סגן ר"מ וייטנאם: על ישראל להעסיק עוד עובדים זרים

הואנג טרוון האי: מצפים שישראל תאפשר למספר גדול של עובדי חקלאות להגיע לארץ באמצעות חברות כוח-אדם מקומיות ולקבל הגדרה ותנאים של עובדים זרים

עימות מתמשך בין ממשלת ישראל לממשלת וייטנאם בעניין עובדים זרים שהווייטנאמים מבקשים מישראל להתיר את כניסתם, בעיקר לעבודות חקלאות, נחשף היום, אם כי שני הצדדים מבקשים להחליש את עוצמתו.

סגן ראש ממשלה וייטנאם, הואנג טרוון האי, (HOANG TRUNE HAI), שפתח הבוקר (ה') את הסמינר העסקי בו נפגשו אנשי עסקים מקומיים עם משלחת אנשי העסקים הישראלים בראשות נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, שב וחזר בנאומו על רצונה של ממשלתו לחזק את פלח העובדים הווייטנאמים שיועסקו למשך מספר שנים בעבודות מחוץ לגבולות המדינה.

סגן רה"מ ביטא את ציפיות ממשלתו שישראל תאפשר למספר גדול של עובדי חקלאות להגיע לארץ באמצעות חברות כוח אדם מקומיות ולקבל הגדרה ותנאים של עובדים זרים. המטרה שלנו אמר סגן הנשיא בנאומו היא שהעובדים הללו ילמדו מהנסיון והידע הישראלי וכשיחזרו לארצם יוכלו לתמוך בעסקי החקלאות הוייטנאמים.

מסתבר כי מדובר במחלוקת מתמשכת. בעוד הממשל הווייטנאמי מבקש לשלוח אלפי עובדי חקלאות בשנה לישראל, יש בעיה גדול לקלוט אותם. וייטנאם לא חתומה על האמנה הבינלאומית למניעת סחר בבני אדם של ארגון העבודה הבינלאומי, WLO. כמו כן, ישראל כבר קיבלה החלטה להפחית משמעותית את מספר העובדים הזרים בתחומה, גם עובדי חקלאות, במטרה לפנות מקום ולאפשר לעובדים ישראלים לא מיומנים, בכללם נשים מהמגזר הערבי, להשתלב בעבודה.

בנוסף לכך, כל ניסיון שנעשה לפתוח את שוק העובדים הזרים לווייטנאמים הביא לעימות בין ישראל לבין הממשל התאילנדי, שכן העסקת עובדים זרים מווייטנאם עלולה לפגוע בעובדים זרים מתאילנד ובקשר המדיני בין ישראל לתאילנד המבססת חלק ניכר מכלכלתה על חוזים להעסקת עובדים במדינות המזרח התיכון, בכלל זה בישראל, בעבודות חקלאות.

השגרירות הישראלית בהאנוי והנציגות המסחרית של משרד התמ"ת מטפלים בנושא מול הממשל המקומי.