עתיד הטכנולוגיה: הורדת קובצי וידאו כבדים תוך שניות

הדור חדש של בלוטות' ו-Wi-Fi יהפוך את הגלישה למהירה מתמיד, מבלי לזלול אנרגיה

הבערות הצרכנית מקשה על יצרני האלקטרוניקה ליצור בידול, אך מהווה יתרון גדול למשווקים: כך קל יותר למכור דגמים מיושנים ששוכבים במלאי. רוב הלקוחות שמחפשים סמארטפון, טאבלט או אפילו מחשב נייד לא יורד לרזי המפרט הטכני אלא מתבייתים על מאפיינים בולטים כמו גודל מסך, גודל זיכרון ומחיר. הדוגמה הטובה ביותר לניצול היתרון השיווקי הזה הן חברות הסלולר הישראליות, שעדיין מצליחות למכור לא מעט מכשירים מקטלוג שנראה כמו מוזיאון לתולדות האלקטרוניקה בחמש השנים האחרונות.

הדרך הכי טובה להימנע מהמלכודות היא להציץ מעבר לעיקול של עקומת הפיתוח ולהכיר כמה ממונחי הבסיס הטכנולוגיים החדשים, שיופיעו בחודשים הקרובים וישנו את הסטנדרטים בשוק. להלן שלוש דוגמאות.

WI-GIG: תקשורת אלחוטית סופר-מהירה

Wi-Fi הוא תקן תקשורת אלחוטי ותיק מאוד, שמשודרג כיום כדי להתאימו לרעב הגדל לרוחב פס. במחצית הראשונה של 2012 ייצאו לשוק מוצרים מסחריים ראשונים שיתמכו בדור הבא של ה- Wi-Fi - המכונה Wi-Gig. הדור החדש מעביר מידע בקצב של עד 7 ג'יגה-ביט לשנייה - לעומת מאות מגה-ביטים לשנייה בלבד כיום.

פתיחת "צוואר הבקבוק", שמתבצעת בין השאר תודות לפעולה בתחום תדרים גבוה מאד (60 גה"ץ), תאפשר לגלוש במהירות מסחררת ולהוריד, למשל, אפיזודת סיטקום שלמה באיכות HD בתוך שניות בודדות. היא גם תיצור דור חדש של מכשירי אלקטרוניקה עתירי ביצועים דוגמת מחשבים ניידים, טלפונים, מקרנים וטאבלטים, שיוכלו להעביר אלחוטית תכנים באיכות HD מלאה לטלוויזיה - או זה לזה - ללא צורך בסטרימרים.

היתרון הוא בתאימות מלאה לנתבי WI-FI מקובלים, כלומר המכשירים החדשים יוכלו לפעול גם בסביבה של רשתות אלחוטיות נפוצות וקיימות מחוץ לבית. כבר בשנה הבאה נתחיל לראות מחשבים ניידים, ואולי אפילו טאבלטים, עם תמיכה מובנית בצ'יפ בתקן החדש

בלוטות' 4: פחות חשמל

הכיוון החדש הוא כניסתו של תקן "בלוטות' 4", שפותח כדי לפתור את הבעיה המרכזית של הטכנולוגיה הזו: רעב לכוח, שפגם בשימושיות של רכיבי הקצה הניידים. תקן 4 החדש שומר על קצב התקשורת של קודמיו אולם צריכת הכוח מזערית: היעד הוא לאפשר למכשיר נייד עם צ'יפ בלוטות' כגון אוזנייה, שעון יד או חיישן רפואי, לפעול יותר משנה על סוללת כפתור אחת, ללא טעינה. החלוצה המפורסמת שכבר הטמיעה את הטכנולוגיה הזו היא אפל, שכללה אותו במפרט של אייפון 4S ובקרוב גם באייפד. בשנה הבאה, כשבשוק יופיעו שלל עזרי קצה התומכים בתקן החדש, יאמצו את התקן יצרנים רבים. למותר לציין שמכשירי הדור הנוכחי לא יתמכו בהם.

קוואד קור: 4 ליבות

המושג השיווקי "ליבה כפולה" מכר ב-2011 לא מעט מכשירים ניידים במחירי פרימיום ללקוחות, אך כבר במחצית הראשונה של 2012 יופיעו מערכות על צ'יפ (SOC) עם 4 ליבות, שישדרגו משמעותית את הביצועים של המכשירים הקיימים, עם ירידת מחיר נלווית.

דוגמה אחת היא מערכת TEGRA3 של NVIDIA, שהושקה החודש ותופיע כבר בינואר בשלל טאבלטים. יש לה לא פחות מחמש ליבות - אחת פועלת ברקע וארבע פעילות - והיא מציעה "יותר מכל דבר": גרפיקה מהירה עד פי 10, שתאפשר משחקים ברמת גיימיניג מקצועית, כושר עיבוד לריבוי משימות אמיתי, צריכת חשמל נמוכה משמעותית, תמיכה מובנית בתלת-ממד, תמיכה בצילום ברזולוציות ענקיות (עד 32 מגה פיקסל) ועוד.

חברות שישיקו טאבלטים תומכים, ימכרו מכשירי דגל ב-500-600 דולר, כך שדגמי 2011 המתוחכמים ביותר עם מערכת TEGRA-2 מדור קודם, שנמצאים כיום בחזית השוק, יצנחו ל-300 דולר ומטה.

גם קוואלקום המתחרה הכריזה החודש על דור חדש של מעבדים סופר-מהירים לטלפונים וטאבלטים, ואילו סמסונג עובדת על מערכת עם ארבע ליבות משלה.

השורה התחתונה: מבול מתקרב של טלפונים, טאבלטים, טלוויזיות ומכשירים נוספים עם מהירויות שוברות שיאים.