מחיר השביתה: 3.9 משחקים בממוצע לקבוצה ב-NBA בשבוע

העונה המקוצרת עומדת להיות קשה, דחוסה ועמוסה מאי פעם ■ וגם: החוזה הקיבוצי החדש בליגה כולל רגולציות קשות בהרבה בגין חריגות מתקרת השכר

אם יש כמה שחקנים בכדורסל האירופי שמשחקים בשלוש מסגרות ומתלוננים על עומס שנגרם להם משלושה משחקים בשבוע אחד, הנה משהו שאולי יכול לנחם אותם: השביתה ב-NBA תהפוך את העונה הנוכחית לעונת הספורט הצפופה והקשה אי פעם לספורטאי מקצועני. בשל הרצון לדחוס 66 משחקים על-פני ארבעה חודשים, כל אחת מ-30 הקבוצות בליגה תיאלץ לעמוד בעומס של 3.9 משחקים בשבוע. כהשוואה, בעונת NBA רגילה הקצב עומד על 3.5 משחקים בשבוע.

בשל הלו"ז הצפוף המתוכנן, לכל קבוצה יהיה במהלך העונה לפחות רצף אחד של 3 משחקים יום אחרי יום (back-to-back-to-back), ובכל מקרה לא יותר משלושה מרתונים כאלו במהלך העונה. הלו"ז המקוצר יצר מצב מעוות, לפיו לא כל קבוצה תגיע למשחק חוץ אצל כל אחת מ-29 היריבות האחרות שלה בליגה. הלו"ז יתוכנן כך שהקבוצות המשתייכות לקונפרנס המערב או המזרח ישחקו 48 משחקים נגד היריבות שלהן באותו קונפרנס (כלומר, קבוצות המערב ישחקו 48 משחקים נגד קבוצות המערב) ועוד 18 משחקים נגד היריבות מהקונפרנס השני. עם זאת, משחקים אטרקטיביים לא יבוטלו בכל מקרה - כלומר, הלייקרס תגיע לשחק במיאמי בוודאות, וגם לברון ג'יימס יעשה את כל הדרך עד ללוס אנג'לס למפגש המסורתי מול קובי ב"סטייפלס סנטר".

תקרת השכר החדשה: לא כדאי לחרוג

אחד הדברים המעניינים שעולים מההסכם החדש, נוגע לתקרת השכר. אם עד היום התקרה "הרכה" איפשרה לקבוצות לחרוג מהתקרה ולשלם "מס לוקסוס" של דולר אחד על כל דולר חריגה, כעת החריגה תהיה מאוד לא כדאית. בשנתיים הראשונות קבוצות עדיין ישלמו "מס לוקסוס" של דולר על כל דולר חריגה, אבל מהשנה השלישית העונשים יהפכו לכבדים: מ-1.5 דולר קנס על כל דולר חריגה ב-5 מיליון דולר הראשונים, וכך באופן הדרגתי עד קנס מקסימלי של 3.25 דולר לכל דולר חריגה, לקבוצות שיחרגו ביותר מ-15 מיליון דולר.

שינוי "מס הלוקסוס" נועד לפעול בעיקר כנגד הקבוצות העשירות. לדוגמה, הלייקרס שצפויה לשלם העונה כ-25 מיליון דולר מס לוקסוס בגין חריגה מהתקרה, תשלם עבור אותה חריגה בהסכם החדש 61.25 מיליון דולר.

תקרת השכר שממנה משלמים "מס לוקסוס" תעמוד השנה על כ-70 מיליון דולר לקבוצה. כבר עכשיו, עוד לפני תחילת ההחתמות של שחקנים חופשיים לעונת 2011/12, ארבע קבוצות חורגות מהתקרה שממנה משלמים קנס - הלייקרס, אורלנדו, סן אנטוניו ובוסטון.