חנין: "אנחנו רוצים דיור בר-השגה אמיתי בשטח, לא רק חוק"

ח"כ דב חנין בכנס ישראל-שדרות לחברה: "השוק איננו מסוגל לייצר בעצמו פתרונות. הוא לא מאפשר למי שאין לו מספיק - וציבור גדול בארץ לא מסוגל להגיע לדירה, לשכירות וגם לרכישה"

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת התכנסה היום במכללה האקדמית ספיר במסגרת כנס ישראל-שדרות לחברה. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת אמנון כהן (ש"ס), פתח את הדיון ודיבר על דיור בר-השגה.

"אנחנו שמחים לחזק את אזור הדרום, במיוחד בכנס חברתי. היום כ"ט בנובמבר, תאריך הסטורי. אנו עוסקים היום בהיטלי השבחה וגם בנושא דיור בר השגה. הוועדה דנה כבר למעלה משנה וחצי על הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, אחת הרפורמות ההיסטוריות שתשפיע רבות על העתיד. בגלל זה אנחנו שומעים את כל הגופים הרלוונטיים כדי שייצא חוק מאוזן.

"ראינו שאין איזכור לדיור בר השגה ואמרתי שבלי מענה לתחום זה לא תקודם הרפורמה. אני שמח שהממשלה החליטה שדיור בר השגה ייקבל איזכור גם בחוק, בתחום הקנייני. אני לא ממתין לממשלה ואנחנו בוועדה ניקח את הנושא הזה ונקדם אותו במקביל. אנחנו אנשים פרקטיים ונדון במה יהיו הקריטריונים, מי יהיה זכאי, מה תקופה הזכאות, כיצד עובר למישהו אחר. נדבר גם על סיוע לרוכשי דירה ראשונה. נכון להיום חלק מהנושא יידון בתוך הרפורמה וחלק אחר בחקיקה משלימה".

חבר כנסת דב חנין (חדש) התייחס גם הוא לדיור בר השגה: "לא כל הציבור עוקב אחר הדיונים של הוועדה כפי שהוא צריך לעשות. מדובר בנושאים חשובים מאין כמוהם, תכנון ובנייה זו החלטה כלכלית וחברתית ממעלה הראשונה, זה לא רק נושאים טכניים ומקצועיים. יש לזה השלכות על החיים של כל אחד לשנים רבות. זו אחת הזירות החשובות הנמצאת היום בדיון בכנסת והיא תשנה את פני החברה.

"יש הרבה מאוד התלבטויות, דיור בר השגה זו סוגיה מאוד מרכזית. למרבית הצער, ברפורמה הגדולה שהממשלה הביאה לכנסת לא היה בכלל דיור בר השגה. הפרק נכנס ביוזמתה של הכנסת בהובלתו של יו"ר הוועדה אמנון כהן. טוב שהממשלה התחילה להבין שדיור בר השגה חייב להיכלל ברפורמה.

ויש גם לחץ של הציבור פרי המחאה החברתית למרות שהיוזמה של הכנסת הקדימה אותה. הסיבה שסוגיה זו חשובה היא שיש ציבור גדול בארץ שלא מסוגל להגיע לדירה. גם לשכירות לא רק לרכישה - קשה עד בלתי אפשרי. קיימת מצוקה רוחבית בכל הארץ, שבולטת מאוד בקבוצת הדור הצעיר. אם אין להם הורים עשירים יש להם בעיה. כמו בהרבה תחומים אחרים - השוק איננו מסוגל לייצר בעצמו פתרונות. הוא לא מאפשר למי שאין לו מספיק", אמר חנין.

לדבריו, "מנגנון הדיור בר השגה צריך לכוון את היבטי התכנון כדי לאפשר דיור זמין במחירים סבירים. אי אפשר להתעלם מבנייה הציבורית שנעשתה בעבר על ידי הממשלה, בלעדיה לא יהיה כאן פיתרון וזה מסר שחייבים להעביר לממשלה כי שם עדיין שולטת אידיאולוגיה המנותקת מהמציאות. צריך גם לעודד גורמים מהשוק הפרטי להיכנס לפתרונות מהסוגים הללו. אנחנו לא רוצים רק חוק לדיור בר השגה אלא גם דיור בר השגה אמיתי בשטח".

בנושא היטלי ההשבחה אמר ח"כ חנין שהדבר חשוב במיוחד בכל הקשור לתמ"א 38. "נכון להיום כמות החיזוקים היום נמצאת ביחס הפוך לכמות הדיבורים על התוכנית. צריך לעשות הרבה יותר בהירות של החוק והסעיפים השונים כדי שפרויקטים יתקדמו".

להגדיל סיוע ממשלתי בשכר הדירה

נציג מהפורום לדיור ציבורי הציע לוועדה למצוא פיתרון מהיר יותר לזכאים: "את המפתח לדירה יקבל אדם רק עוד 5 שנים עד שהחוק יעבור ויאושר. אני מציע פיתרון ביניים כך שכמות המשפחות שמקבלות סיוע בשכר הדירה יגדל עד שהדיור הציבורי או פיתרון אחר ייושם. אני מציע לוועדה להעלות את הסכום הכולל שהממשלה מקציבה לסיוע בשכר הדירה כדי שיותר אנשים יוכלו לקבל אותו אם עומדים בקריטריונים". נציגת משרד השיכון בוועדה גילתה כי בימים אלו עובדים במשרד השיכון על הגדלת תקציב הסיוע בשכר דירה ומקווים שהאוצר יסכים להקצות לכך את הכסף.

נציגים נוספים שפנו לוועדה שאלו מדוע היא אינה מפרטת מנגנונים שידאגו לכך שפטורים או סבסודים כאלו ואחרים שניתנים לקבלנים יגיעו בסופו של דבר לרוכשים.

ח"כ אורלי לוי (ישראל ביתנו) הצטרפה לדוברים שהעלו את הנושא ואמרה: "חלק ממהנחות שנותנת המדינה ומוותרת על הכנסות לא מסביר איך זה עובר לרוכש הדירה. איך סבסוד הקרקע יוזיל הלכה למעשה את המחיר הדירה. לא רוצים לתת מתנות חינם לקבלנים". יו"ר הוועדה כהן התייחס לנושא ואמר: "בכל הנושא של דיור בר השגה - כל מה שחשוב זה רוכש הקצה. אנחנו נעמוד על זה. הקבלנים יכולים להרוויח, אבל לא מהנושא הזה".

איתן גינזבורג, סגן ראש העיר רעננה ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בעיר, הגיע לוועדה כדי להתייחס לדיור בר השגה. "יש שתי אפשרויות לסייע לציבור הצעיר בכל הנוגע לבעיית הדיור. יש פיתרון פשוט מהיר ויעיל - קרקע לצרכי ציבור. החוק מגדיר מהו צרכי ציבור ולדעתי דיור בר השגה זה גם צורך ציבורי. יש לאפשר לרשויות מקומיות לבנות דיור בר השגה על קרקעות אלו. עם קריטריונים מתאימים וחוקים מתאימים לגבי כמה זמן יוכלו הזכאים לגור. בנוסף, אפשר לעשות בפרויקטים כאלו עירוב שימושים. בקומת הקרקע מסחר או גן ילדים ולמעלה דירות לצעירים".