רקוויאם למהפכן

מעניינת הביוגרפיה של ג'ובס, מעניין יותר להיווכח עד כמה היא קשורה בסיפור חיינו

"סטיב ג'ובס שינה את העולם", "מבט שני", יום ד' 21:45, ערוץ 1

עקב נטייתי לטכנופוביה קלה, לא נמניתי עם אלו שהרכינו ראש בעצב עת הסתלק מאיתנו סטיב ג'ובס. כנראה מפגש מוקדם מדי עם מחשב המוזן בכרטיסיות, בחוג-העשרה לילדים חיפנים, בקריית הטכניון, גרם לי להסתגל לתחום רק בעל כורחי, משנאלצתי להתחיל לשלוח ולקבל אי-מיילים, להקליד ולקפוץ לאתרי אוהדים של מנצ'סטר יונייטד.

יחד עם זאת, הגם שמעולם לא השתמשתי ב"מקינטוש", או כפי שמכנים אותו אוהביו בחיבה "מק", וגם במעבר לסמארט-פון, נמניתי עם מחנה הבלאקברי, אין לי ספק שלג'ובס הייתה השפעה מכרעת על חיי, כפי שהייתה לו על חיי כולנו. הסרט התיעודי הזה, נקרא בעברית "סטיב ג'ובס שינה את העולם", לטעמי שם טוב בהרבה מהתרגום המילולי של שמו: "סטיב ג'ובס, ההשראה לדור שלם", שכן ג'ובס היווה השראה בעיקר לעמיתיו, עבור שאר האנושות, הוא "רק" שינה את חיי כולנו: קשה לדמיין את סביבת העבודה שלנו ואת הדרך שבה אנו צורכים את תרבות הפנאי שלנו, בלעדי האובססיה של ג'ובס למחשב האישי, ומאוחר יותר גם למכשיר סלולארי שיהיה הרבה יותר מטלפון.

הסרט מתעכב על נקודות מפתח בחיי ג'ובס, כמו למשל האובססיה שלו לתחרות עם IBM, או היריבות הגדולה עם ביל גייטס. מעניין להיזכר בביוגרפיה המרתקת של ג'ובס, מעניין שבעתיים להיווכח עד כמה היא קשורה בסיפור חיינו.

כל צבעי ה"קשת"

ערב השידורים החדש של קשת, יום ד' החל מ-21:00, ערוץ 2

אני מודה שאני שייך לאחוזים הבודדים שיעדיפו הערב לצפות בהתמודדות המסקרנת בין מילאן לברצלונה במסגרת ליגת-האלופות, רק שחוץ ממני ומשכמותי, כל השאר יצפו הערב בערוץ 2... "בית ספר למוזיקה" שהפרק הראשון לעונה הראשונה שלה ישודר הערב (21:00) נראית, לפי הקטעים שבהם יצא לי לצפות, פצצת-רייטינג כמעט בטוחה: צביקה הדר מנחה את ה"כוכב נולד" הזה לילדים, בסגנון העממי והמתחבב שהפך אותו לכוכב, הפאנל פשוט "עף" על הילדים המוכשרים - וככל הנראה יעשו כן גם הצופים בבית. מעבר להפקה המקצועית, נראה שאולי קשת עלו כאן על משהו: אם ממילא שיעור הילדים שצופים בטלוויזיה בשעה תשע בערב הוא גדול כל-כך (גם כשהם רואים תוכניות "של גדולים"), למה לא לפנות אליהם ישירות? ההורים יתמוגגו מהקטנים שעל המסך, הקטנים שבבית יביטו בהם בקנאה.

אחר כך יעלו ויבואו עוד שניים מהכוכבים הגדולים של הזכיינית: אייל קיציס וטל פרידמן בעוד תוכנית זוגית שהיא פרודיה על תוכניות תחקירים. אי אפשר להטיל ספק בכישרונם של השניים, אבל הסיבה שבגינה איני מתייחס כרגע לסדרה החדשה בצורה ביקורתית, היא מפני שלמדתי כבר לא לחרוץ עליהם משפט, לטוב ולרע, אלא כחלוף שניים-שלושה פרקים: "חלומות בהקיציס" המיתולוגית של השניים, נראתה לי פעם כמו הדבר המטופש עלי אדמות, עד שנשביתי בקסמה. בצד החובה (שלי), נרשמה התלהבות חסרת פרופורציה מהפרק הראשון של "מעצר-בית", עד שבסביבות הפרק השלישי-רביעי, נאלצתי להודות שממש לא כצעקתה.

בכל אופן, הרצף של הילדים המזמרים ומיד אחריהם המבוגרים המשתטים, אמור להפוך לערב החזק ביותר של השבוע בערוץ 2, למרות שאני בטוח שאפילו קיציס ופרידמן יעדיפו הערב את המפגש בין זלאטן איברהימוביץ' לליונל מסי.