התשובה של קניון ערים ל-G כפר-סבא: קניון "סחר חופשי"

לפי התוכנית המתגבשת בקניון ערים, לקוחות שיחזיקו בכרטיס אשראי ייעודי יקבלו החזר בגובה המע"מ לקנייה חוזרת בקניון

לאחר שספג ירידה קשה בפדיונות העסקים וירידה במספר הלקוחות הנכנסים לקניון, קניון ערים בכפר-סבא מגבש בידול חדש. ל"גלובס" נודע כי הקניון עתיד להשיק באפריל תוכנית להפיכתו ל"אזור סחר חופשי".

הכוונה היא להשיק תוכנית שיווקית קבועה לקניון, שבמסגרתה ייהנו הלקוחות מהחזר על הקניות בגובה המע"מ. בישראל שיעור המע"מ עומד על 16%, ולכן החזר המע"מ משקף הנחה של 14%.

התוכנית תופעל על-ידי חברה חיצונית, שתהיה גם אחראית לשיווק התוכנית ללקוחות. החברה החיצונית תשיק כרטיס אשראי חוץ-בנקאי ייעודי לעסקים בקניון. מחזיקי כרטיס האשראי יקבלו זיכוי על המע"מ על-ידי טעינת כרטיס האשראי באותו הסכום (cash back).

מימוש הזיכוי על המע"מ יתאפשר בכל העסקים בקניון שייכנסו להסדר, ללא קשר לעסק שבו בוצעה הקנייה. ההתחשבנות בין הרשתות על מימוש הזיכוי, תיעשה על-ידי החברה החיצונית. החברה החיצונית תיהנה מעמלת הסליקה.

מאז נחנך קניון G כפר-סבא ביוני 2009 ספגו העסקים בקניון ערים פגיעה קשה, ולא מעט עסקים בקניון התחלפו. חלק מהרשתות הפועלות בקניון העידו על ירידה של עשרות אחוזים בפדיונות. למרות זאת, הירידה הזאת לא השפיעה על הרווחיות שרשם הקניון מהנכס.

הקניון, שלא נכנס לדירוג הקניונים השנתי של "גלובס", הוא הקניון השמיני הרווחי ביותר בישראל, וזאת לפי חישוב רווח שנתי למ"ר. הרווח התפעולי (NOI) השנתי של הקניון הסתכם ב-2010 ב-39 מיליון שקל.

כחלק מהרצון לספק מענה טוב יותר לתחרות באזור, עבר הקניון באחרונה שיפוץ בהשקעה של 30 מיליון שקל. כעת צפוי הקניון לממן את כל המהלך השיווקי, כאשר את הטבת ההחזר הכספי צפויות לממן רשתות השיווק.

בקניון סבורים כי הפורמט החדש ימשוך לקוחות אל הקניון באופן שיציע להם מחירים נמוכים יותר ברשתות הפועלות גם בקניונים סמוכים. הייחודיות של התוכנית היא בגובה ההנחה הניתנת באמצעות הזיכוי לקנייה חוזרת, וגם באפשרות לממש אותה בעסקים שונים.

לפי שעה לא ברור כמה מהעסקים בקניון יצטרפו לתוכנית, אך פעילים במיזם טוענים כי לעסקים יהיה אינטרס להצטרף בשל ההעדפה שלה יזכו בקרב הלקוחות. יצויין כי חלק מהרשתות מעניקות היום הנחה גבוהה לחברי מועדון הלקוחות שלהן ומכבדות תווי קנייה שמשקפים הנחה של 15%.