בכירה לשעבר בפרקליטות: ההתנהלות בתיק מרגול - נכונה

עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז ת"א: "גם אם נראה שחלק מכתב האישום הושמט, צריך להבין שהחלק שהושמט הוא סיפור המסגרת ולא עובדות העבירה"

"על פניו, התיק של מרגלית צנעני עשוי להיראות כאילו 'ההר הוליד עכבר', אלא שבדיקה עניינית מראה כי התוצאה שלו היא נכונה" - כך אמרה היום (ב') ל"גלובס" עו"ד רות דוד, ששמשה עד לאחרונה כפרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי).

אתמול (א') הרשיע בית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרת הסדר טיעון, את צנעני ואת העבריין מיכאל חזן בסחיטה באיומים של אמרגנה לשעבר של צנעני, אסף אטדגי. עוד נודע כי למרות העבירה החמורה שבה הודתה, הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לגזור על צנעני עונש של עבודות שירות בלבד.

בתגובה, היה מי שמתח ביקורת על הסדרי הטיעון ועל כך שחלקים נכבדים מההאשמות שהוטחו בצנעני בתחילה נעלמו מכתב האישום המתוקן. דוד אומרת כי אין בכך בעיה.

"גם אם נראה לנו כי חלק מכתב האישום של מרגול הושמט, צריך להבין שהחלק שהושמט הוא סיפור המסגרת ולא עובדות העבירה עצמה. בהיבט העקרוני, כתב אישום צריך לכלול רק את עובדות העבירה ולא את סיפור הרקע, וזה מה שקרה בהסדר הטיעון עם מרגול", אמרה דוד.

- קיימת תחושה שהפרקליטות מגיעה בקלות רבה מדי להסדרי טיעון.

עו"ד דוד: "הסדרי טיעון הם הכרח בל-יגונה. במספר התיקים האדיר שהשופטים אמורים לטפל בהם, בלתי אפשרי להתנהל ללא הסדרי טיעון. בלי הסדרי טיעון, תיקים יתנהלו שנים ארוכות לאחר ביצוע העבירה. היום, לפחות 60% מהתיקים נגמרים בהסדרי טיעון, רובם נגמרים לפני שהמשפט התחיל.

"יש הרבה סיבות לתמוך בהסדרי טיעון. חוץ מהיעילות והחיסכון בזמן השיפוטי, עסקאות טיעון מגלמות הסדר סביר מבחינת התוצאה והענישה. בדרך-כלל בהסדרי טיעון אין חריגה מרמת הענישה המקובלת".

- האם הסדר הטיעון עם צנעני, שבסיומו היא תקבל כנראה עונש קל, לא נעשה במידה רבה בזכות מעמדה הציבורי?

דוד: "הסדרי טיעון לא נעשים בגלל מעמד ציבורי של הנאשם או בזכות 'העיניים היפות' של הסנגור שלו. הסדר טיעון הוא תמיד ענייני, גם אם לפעמים נראה בלתי סביר. צריך לסמוך על הפרקליטות שהיא עושה את זה היטב".