בדיקת "גלובס": פערי מחיר משמעותיים בין סניפי סופר-פארם השונים

אנו מצפים למצוא בסניפי סופר-פארם מחירים אחידים, אך בדיקת "גלובס" מגלה פערי מחיר של כ-30% במוצרים זהים ■ סופר-פארם: "זה בגלל שיטת הזכיינות"

רכישת מוצרים ברשת מוכרת עשויה לטמון מלכודת: על אף הדמיון בסניפים, בהיצע ובאופן המכירה - אין ערובה למחירים זהים. בדיקה שערך "גלובס" בסניפי סופר-פארם במקומות שונים בארץ מגלה פערים של עשרות אחוזים במחיריהם הרגילים של חלק מהמוצרים - כשבמקרים מסוימים מחיר שמוצג כמחיר מבצע במקום אחד הוא למעשה המחיר הקבוע במקום השני.

הבדיקה נערכה באותה התקופה בסניפי הרשת ברחוב אלנבי בתל-אביב, במדרחוב ירושלים, בראשון-לציון (מתחם חונים-קונים) ובמעלה-אדומים, תוך התייחסות למחיריהם המקוריים של המוצרים ומבלי להתייחס למבצעים נקודתיים, היכולים להיות אחידים לכל הרשת או להיות מוצעים בסניף ספציפי ובזמן מסוים.

הנחת היסוד היא שאפילו ברשת כמו סופר-פארם, המרבה להציע ללקוחותיה מבצעים שונים, לא כל הקניות מונחות מבצעים כאלה - וכי מוצר שבו אנחנו משתמשים דרך קבע, נרכוש בדרך-כלל גם ללא מבצע. אילו ידענו שמחיר המוצר הקבוע שנרכוש עשוי להיות נמוך יותר משמעותית במקום אחר, ייתכן שהיינו מעדיפים לבצע את הרכישה באופן שונה.

אילו הבדלים מצאנו? הנה למשל כמה: צמד מוצצים של BIBI יכול לעלות 45 שקל בסניף אחד או 36 שקל בסניף אחר - פער של 25%; מחיר דיאודורנט ג'ילט לגבר נע בין 33 ל-40 שקל - מעל 20% הבדל; הפרש של 32% מבדיל בין מחירי מרכך כביסה של בדין בסניפים שונים; ופערים של מעל ל-15% נמצאו גם במחירי סימילאק טופ, תרסיס לפתיחת קשרים סרקל, בדיקת הריון וסכיני גילוח לגבר.

מנגד נמצאה אחידות מוחלטת במחירי מוצרים כמו תרופות ללא מרשם ועדשות מגע.

שיטת עבודה ייחודית

חשוב להדגיש כי הדבר נובע משיטת העבודה של הרשת: בניגוד לרשתות הפועלות תחת מדיניות אחידה, דוגמת המתחרה ניו-פארם, ובקשיחות מלאה של מחירים בכל מקום (כולל מבצעים אחידים לרשת) - בסופר-פארם נהוגה שיטת זכיינות המאפשרת למנהלי הסניפים לנהוג גמישות בקביעת המוצרים ולהכריז על מבצעים.

לשאלה איך נקבעים המחירים יש תשובות שונות: משכר דירה גבוה למטר המשולם בחנויות מסוימות, דרך התחרות באזור וכלה בהתעניינות מוגברת של לקוחות באזור מסוים במוצרים מסוג מסוים.

"יכול להיות שקהל היעד שלך חובב קוסמטיקה", אומר גורם בענף, "ודווקא בתחום הזה תצטרך לתת 'פייט' טוב מול המתחרים בסביבה - לעומת מוצרי טואלטיקה שבם תוכל 'לשחק' עם המחיר כלפי מעלה".

בהתאם לכך, גם בבדיקה שערכנו לא נמצא סניף שבו המוצרים זולים באופן מוחלט או יקרים באופן מוחלט לעומת שאר הסניפים שנבדקו. תמונת המצב משתנה בהתאם למוצר, וגם אם הסך הכולל של עלות המוצרים שבדקנו משתנה מסניף לסניף - הפערים מצטמצמים בחישוב הכולל.

סופר-פארם: "הזכיין מתאים עצמו ללקוחות"

מסופר פארם נמסר בתגובה: "סופר-פארם פועלת לפי שיטת זכיינות ייחודית הנקראת שיטת העמיתים, המאפשרת גמישות ניהולית והתאמה להרגלי הצריכה של הקהילה בה פועל כל סניף.

"הנהלת הרשת קובעת מחיר מקסימלי לכל מוצר וכן את המבצעים הרשתיים, המתחלפים בתדירות גבוהה ביותר וכוללים מגוון של מאות מוצרים. כל עמית (זכיין) רשאי להעמיק את ההנחות ולהפחית את המחיר בהתאם להרגלי הקנייה של לקוחות אותו הסניף.

"מסיבה זו תיתכן שונות מסוימת בין מחירי הסניפים במוצרים מסוימים. סכום מחירי המוצרים בסל הקניות שנבדק בכתבה מראה על פער מקסימלי של 0.8% בין הסניפים שנבדקו".

5 דרכים לחסוך בקניית מוצרי פארם

1. מעקב אחר מבצעים:

היצמדו עד כמה שניתן למחירי מבצעים, אך השתדלו להימנע מלהתפתות לרכוש מוצרים שאתם לא צריכים רק בגלל המחיר הנמוך יותר.

2. קנייה מראש:

כשמוצע מחיר טוב עבור מוצר שתרכשו ממילא, כדאי לקנות אותו גם אם לא תזדקקו לו באותו הרגע ממש. בניגוד למזון, המוצרים יחכו לכם בסבלנות על המדף. רכישה מאולצת ברגע האחרון עלולה לעלות ביוקר.

3. לא להיות נאמן:

לא תמיד כדאי להתקבע על מוצר מסוים; לפעמים לפייבוריט שלכם אין תחליף, אבל יכול להיות שסבון ידיים זול יותר (או כל מוצר אחר) יהיה מוצלח לא פחות מהרגיל.

4. לבדוק מחירים בסופר:

למוצרי טואלטיקה ופארם, יש לזכור, קיימת אלטרנטיבה לא רעה על מדפי הסופרמרקטים שלנו. כדאי להיות ערניים ומודעים למחירים המוצעים בכל מקום, לפחות בכל הנוגע למוצרים שנכנסים לסל הקניות הקבוע.

5. תרופות - לא מהמדף:

גם תרופות ללא מרשם כדאי לרכוש בקופות-החולים, רצוי עם מרשם רופא שיוזיל את העלות. האריזות המוקטנות על מדפי הפארם עשויות לעלות ביוקר.

פערי מחירים גדולים בין סניפי סופר פארם
 פערי מחירים גדולים בין סניפי סופר פארם