ג'וזף שטיגליץ: "קיים סיכון משמעותי למיתון באירופה"

פרופסור זוכה פארס נובל בריאיון ל"בלומברג": "תוכניות הצנע של מדינות אירופה עלולות לגרור מיתון, הן מחלישות את הכלכלות" ■ S&P: "סיכון גבוה מאוד למיתון של רוב מדינות גוש האירו בשנה הבאה"

הכלכלן, זוכה פרס נובל, פרופסור ג'וזף שטיגליץ דיבר היום (ד') בשיחה עם "בלומברג" על הסיכון המשמעותי הקיים למיתון באירופה. שטיגליץ מעריך כי באירופה יש סימנים ברורים להאטה.

"מנהיגי אירופה אומרים כי הם מחוייבים להציל את גוש האירו אך בפועל אינם מוכנים לעשות את הנדרש, חייב להיות איזשהו פיתרון אם בצורה של אג"ח אירופאיות או התערבות רחבה יותר של הבנק המרכזי של אירופה", משהו חייב להיעשות מדגיש שטיגליץ.

פרופסור שטיגליץ הדגיש בדבריו כי תוכניות הצנע של מדינות אירופה עלולות להוביל את המדינות להאטה "תוכנית צנע בספרד תגרור אבטלה גבוהה יותר", אמר.

עד אשר המדינות לא יעלו על מסלול של צמיחה, יהיה קשה לראות פיתרון לבעיות החוב של אירופה, "תוכניות הצנע מחלישות את הכלכלה ולא מובילות לצמיחה".

בתוך כך, סוכנות הדירוג S&P מזהירה היום מסיכון גבוה מאוד למיתון של רוב מדינות גוש האירו בשנה הבאה, בהנחה שתשואות האג"ח ימשיכו לעלות. "אם אכן יתרחש מיתון בגוש האירו זה עלול לערער את המאמצים הפיסקליים ולחזק את הלחצים לירידה בדירוג אשראי של כמה מדינות הגוש", כך מציינים כלכלני סוכנות הדירוג.

"S&P מצפה לראות שיתוף פעולה הדוק יותר בין הבנק המרכזי באירופה והאיחוד האירופי בפתרון המשבר החוב", כך מציינים.