"גם אם מחירי הדירות ייפלו ב-45% הבנקים יהיו מוגנים"

אורי פז, מנכ"ל בנק ירושלים, מסכים עם סטנלי פישר שתרחיש קיצון בשוק הנדל"ן יפגע בקבלנים ובבנקים ומודה שישנה התקררות בשוק, אך מדגיש: אנחנו עוד רחוקים מתרחיש הקיצון הזה ■ "לא יהיה כאן משבר משכנתאות כמו בארה"ב"

נתוני הלמ"ס, השמאי הממשלתי ומשרד האוצר שפורסמו לאחרונה, מאותתים על ירידת מחירי דירות לראשונה מזה 3 שנים. החשש מצניחת מחירים מקבל אחיזה כואבת במציאות למשל בדוחות הפעילה הגדולה, שיכון ובינוי. זו מסרה בשבוע שעבר את דו"ח הרבעון השלישי ובתוכו הנתון המדאיג ולפיו מכרה ברבעון החולף 53 דירות בלבד, הכמות הקטנה ביותר מזה חמש שנים ופחות מעשירית ממה שמכרה ברבעון המקביל אשתקד.

המצב העיר בשבוע שעבר גם את נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. "יש צורך בשיווק מהיר של קרקעות לבנייה", אמר הנגיד בישיבה של ועדת הכספים, "אבל המחירים צריכים לרדת בהדרגתיות ולא בירידה חדה שעלולה להוביל לקשיים בענף הבנייה".

אורי פז, מנכ"ל בנק ירושלים, סבור שאנו אכן עדים לשינוי כיוון בשוק: "אני חושב שאנחנו כבר כמה חודשים בשינוי מגמה. העליות ללא ספק נעצרו, ורואים שינויים קלים בדמות ירידות מחירים", אמר בשיחה עם "גלובס", והוסיף שהוא סבור שמדובר בירידות שנובעות, גם ממצב "ישיבה על הגדר" של הקונים. עם זאת הוא מבקש להדגיש שכרגע "מדובר על הירגעות מחירים בשוק הנדל"ן ולא על הידרדרות".

- מרגישים בשינוי מגמה, למשל בכמות המשכנתאות?

"כן, אנו רואים ירידה מסוימת במשכנתאות, אבל זה עוד רחוק מעצירה. אנשים עדיין ממשיכים לרכוש, גם דירות יד ראשונה וגם דירות להשבחה. השוק לא לוהט כמו לפני שנה, אבל רחוק מלהיות בעצירה - אם אני צריך לכמת את הירידה, הייתי אומר שהוא נרגע ב-15% עד 20%".

- האם לדעתך שיווקי משרד השיכון יפילו מחירים?

"תרחיש קיצון כזה נראה כעת תיאורטי למדי. המרחק בין ההכרזות האלה לסבירות שיתממשו, הוא רב. להערכתנו, לא מדובר באיום בהסתברות גבוהה. הגישה של הנגיד פישר שקורא לירידת מחירים מתונה, היא נכונה. ירידת מחירים תפגע בבנקים, בקבלנים וברוכשי הדירות - והיא רעה למשק.

"בהנחה שבשנתיים-שלוש הקרובות המחירים יירדו נומינלית ב-10% ועד 15%, בשילוב עם אינפלציה בשיעור 6% עד 7% - נקבל ירידת מחירים ריאלית בשיעור 20%, שתקזז את העלייה ריאלית שהגיעה ל-25% בתקופה החולפת. זו תהיה 'נחיתה רכה', שתהיה טובה לכל המשק - הקבלנים, היזמים, נוטלי המשכנתאות וגם בעלי הדירות. כדי להגיע לתרחיש הזה, צריך להמשיך לשחרר קרקעות".

- אתם נערכים למצב שמחירים צונחים וקבלנים פושטים רגל?

"הבנק בודק באופן שוטף תרחישי קיצון, וכיום הבנקים השמרנים לוקחים, בנוסף לערבויות שמציגים הקבלנים, מרווחי בטיחות לתרחיש שבו המחירים ירדו אפילו ב-25%. אני מאמין שגם בירידות בשיעור 40% עד 45%, המערכת הבנקאית עדיין מוגנת, הבנקים מוכנים לכך. אנחנו נרגיש את הסיכון אם המחירים ירדו ב-45% עד 50%.

"הנסיבות צריכות להיות מאד קיצוניות כדי שמחירי הנדל"ן יצנחו כמו במשבר המשכנתאות בארה"ב. בארץ, לא נראה סביר שזה יקרה".