נדחו 4 מכרזי "מחיר למשתכן" בהיקף של 1,000 דירות

הסיבה: טרם נקבעו קריטריונים לזכאות ■ גם 5,000 יח"ד בשכ"ד מפוקח מחכות לממשלה שתקבע קריטריונים

סגירה של ארבעה מכרזי "מחיר למשתכן" שלמשרד השיכון, שנספרו ככאלה ששווקו ב-2011, בהיקף של 1,000 יח"ד, נדחתה למועד לא ידוע בשנת 2012, בגלל אי הבהירות לגבי הקריטריונים לזכאות להשתתפות בפרויקטים אלה. הדחייה תימשך עד לדיון בממשלה בקריטריונים אלה.

מדובר בפרויקטים שבהם מחצית הדירות מיועדות למסלול "מחיר למשתכן": בקרית מלאכי (256 יח"ד), יקנעם (237 יח"ד), טירת הכרמל (340 יח"ד) ושכונת רמות בבאר שבע (68 יח"ד). במכרזים הללו היזם מתמודד על המחיר הנמוך ביותר לדירה, וההנחה לזכאים היא 50% משווי הקרקע, בהתאם לאזור.

ביקנעם, בטירת הכרמל ובקרית מלאכי ישלם היזם 45.5% משווי הקרקע לדירה (50% מהשווי המחושב לפי 91% מהשומה), ואילו בבאר שבע, המוגדרת כאזור עדיפות לאומית למגורים, היזמים ישלמו רק 25.5% משווי הקרקע לדירה (50% מהשווי לאזור עדיפות - 51% מהשומה).

מכרזים אלה, ובעיקר המכרז בקרית מלאכי, עוררו התנגדות בדרגים המקצועיים באוצר ובמינהל, משום שבמועד הוצאת המכרזים, שר האוצר שטייניץ עדיין לא חתם על ההחלטה המעניקה הנחה על מחיר הקרקע, ויזמים לא יכלו לבנות תחשיב לצורך השתתפות במכרז. שטייניץ חתם על ההחלטה רק ב-15 בנובמבר.

רכז ממ"י באוצר, יאיר פינס, וחשבת ממ"י, חני גד, הסתייגו מהוצאת המכרז מסיבה נוספת: עדיין לא ידוע מה יהיו הקריטריונים של הזכאים להשתתף. קריטריונים אלה ייקבעו רק בדיון בממשלה על פרק הנדל"ן בדוח טרכטנברג, ואחרי אישורם של הקריטריונים במועצת מקרקעי ישראל.

מועד הדיון: לא ידוע

לא ברור עדיין מתי ייערך הדיון בממשלה על פרק הדיור בדוח טרכטנברג, שבו צפוי ויכוח על הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות.

משרד השיכון מסר בתגובה: "בהתאם לחוות הדעת של משרד המשפטים, המכרזים לא ייסגרו עד לקביעת הקריטריונים ולהטמעתם, ולכן נעילת המכרזים תדחה לתחילת 2012". משמעות ההודעה: המכרזים שנספרו ב-2011, יוכלו להיחשב רק כמכרזים שייצאו בשנת 2012. למעשה, כל הפרויקטים של "מחיר למשתכן" (5,000 יח"ד), לא ניתנים ליישום עד לקביעת הקריטריונים, ולא ניתן יהיה לשווק גם פרויקטים של דיור להשכרה בשכ"ד מפוקח בהיקף 5,000 יח"ד, שגם בהם עדיין אין קריטריונים.