (שותפות יולי חיפושי נפט) ושיווק מחשבים (אייבורי).

גיוס ההון נועד, כך דיווחה פרימיום, לממן את חלקה (כ-4 מיליון שקל) בהוצאות של שותפות IPC (פרימיום צפויה להחזיק ב-10% ממנה במסגרת מימוש אופציה שניתנה לה) ברישיונות חיפושי הגז הימיים "מירה" ו"שרה". אתמול דיווחה פרימיום על דרישת התשלום הזו, ואף ציינה כי תפנה לגייס את הסכום משוק ההון, שכן מקורותיה העצמיים אינם מאפשרים זאת.

החברה סובלת מגירעון של כ-51 מיליון שקל בהון העצמי, והיא צברה הפסדים של 26 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה לאחר הפסד של 103 מיליון שקל ב-2010.

גם מצבה של החברת-הבת סנטראל יורופיאן (CEE) אינו מזהיר, ועל יכולתה לשרת את חובה למחזיקי האג"ח שלה מרחף סימן שאלה גדול. ל-CEE יתרת אג"ח של 110 מיליון שקל הנסחרות ב"תשואת זבל" של 192%, לאחר שסיימה את המחצית הראשונה של 2011 עם הפסד של 22.4 מיליון בהמשך להפסד של 92 מיליון שקל בשנת 2010 כולה. בעקבות ההפסדים הכבדים נפער גירעון של 91 מיליון שקל בהונה העצמי.

הגירעון העמוק בהון, ההפסדים, התזרים השלילי והנזילות הנמוכה של CEE, הובילו את חברת הדירוג מידרוג להוריד את דירוג האג"ח של החברה בלא פחות מ-4 רמות - מ-Ba2 ל-B3 (רמת השקעה ספקולטיבית), כשאופק הדירוג נותר שלילי. נימוק מרכזי נוסף להורדת הדירוג: פטירתו של יולי עופר, שהיה בעל השליטה בחברה, בספטמבר השנה.