לתמוך בהתקפה ישראלית על איראן? הרפובליקנים חלוקים

בעימות ציבורי נוסף של המתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, אמר אחד המתמודדים, רון פול, כי לא יתמוך בהתקפה כזו

האם ארה"ב צריכה לתמוך בהתקפה ישראלית על איראן? השאלה עלתה אמש בעימות טלוויזיוני נוסף של הפוליטיקאים הרפובליקניים שמתמודדים על מועמדות מפלגתם בבחירות לנשיאות, והתשובות לא היו ניציות כפי שהיה אפשר אולי לצפות מקבוצה שמגדירה את ברק אובמה כנשיא חלשלש, שמתקפל לפני איראן. התשובות נעו מ'לא', ל'כן, אבל בתנאי'.

רון פול, ציר בית-הנבחרים מטקסאס ובעל השקפות ליברטאריאניות נוקשות שמנחות את כל עמדותיו, הכריז, כצפוי, שלא יתמוך בהתקפה ישראלית על איראן בגלל הנימוק הפשוט שלארה"ב לא צריך להיות כל עסק עם ישראל.

הוא אמר, שארה"ב צריכה לחדול מהתערבות בענייניה של ישראל. "זה עניינה של ישראל, וישראל בלבד, להחליט את מי ברצונה לתקוף", אמר פול. "ישראל הוכיחה שהיא יכולה לדאוג לעצמה לאור העובדה שיש לה נשק גרעיני... ישראל אינה צריכה את עזרתנו. מדוע שנשלח לה חיילים וכסף? עובדה היא שכל הסיוע שנתנו למצרים במרוצת השנים לא הביא לנו שום תועלת". פול הוא בין המחוקקים היחידים על גבעת הקפיטול, שמתנגדים מזה שנים באופן עקבי לכל סיוע לישראל, או לכל מדינה אחרת.

מתמודד אחר, הרמן קיין, אמר שיתמוך בהתקפה ישראלית, אם היא תבוסס על תכנית ברורה ואמינה.

ניוט גינגריץ', המתמודד המוביל בשלב זה, אמר, כי יצטרף להתקפה של ישראל נגד איראן רק אם היא תהיה מוצא אחרון ורק בתנאי שהיא תוביל לשינוי המשטר באיראן. לדבריו, אי תמיכה בישראל עלולה לחולל מצב מסוכן מפני שאם ישראל תחוש עצמה זנוחה, היא עלולה לתקוף את איראן בנשק גרעיני.

בדיון עלתה גם השאלה של ביקור נשיאותי בישראל. מיט רומני, שנמצא אף הוא בצמרת המתמודדים, אמר שביקורו הראשון במדינה זרה, כנשיא ארה"ב, יהיה בישראל כדי להראות לישראלים שארה"ב תומכת בהם. הוא ניצל את ההזדמנות כדי לטעון שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, אינו ידידותי לישראל. כזכור, אובמה מעולם לא ביקר בישראל כנשיא, אם כי הוא ביקר באלכסנדריה, במצרים, זמן קצר לאחר שנכנס לבית הלבן.

ריק סנטורום, סנטור לשעבר, שהקמפיין שלו לא מצליח להתרומם מעל הקרקע, אמר כי קרוב לוודאי שישראל תהיה היעד הראשון שלו לביקור רשמי, אם כי הדגש של מדיניות החוץ שלו יהיה על אמריקה הלטינית ועל התגברות הטרור שם.

העימות נערך בחסות סי.אן.אן. ערב האירוע פרסם ערוץ החדשות תוצאות סקר חדש שמדרג את המתמודדים. בפעם הראשונה במירוץ הרפובליקני הנוכחי, העפיל גינגריץ למקום הראשון, עם 24% אחוזי תמיכה בקרב בוחרים רפובליקניים. רומני הורד למקום השני, עם 20% שיעורי תמיכה.