"קל מדי לדבר על ניצול אמנים"

פנינה אדרי - מנכ"לית חברת התוכן NMC יונייטד, שפתחה באחרונה מחלקת ייצוג אמנים חדשה - NMC live, אומרת בראיון ל"גלובס": "אני לא יכולה לתת תאריך מוגדר אבל הבלבול הכלכלי ששוק המוזיקה העולמי נמצא בו יסתיים"

"כאשר אתה מנהל עסק בצורה השקופה וההוגנת ביותר, ועושה כמיטב יכולתך על מנת לתת לאמנים שאתה מייצג את הטיפול המקצועי ביותר, אין ספק שזה מתסכל כאשר בסופו של דבר אתה מצטייר לא פעם כאיש הרע", מודה פנינה אדרי, מנכ"לית חברת התוכן NMC יונייטד, בעקבות פתיחת מחלקת ייצוג הופעות האמנים (בוקינג) החדשה של החברה הנושאת את השם NMC live.

חמש שנים אחרי שחברת יונייטד התמזגה עם חברת התקליטים NMC והסבה אותה למעמד חברת תוכן, היא רכשה בתוך זמן קצר גם את חברת הד ארצי הוותיקה שנקלעה לקשיים כלכליים ואיחדה את קטלוג האמנים תחת קורת גג אחת. בתום המהלך, כש-NMC הופכת לחברת התוכן המוזיקלי הגדולה בישראל, פונה אדרי גם לתחום מופעי הבמה. NMC live תייצג ותשווק הופעות אמנים מול גופים פרטיים ומוסדות, כמו גם סיבובי הופעות רשמיים בארץ ובחו"ל, כאשר רשימת האמנים שכבר הוחתמו כוללת את סגיב כהן ועילי בוטנר שכבר מיוצגים ב-NMC יונייטד, לצד אמני חוץ שהבולט בהם הוא ישי לוי המשיק מופע חדש.

הקונספט של חברת תקליטים המתפעלת במקביל מחלקת הופעות אינו חדש. חברת הליקון עשתה צעד דומה כבר בסוף שנות ה-80. למה חיכיתם עד עכשיו עם המהלך?

"נכנסתי ל-NMC יונייטד עם חזון מקצועי מגובש, אבל גם בידיעה שיש לי הרבה מה ללמוד על התחום. לא חשבנו שיהיה נכון לרוץ קדימה, אלא להתפתח בהדרגה ולהיות בטוחים שכל מהלך אכן יהיה הנכון ביותר לנו ולאמנים שמולם אנו עובדים. זו עובדה קיימת שב-20 השנים האחרונות תעשיית המוזיקה העולמית עוברת מהפכה אדירה, המשפיעה כמובן גם על השוק המקומי. לתפעל גוף כלכלי מורכב כזה על הרווחים ממכירת מוצרי מוזיקה נטו, בעיקר דיסקים והורדות חוקיות, זה כבר לא ריאלי.

"כל חברות המוזיקה בעולם מחפשות מודלים עסקיים יצירתיים שיאפשרו חלופה פיננסית, שתשאיר את כולנו בעסק. פתיחת מחלקת בוקינג הייתה מהלך טבעי, המאפשר לנו להציע לאמנים שלנו חבילת שירותים רחבה ככל הניתן".

ובמקביל מאפשרת לכם לגזור קופון גם מההכנסות של אותם אמנים מההופעות החיות שלהם.

"הכנסות אמנים מהופעות חיות הן פועל יוצא של כמות הקהל המגיע להופעות האלה, והקהל נשאר נאמן לאמן אם הוא מטפח נכון את הקריירה לאורך השנים. כדי לעשות את זה צריך ניהול מקצועי ברמה הגבוהה ביותר, וזה שירות שאותו מעניקות חברות התקליטים. אם לא נוכל להתקיים, ההפסד של רוב האמנים לטווח הארוך יהיה גדול בהרבה מהרווח. יש חברות בוקינג מצוינות בארץ, העושות עבודה נאמנה ומקצועית עבור הלקוחות שלהן, אבל באופן טבעי הן יעדיפו לעבוד מול אמנים ותיקים שכבר צברו קהל גדול ונאמן. מה שהופך אותם למבוקשים ורווחיים. מה יעשו אמנים צעירים בתחילת דרכם? מי ישקיע בהופעות שלהם? כחברה העוסקת בגילוי ובטיפוח כישרונות חדשים אנחנו מציעים גם את השירות הזה".

שותפות ארוכת טווח

על-פי אדרי, החתמה של אמן חדש ב-NMC יונייטד לא תהיה מותנית בהחתמתו ב-NMC live, או לדבריה: "אנחנו ממליצים בפניהם על האופציה, אבל לא מחייבים אף אחד לעבוד בתנאים שלא יתאימו לו".

איך את מסבירה את הטינה של האמנים והתקשורת בשנים האחרונות כלפי חברות התקליטים הגדולות?

"קשה לי להסביר את זה, כשם שקשה לקבל יחס כזה מאמנים שבנו את הקריירות שלהם תחת הגג המקצועי והכלכלי של חברות תקליטים. קל מדי לדבר על ניצול, אבל בהרבה מקרים שוכחים איזו השקעה כלכלית אדירה כרוכה בהפיכת זמרים-יוצרים אלמונים לשמות המוכרים בכל בית. עלויות הקלטות, שיווק, ניהול אמנותי ומקצועי וכמובן יחסי הציבור. חוזה בחברת תקליטים זה שותפות ארוכת טווח של שני הצדדים, ויש כנראה אמנים שלא מבינים או שלא רוצים להבין את זה.

"לא ייתכן מצב שבו צד אחד רק ייקח, וכאשר מגיע תורו של הצד האחר לכסות את ההשקעה מאשימים אותו בניצול. זה כמו לומר: 'תשקיע בי, אבל קח בחשבון שלא תראה את ההשקעה בחזרה', ועוד לא דיברנו על רווחים. אני לא יכולה לתת תאריך מוגדר, זו שאלה שכל בכירי תעשיית המוזיקה העולמית מתחבטים בה, אבל הבלבול הכלכלי ששוק המוזיקה העולמי נמצא בו יסתיים. זמרים והרכבים ימשיכו לעשות מוזיקה, וקהל ימשיך לצרוך אותה".

האמן הבכיר ביותר שכבר הוחתם ב-NMC live הוא ישי לוי, שלא חתום ב-NMC יונייטד.

"נכון, כי המחלקה פועלת בתוך החברה כגוף עצמאי, המציע שירותים לכל אמן שיהיה מעוניין לשתף איתנו פעולה, בין אם החברה מפיקה גם את הדיסקים שלו או לא. זה מודל עסקי נכון לכולם, וישי לוי הוא בפירוש אמן שגאווה לנו לשתף איתו פעולה".

המוזיקה הים תיכונית השתלטה על התעשייה המקומית, ועדיין לא נמצאה חברת תקליטים גדולה שהשכילה להצמיח מתוכה כוכב מוביל בז'אנר. NMC יונייטד יהיו הראשונים לעשות את זה?

"לא נחתים אמן רק בגלל שהוא שייך לז'אנר זה או אחר. אכן נעשו בעבר כמה ניסיונות של חברות התקליטים הגדולות לייצג זמרים ים-תיכוניים, אפילו לפתוח מחלקה ים-תיכונית, וזה לא הצליח.

"מאחר שאני יכולה להתייחס רק לאירועים שקרו בתקופת כהונתי, אין לי נתונים שיסבירו מה לא עבד, אבל לראות באמנים אלה יעד שצריך לכבוש - זו טעות. אני מאמינה באיכות נטו.

"ישי לוי הוא זמר איכותי עם שירים נפלאים. בגלל זה רצינו אותו אצלנו והיינו מאושרים כשזה קרה".