"וול סטריט ג'ורנל": לחץ רב על מרקל לתמיכה באירו-בונדס

גובר הלחץ על קנצלרית גרמניה למתן התנגדותה לאחד הפתרונות המסתמנים למשבר: אג"ח כלל-אירופאיות ■ האג"ח יאפשרו לכלכלות החלשות למחזר חובות בעלויות נמוכות

גובר הלחץ על קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל למתן את התנגדותה לאחד הפתרונות האפשריים המסתמנים למשבר החוב: אג"ח כלל-אירופאיות (אירו-בונדס), אשר תאפשר לכלכלות החלשות יותר בגוש האירו למחזר חובות בעלויות נמוכות, בערבות הכלכלות החזקות יותר - כך מדווח הבוקר (ד') ה"וול סטריט ג'ורנל".

הלחץ על הקנצלרית גובר, בין היתר, גם תודות לעליית תשואות האג"ח של כלל כלכלות אירופה (להוציא את גרמניה) בשבועות האחרונים. אתמול, למשל, הנפיקה ספרד אג"ח קצרות-טווח (ל-3 חודשים) בתשואת שיא של 5.11% (הגבוהה ביותר מאז ייסודו של גוש האירו) - כמעט כפליים יותר מכפי ששילמה על אג"ח אלו בהנפקה בחודש שעבר.

עוד סימן ללחץ הוא הלוואות הבנקים מהבנק המרכזי האירופי (ECB), שעלו לרמה הגבוהה ביותר מאז 2009 - כך לפי נתוני ה-ECB. מהבנק הנמסר כי הלווה כ-246.2 מיליארד אירו (333.5 מיליארד דולר) ב-7 ימי עסקים בלבד, לבנקים.

אולם, מרקל שבה וציינה אתמול כי אג"ח כלל-אירופאיות אינן הפיתרון הנכון למשבר: "הדיון על אירו-בונדס בעיצומו של המשבר הוא לא ראוי", אמרה.

מנגד, ראוי לציין כי ממשלת גרמניה מעולם לא פסלה באופן מוחלט את האפשרות להנפיק אג"ח כלל-אירופאיות בערבות משותפת של כל כלכלות גוש האירו. אולם, בברלין מתעקשים כי לפני שחברות מרחב האירו יבצעו גיוסים משותפים בשוק הפתוח, עליהן ליצור מערכת חוקים שתאכוף "משמעת פיסקאלית" בקרב כלל חברותיה, שאי-ציות לה תוביל לענישה פיננסית משמעותית.