החיים במדינת פנטזיה

לא בטוח שמעגל מתופפים ובאולינג בקיסריה יעזרו לאיווניר לקחת אליפות. לפעמים הכל יכול להיות אפור, משעמם, מנצח. כמו אצל האיש ההוא, קשטן

1. כבר במאה החמישית לפני הספירה הגיע הפילוסוף היווני הקדום פרמנידס למסקנה, כי הדברים שאינם קיימים במציאות - אינם קיימים בשום אופן, אפילו אם הם נמצאים במחשבה שלנו (לדוגמא: פיות, ערפדים, אנשי זאב, פילים ורודים מעופפים, חדי-קרן). התבוננות מעמיקה בהתנהגותו של מוטי איווניר מעלה חשד כבד כי דברים דמיוניים רצים במוח של מאמן מכבי ת"א, דברים שבמציאות לא יכולים להתקיים בשום אופן.

בתחילת העונה, אחרי דרבי בגביע הטוטו שהסתיים ב-2-2, פנטז איווניר על הפיכת ההגמוניה בעיר. "הפועל יודעת שמה שהיה הוא לא מה שיהיה", אמר. רק שמשחק גביע הטוטו (להלן: משחק ידידות, שאפילו אותו לא הצליח איווניר לנצח) לא יכול ללמד כלום על המציאות. מדובר על הטעיה ותו לא. חד-קרן. במציאות, איווניר המשיך אתמול את המסורת של מכבי בשנים האחרונות - לעשות במכנסיים מול הפועל (המונה סופר כבר 1,354 ימים מאז הניצחון הצהוב האחרון בדרבי).

בתחילת העונה, בראיון ל"הארץ" בסוף חודש יולי, פנטז איווניר על צלחת: "במכבי אי-אפשר לברוח מהמילה אליפות, נתמודד על כל התארים". פה איווניר דווקא שם דברים על דיוקם: המלה "אליפות", במועדון שזכה בתואר הזה 20 פעמים בהיסטוריה שלו, יותר מכל מועדון אחר בארץ, היא אכן מלה מהותית. כשאותו מועדון רץ כבר שנתיים עם התקציב הכי גבוה בהיסטוריה שלו, המילה "אליפות" הופכת לחזות הכל. אבל אתמול, אחרי שדרדר את מכבי למקום השביעי בטבלה, חזר איווניר להתבצר במחוזות החד-קרן שלו: "אנחנו רוצים להמשיך להיות בצמרת. לא דיברנו אף פעם על אליפות".

קשה להאשים את איווניר בזגזוגים האלו. בסופו של דבר הוא נמצא כרגע בעמדת מגננה. הוא צריך לשמור על הג'וב שלו. בעונה שעברה לא היסס מיטש גולדהאר לפטר את אבי נמני, סמל ואגדה במכבי, אחרי שהשיג 60.4% הצלחה ב-16 משחקי ליגה. איווניר יודע כי ירי עיוור של מנטרות על "דרך" ו"צעירים" זה מה שהבוס שלו רוצה לשמוע. אבל יש גבול גם לתוצאות רעות, וכרגע, איווניר מתקרב לחצות אפילו את הגבול של גולדהאר, עם 51.2% הצלחה בליגה (וניצחון אחד ב-10 המשחקים האחרונים בארץ ובאירופה).

2. בשירים הכי טובים של הביטלס יש רק שלושה-ארבעה אקורדים. התוכנית הכי נצפית בתולדות ערוץ 2, גמר העונה האחרונה של "מאסטר שף", היא בסך הכל פורמט ריאליטי שחוק מחו"ל. לפעמים גאונות נמצאת בדברים הפשוטים.

במכבי ת"א לא מאמינים בפשטות. הם בחרו לבצע הכנות מורכבות במיוחד לדרבי. מה היה להם בשבוע האחרון? מחנה אימונים סגור בן ארבעה ימים בקיסריה; בעלים שמגיע בטיסת ספיישל מקנדה לכבוד המאורע; נאומי גידופים של המאמן כלפי הסגל שלו ("אתם חארות"); ואפילו פעילויות לשחקנים כאילו היו חניכים בתנועת הצופים (סשן באולינג, וגם סשן תיפוף של שעה בהנחיית רביעיית "דראם קפה").

גם בכדורגל, ההצלחה מסתתרת הרבה פעמים בפשטות, בפרקטיקות מוכרות ועתיקות. תסתכלו על המשחק השבלוני והזהיר שהנחיל דרור קשטן להפועל ת"א העונה. כדורגל אפור, קשה לצפייה, מנצח. כדורגל שעוד עשוי להוביל את קשטן לזכייה באליפות השביעית שלו. זה אולי השיעור הכי חשוב שקיבלה מכבי השבוע מיריבתה העירונית: לא תמיד חייבים לסבך כל דבר.

3. אי אפשר לסגור את המחזור הזה בלי להתייחס לצונאמי ששוטף את קרית שמונה. ק"ש כבר ניצחה העונה את בית"ר, את מכבי חיפה ואת מכבי ת"א; היא משחקת יעיל מאד, וההגנה שלה, שסופגת רק 0.53 שערים למשחק - היא ברזל (הטובה בארץ, למעשה); ק"ש מקום שני בליגה, במרחק נקודה בלבד מהפסגה; זה בהחלט נראה רציני. זה נראה שהפעם ק"ש הולכת בכל הכוח על אליפות.

יש רק בעיה אחת עם כל התיאוריה הזאת: היא מבוססת על תזות שנבנו ב-13 מחזורים.

13 מחזורים הם אפילו לא חצי הדרך בליגה הזאת. ב-13 מחזורים אפשר לייצר תזות, אבל אסור לקחת אחריות עליהן. בתום 13 מחזורים בעונה הקודמת (2010/11), ק"ש היתה במקום השני בליגה. במרחק שתי נקודות בלבד מהפסגה. אחרי הגונג האחרון של העונה, ק"ש ספרה 17 נקודות בינה לבין האלופה.