סוף עידן בהון סיכון: קאלפרס מצמצמת הקצאות ב-85%

קאלפרס, קרן הפנסיה הגדולה בעולם ואחת התומכות הגדולות בהון סיכון, החליטה להפחית את ההקצאה לתחום לחצי מיליארד דולר בלבד ■ הקרנות הישראליות איבדו את אחת המשקיעות הגדולות מקרב המוסדיים בארה"ב

קרן הפנסיה של עובדי מדינת קליפורניה, CalPERS, החליטה בימים האחרונים לבצע שינוי נוסף בהקצאת הכספים. הפעם הוחלט בדירקטוריון הקרן להפחית את הקצאת הכספים להון סיכון לסך של 1% בלבד מתוך 50 מיליארד הדולר שמיועדים להשקעות אלטרנטיביות (AIM). עד כה הוקצו להשקעות אלה עד 7% מסך ההון שמיועד לקרנות פרייבט אקוויטי, שכולל גם קרנות הון סיכון.

המשמעות היא שחצי מיליארד דולר בלבד מתוך סך ההון שהקרן מנהלת - 221 מיליארד דולר נכון להיום - ישמשו להשקעות בהון סיכון. השינוי המיועד יתבצע רק בתחום ההון סיכון, ואילו הקרנות שמבצעות רכישות מסוג Buyout עדיין יהוו את רוב הפורטפוליו (כ-60% ממנו).

עבור התעשייה הישראלית מתווסף להחלטה גם פן של מוראל, ואולי אף פגיעה של ממש. לאורך העשור וחצי האחרון הייתה קאלפרס - קרן הפנסיה הגדולה בעולם - המקום הראשון שאליו ניגשו הקרנות הישראליות כדי לגייס כספים.

עוד ביטוי לאכזבת המוסדיים

הרשימה המלאה של השקעות קאלפרס בקרנות ישראליות כוללת את כרמל, ג'מיני, יזראל סיד, JVP, אייפקס ישראל, גיזה, פיטנגו ומרקסטון, בהיקף כולל של 125 מיליון דולר.

ההשקעה הידועה האחרונה שביצעה קאלפרס בקרנות ישראליות הייתה בקרן כרמל השלישית בשנת 2008.

משנת 2004 קאלפרס מפרסמת את ביצועי הקרנות בדוח רבעוני. הדוחות חשפו לראשונה את ההישגים המפוקפקים של הקרנות הישראליות בפרט, ושל ההון סיכון בכלל לאורך השנים האחרונות.

ההחלטה לקצץ בתקציב היא רק שלב נוסף שמשקף את האכזבה של המשקיעים המוסדיים בעולם מהתשואות שמספק להם ההון סיכון.

הכל הזעזוע העיקרי היה בשנות המשבר הכלכלי ב-2008-2009, אז רשמה קאלפרס - כמו קרנות פנסיה אחרות בארה"ב - ירידה ניכרת של 27% בשווי הנכסים.

המשבר כלי הביא את הקרן לשקול מחדש את האלוקציה של הנכסים, ואת ההתנהלות הכללית מול החברות שאליהן מופנים כספי הפנסיה, שאמורים להתנהל בשמרנות ניכרת.

חזרה לממדים הטבעיים

ההחלטה הנוכחית מהווה הוכחה נוספת לכך שההון סיכון חוזר לממדיו הטבעיים, כלומר שיעור קטן מסך הכספים בשוק.

סך הכול, מכוונת קאלפרס להקצות כ-14% מסך נכסיה לתחום הפרייבט אקוויטי, הקצאה שלא משתנה.

לקאלפרס השקעות בגובה כ-3.5 מיליארד דולר בקרנות הון סיכון, ומנהל ההשקעות הראשי שלה הוא ג'וזף דיר.