עיכוב נוסף בביצוע הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל

המינהל ביקש מהאוצר ארכה של חודש עקב קשיים בתוכנית הפרישה ■ הערכות: העובדים לא מתלהבים מהתוכנית, וגובר החשש שההנהלה תגבש רשימת מפוטרים

עיכוב נוסף בביצוע הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל: ארכה של כחודש ניתנה לעובדי המינהל על מנת לאפשר לכ-200 עובדים המעוניינים בכך לפרוש מרצון. זאת, כחלק מהרפורמה, שאחת ממטרותיה היא להסיט כוח אדם מטיפול בחוכרים לשיווקי קרקעות.

כזכור, הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, שעברה בכנסת בקיץ 2009, מעבירה את הבעלות על הקרקע לחוכרים, כך שהמינהל, שיהפוך בקרוב לרשות מקרקעי ישראל, יוכל להתמקד בשיווק של קרקעות לבנייה.

"אינטרס משותף"

הסכם הפרישה מרצון שנחתם עם כ-750 עובדי המינהל לפני כשנה וחצי, איפשר לכ-200 מהם לפרוש עד סוף חודש נובמבר השנה.

אך ככל הנראה העובדים טרם הודיעו על פרישתם, ומנהל מינהל מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, פנה לאחרונה למשרד האוצר על מנת לבקש ארכה, כך נודע ל"גלובס". אחרי שעברו שנתיים מאז אושרה הרפורמה בכנסת, יתעכב עתה יישומה בפועל, או לפחות חלקו, עד תחילת 2012.

בתגובה לפניית "גלובס", נמסר ממשרד האוצר כי "לאחרונה סוכם עם ההסתדרות על מועד תום התקופה בה עובדי מינהל מקרקעי ישראל יוכלו לפנות בבקשה לפרוש מרצון לפי תנאי הסכם סיום העבודה בממ"י, כך שזו תסתיים ביום 1 בינואר 2012. זאת, מתוך אינטרס משותף של כלל הצדדים להביא למצב בו כמה שיותר עובדי המינהל יפרשו מרצון". דוברת מינהל מקרקעי ישראל אמרה כי "בעצה אחת עם ועד העובדים, הגענו למסקנה שהעובדים בבלבול גדול לגבי העתיד, ולא הבינו במלואן את משמעויות תנאי הפרישה".

"אין נתונים"

לדברי עו"ד גיל איזנשטיין-קנה, יו"ר ועד עובדי מינהל מקרקעי ישראל, "המדינה עוד לא ערוכה לתת את המידע לעובדים על הפרישה, וקשה לקבל החלטה אם אין נתונים. ניתנו 105 ימים, אבל לא נערכו לתת את המידע לעובדים כדי לעמוד בתנאי ההסכם. ההסכם מורכב מאוד, ועוד לא היו אסיפות עובדים בנושא. כן, זה עיכוב מסוים ברפורמה, אבל הסכמנו לארכה. כשיתחילו לתת נתונים, העובדים יוכלו לקבל החלטה מושכלת".

איזנשטיין-קנה הוסיפה כי "קשה לי להאמין שיימצאו מספיק עובדים שיתנדבו לפרישה מרצון". לדבריה, "ועד העובדים מחויב לניוד 70 עובדים וצמצום 30 עובדים. עוד 100 עובדים יצטרכו לפרוש מרצון. אם לא יהיו מספיק פורשים מרצון, ההנהלה תקבע את רשימת הפיטורין".