סקר: רוב גורף תומך ב"חוק יסוד: זכויות חברתיות"

הסקר, שנערך ע"י "הגל החדש" עבור ביה"ס למשפטים של המכללה למינהל, מגלה כי רוב מוחלט של הציבור תומך בחוק שיחייב את הממשלה להעביר תקציבים לנושא

על הכנסת לחוקק את חוק יסוד: זכויות חברתיות, ועל בית המשפט לחייב את הכנסת והממשלה להעביר תקציבים בהתאם לחוק זה לטובת דיור, בריאות, חינוך, תעסוקה וזכויות חברתיות נוספות - כך עולה מסקר שנערך השבוע בקרב הציבור, לקראת כנס שיתקיים בנושא זכויות חברתיות ביום ראשון הקרוב במסלול האקדמי - המכללה למינהל.

תוצאות הסקר, שנערך על-ידי חברת "הגל החדש" עבור בית הספר למשפטים של המכללה למינהל, והמתפרסם לראשונה באתר "גלובס", מגלות תוצאה חד-משמעית באשר לעמדות הציבור ביחס לחקיקה של זכויות חברתיות.

לשאלה האם תתמוך בחקיקת חוק יסוד שיבטיח לכל אדם זכויות חברתיות, כגון הזכות לקיום בכבוד, לדיור, לבריאות, לחינוך, לתעסוקה, לתנאי עבודה הולמים ולביטחון סוציאלי - השיבו בחיוב 89%. כ-6% השיבו בשלילה.

נראה כי גם לשאלה החשובה ביותר בסקר השיב הציבור בחיוב באופן גורף: אם יחוקק חוק יסוד כזה, נשאל הציבור בסקר, האם על בית המשפט לחייב את הכנסת והממשלה לפעול לפיו ולהעביר תקציבים לטובת דיור, בריאות, חינוך, תעסוקה, תנאי עבודה הולמים וביטחון סוציאלי. גם כאן רוב גדול של הציבור השיב בחיוב - 84%, לעומת 9% שהשיבו בשלילה.

לשאלה האם תהיה מוכן לשלם מסים גבוהים יותר כדי לממן שירותים כגון חינוך חינם מגיל 3 חודשים, דיור ציבורי, שיפור בשירותי הבריאות ועוד - השיבו רק כ-38% בחיוב, לעומת 49% שהשיבו בשלילה.

בסקר מתברר כי רוב הציבור מעוניין בחקיקת חוק יסוד: זכויות חברתיות, ואף מעוניין בהתערבות של בית המשפט בנושאים חברתיים. עם זאת, רוב הציבור לא מוכן או לא יודע אם יסכים לספוג את העלויות שייתכן שהחוק יטיל על משלם המסים.

"התמיכה בחוק יסוד: זכויות חברתיות נובעת מהרוח הגבית של מחאת 2011, ששמה על השולחן את הנושאים החברתיים", אומר ל"גלובס" פרופ' יורם רבין, דיקאן בית הספר למשפטים של המכללה למינהל.

"הציבור מזהה הגנה על זכויות חברתיות עם חוק יסוד בעניין זה, במידה רבה של צדק. ההתנגדות למעורבות יתר של בית המשפט קשורה בדרך כלל לנושאים של ימין פוליטי, שבו יש שני מחנות, אך נושא הזכויות החברתיות מאחד את הציבור.

"ההנחה היא שבכנסת נוצר ואקום, והיא אינה מספקת הגנה טובה מספיק בנושאים חברתיים, ובדיוק כאן צריך להיכנס בית המשפט ולעשות את תפקידו. יש לציבור נכונות רבה יותר לקבל אקטיביזם משפטי כשמדובר בנושאים חברתיים".

הסקר נערך לקראת כנס שיתקיים ביום ראשון הקרוב בקמפוס המסלול האקדמי במכללה למינהל בנושא זכויות חברתיות, בעקבות מאורעות קיץ 2011. בכנס ישתתפו שר המשפטים יעקב נאמן, פרופ' מרדכי קרמניצר, פרופ' פרנסיס רדאי, ד"ר עינת אלבין, פרופ' רבין וד"ר יוסי נחושתן.