הערכות בארה"ב: אי-הקיצוץ בתקציב מאיים על הצמיחה

כלכלן ג'י.פי מורגן: משמעות כישלון הוועדה - הטלת המסים תמשיך להכביד על משקי הבית מה שעלול לגרוע 0.5% מהתמ"ג ב-2012 לאור האבטלה הגבוהה והמסים הכבדים

ועדת העל שמינה נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נכשלה ולא הצליחה לגבש תוכנית שמטרתה להביא לקיצוץ תקציבי של 1.2 טריליון דולר כדי לצמצמם את הגירעון הענק של ארה"ב. אנליסטים רבים בוושינגטון סבורים כי קיצוץ מעין זה לעולם לא יקרה.

סלע המחלוקת בין הדמוקרטים לרפבוליקנים: הדמוקרטים מתעקשים על תוכניות חברתיות ובעיקר בתקציבי רשת הביטחון, והרפובליקנים נאחזים בדרישתם להעניק מעמד של קבע להטבות במס לעשירים שיזם הנשיא לשעבר, ג'ורג' בוש, ושעומדות לפקוע בסוף 2011.

הדמוקרטים הגנו אמנם בחירוף נפש על תקציבי רשת הביטחון, אך הסכימו לבסוף לעשות ויתורים משמעותיים והתנו רק תנאי אחד: שהרפובליקנים יוותרו על דרישתם להנציח את הטבות המס לעשירים. על כך הרפובליקנים לא היו מוכנים לוותר.

הערכות הן כי הסכם על קיצוץ בתקציב יידחה עד אחרי הבחירות לנשיאות, הערכות בקרבהאנליסטים הן פסימיות וההנחה היא כי הכישלון בהשגת ההסכם עלול לגרור איום משמעותי ומיידי על הכלכלה האמריקנית הנאבקת בסימני האטה. כישלון הוועדה משמעותו היא שהטלת המסים תמשיך להכביד על משקי הבית בארה"ב ועל ההוצאה הפרטית המהווה את מנוע הצמיחה האמרינית ואחראית ל-70% מהכלכלה האמריקנית הגדולה בעולם.

בצל כישלון השגת התוכנית עולים הספקות כי המחוקקים יצליחו להתגבר על בעיות התקציב ויישמרו על מצבה הפיסקלי של המדינה. "איני רואה כל דרך להגיע להסכם לפני הבחירות וזה בהחלט סימן לא מעודד", אמרה מנהלת התקציב בבית הלבן לשעבר, אליס ריבלין.

על פי כלכלן ג'י.פי מורגן כי המשך נטל המסים הכבד, עלול לגרוע 0.5% מהתמ"ג ב-2012על רקע מצב האבטלה ולאור העובדה כי לא יאושרו תוכניות להורדת שיעור האבטלה, מה שעלול שלגרום בפני עצמו ירידה של 0.3% מהתמ"ג ב-2012.

מחלקת התקציב במדינה העריכה בשלב מוקדם יותר השנה כי החוב האמריקני יגיע ל-187% מהתוצר עד 2035. על פי הערכה של כלכלני Peter G. Peterson Foundation החוב יצמח ל-134%-164% מהתמ"ג ב-2035. "ההיסטוריה מראה כי יחס חוב תוצר של למעלה מ-60%-90% עלול לפגוע בצמיחה הכלכלית ולגרום למשבר", אמרו בפטרסון.