בכיר בגולדמן זאקס: "הירידות של אוגוסט-ספטמבר לא יחזרו"

ג'ים אוניל, ראש חטיבת ניהול הנכסים של גולדמן זאקס שמנהל נכסים בהיקף כ-821 מיליארד דולר, מסביר בראיון ל"גלובס" למה השווקים האסייתיים ישלטו בעולם, מהיכן הוא שואב אופטימיות בימים אלה, ולמה לא כדאי לשבת כעת על מזומנים

לפני פחות מעשור יצא הכלכלן ג'ים אוניל, כיום ראש חטיבת ניהול הנכסים של גולדמן זאקס, בתחזית מפתיעה לשווקים: מדינות ה-G7, הכוללות בין היתר את ארה"ב, בריטניה ויפן, לא יהוו עוד כוח מניע משמעותי בשוקי העולם. בעידן הגלובליזציה יעקפו אותן בהדרגה השווקים המתעוררים של ברזיל, רוסיה, הודו וסין, שתהליך האורבניזציה המואץ בהן ידרוש בהתמדה יותר משאבים וחומרי גולם. כך נולד לאוויר העולם המושג "מדינות ה-BRIC".

אין הרבה מושגים כלכליים שהגדירו את המאה ה-21 כפי שהיא כיום, ששינו את צורת החשיבה שלנו, והראו כיצד דרבון כלכלי מביא לשינוי חברתי, ולמעשה קורא תיגר על החשיבה העסקית ואופן קבלת ההחלטות, הן ברמה הפוליטית והן ברמת ניהול ההשקעות. מאז ראה העולם כיצד כלכלות השווקים המתעוררים מזנקות ומציגות שיעורי צמיחה דו-ספרתיים, בעוד מדינות המערב שוקעות לסדרת משברים; ולגבי אוניל, הוא זכה, בצדק, בתואר "גורו השווקים המתעוררים", ויש אף שהכתירו אותו כ"כוכב הרוק של גולדמן זאקס".

רגע לפני שהוא מגיע לישראל כדי לקחת חלק במליאת הפתיחה של "ועידת העסקים של גלובס 2011" במעמד נשיא המדינה, שמעון פרס: "2012 זהירות, מיתון", דיברנו עם אוניל. כמי שאמון על ניהול הנכסים של הבנק החמישי בגודלו בארה"ב, בהיקף של כ-821 מיליארד דולר (נכון לרבעון השלישי), ביקשנו לשמוע את דעתו על המצב הנוכחי בשווקים, כיצד הוא רואה כעת את מאזן יחסי הכוחות העולמי, והאם יש מקום לאופטימיות.

* איטליה תגיע לחדלות פירעון?

"הסכנה לחזרה על 2008 עדיין קיימת, כל עוד קובעי ההחלטות באירופה לא מציבים רצפה לאיטליה. זו מדינה גדולה עם כמות גדולה של חובות, וקיימת סכנת הידבקות ממנה. הבעיות של אירופה ייחודיות לה בגלל איחוד המטבע; אך הבעיה העיקרית שלה היא הפקפוק במבנה הזה ובהנהגה שלו", מציין אוניל בדאגה.

אולם הוא ממהר לגלות זיק של אופטימיות. "בסך הכול, קובעי המדיניות נעים בכיוון הרצוי, משום שברקע יש להם זיכרונות טריים מהמשבר האחרון. בנוסף, גם סין וארה"ב נעות בכיוון הנכון. בטווח הקצר, אם ארה"ב תהיה 'בסדר', ובסין תהיה 'נחיתה רכה' - הצמיחה העולמית תימשך ביחד עם ביצועי שוק המניות. יידרשו הרבה חדשות רעות ממקומות אחרים כדי למנוע את זה".

* האם אתה סבור שקיים סיכוי סביר לחדלות פירעון איטלקית?

"אני לא רואה את איטליה ממשיכה עם תשואות אג"ח של 6%-7%, אז משהו צריך לקרות. כלכלת איטליה גדולה כמעט פי ארבעה מזו של יוון, אירלנד ופורטוגל. החוב הכולל שלה קרוב לרבע מהתוצר של מרחב האירו. ההשלכות של חדלות פירעון איטלקית יכולות להיות דרמטיות. לכן, בפשטות, אי אפשר להניח לאיטליה להישאר במצב שבו היא נמצאת בשבועות האחרונים. הרצון של מנהיגי האיחוד האירופי לייצב את מרחב האירו הינו חזק מאוד. המינוי של מריו מונטי לראש הממשלה החדש, יחד עם ממשלה טכנוקרטית, הוא התפתחות חיובית. זה והצורך הדחוף בתמיכה חזקה של הבנק המרכזי האירופי, יכולים למנוע גלישה שלה לחדלות פירעון".

אנחנו תופסים את אוניל בעיצומו של מסע הקידום שהוא עורך עתה לספרו החדש The Growth" Map" ("מפת הצמיחה"), ובו הוא בודק את החשיבות העולה של כלכלות ה-BRIC לאבולוציה של הצמיחה העולמית, ובפרט על התאגידים הגלובליים.

"אני מדבר בספר גם על מה שיכול לקרות בעתיד. המושג החדש שאני מפתח הוא 'Next 11'", אומר אוניל, ומתכוון למדינות בנגלדש, מצרים, אינדונזיה, איראן, מקסיקו, ניגריה, פקיסטן, פיליפינים, דרום קוריאה, טורקיה ו-וייטנאם. "למדינות אלו ביחד יכולה להיות השפעה זהה למדינות ה-BRIC על כלכלת העולם. בנוסף, אני מתעכב על ההגדרה מחדש של הרעיון הישן של שווקים מתעוררים, ומכנה את הכלכלות עם הפוטנציאל הגדול ביותר לשינוי, כולל סין, 'שוקי צמיחה'".

* האם אפשר לקוות להתערבות סינית להצלת שוק האג"ח הריבוניות האירופי?

"מדוע סין צריכה להיחלץ לעזרה? אירופה צריכה להציל את עצמה. סין ביחד עם יתר שלוש מדינות ה-BRIC ייצרו השנה תוספת של 2 טריליון דולר לתוצר שלהן. הן ייצרו למעשה עוד איטליה. המשך הצמיחה הזו הוא מה שמדינות ה-BRIC, וסין במיוחד, יכולות לעשות כדי לעזור לעולם, ובייחוד לאירופה הבעייתית, וזה הרבה יותר מאשר להשקיע באג"ח מדינה אירופיות".

מגמת שיפור מחוץ לאירופה

תרחיש הבסיס של אוניל ל-2012 הוא שהכלכלות המפותחות העיקריות ימשיכו לצמוח, אבל בקצב איטי. "ארה"ב מספקת באחרונה כמה חדשות חיוביות - מאזנים חזקים של חברות, מלאים נמוכים וחדשות כלכליות תומכות ביחד עם דוחות כספיים. כל אלו צריכים לסייע לצמיחה טובה בתמ"ג ב-2012. זה יצור מצב רוח, שלפיו ארה"ב חוזרת לשגרה, שיהיו לו השלכות חזויות לשוקי ההון. בהתחשב באתגרים של הכלכלות המפותחות, שוקי הצמיחה (ארבע מדינות ה-BRIC וארבע כלכלות 11 Next הגדולות ביותר - דרום קוריאה, מקסיקו, טורקיה ואינדונזיה, א' פ') מעולם לא היו חשובים יותר לכלכלה העולמית. מדינות ה-BRIC נשארות סיפור הצמיחה העיקרי של העשור הזה ומעבר לו".

* מצב רוח המשקיעים עתה הוא פסימי מאוד. האם אתה שותף לכך בכל הנוגע להשקעות?

"אני לא שותף לפסימיות המתמשכת בשווקים. המצב באירופה אמנם נותן הרבה סיבות לדאגה, אך מחוץ לאירופה הדברים במגמת שיפור. שתי הכלכלות הגדולות בעולם, סין וארה"ב, מספקות לנו זרם של חדשות טובות בשבועות האחרונים, והן המפתח לשוקי המניות בעולם. מבט על מכפילי הרווח בניכוי מחזוריות בשוקי הצמיחה, מראה שהשוק הרוסי הוא כיום האטרקטיבי ביותר. גם המניות בברזיל נראות זולות. המניות בסין נראות די בתת-ערך, וזהו השוק המסקרן ביותר לדעתי, בהתחשב בתמהיל הצמיחה-אינפלציה המשתפר, ובסימנים המוקדמים להקלה מוניטרית".

בפנייה למשקיעים אומר אוניל: "זה לא הזמן להגדיל את החזקות המזומנים. לא סביר שהירידות של אוגוסט-ספטמבר יחזרו. לדעתי, המניות זולות, המדיניות תומכת והאינפלציה הסינית יורדת".

מאז טבע אוניל את המונח "מדינות ה-BRIC", ידע העולם צירופי מדינות נוספים כגון ה-CIVETS (קולומביה, אינדונזיה, וייטנאם, מצרים, טורקיה ודרום אפריקה). אך אם תשאלו אותו, כאמן גאה המגן על יצירתו, אוניל סבור, כי "אין למדינות אחרות כעת את אותו הפוטנציאל של מדינות ה-BRIC בכדי לייצר את אותם שינויים והזדמנויות".

לדבריו, "יש כמה מדינות נוספות שמאתגרות את ה-G7, אחת מהן היא קבוצת ה-Next 11, המהווה את 11 המדינות המאוכלסות ביותר, אחרי מדינות ה-BRIC, שיכולות להיות משמעותיות בעשורים הבאים. ב-2050 הן יהיו, יחד, גדולות מכלכלת ארה"ב. הגדולות שבהן - דרום קוריאה, מקסיקו, טורקיה ואינדונזיה, יכולות להימנות עם עשר הגדולות בעולם כבר בעשור הנוכחי, וכל אחת מהן תתרום לתוצר העולמי יותר מאשר מדינות G7, מלבד ארה"ב. המדינות העניות יותר במועדון הזה - בנגלדש, מצרים, איראן, ניגריה, פקיסטן, פיליפינים ו-וייטנאם, יכולות גם הן ליהנות מצמיחה משמעותית בגודל ומשינויים בהרכב ההכנסות".

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מפת הדרכים של אוניל
 מפת הדרכים של אוניל