שופרסל ורבוע כחול בדרך לקיצוצים

הרשתות הגדולות והמנוסות חטפו מכה כואבת. על הכוונת: חיתוך כואב בהוצאותיהן

סיכום הדוחות הכספיים של רשתות המזון לרבעון השלישי של 2011 מלמד, ולא במפתיע, כי בעוד שצמד רשתות הענק שופרסל ומגה (מקבוצת רבוע כחול), ששולטות על כ-60% מהשוק, ספגו מהלומה קשה, רשתות הדיסקאונט הציבוריות - ובראשן רמי לוי - דווקא צלחו את "חרם הקוטג'" וספיחיו בהצלחה יחסית.

שני נתונים בדוחות הכספיים מספרים את סיפור המחאה החברתית בצורה הטובה ביותר - שיעור הרווח הגולמי ושיעור השינוי במכירות בחנויות זהות.

רשת רמי לוי, לדוגמה, רושמת שפל בשיעור הרווח הגולמי כשהוא עומד על 20.9%, לעומת 23.3% ברבעון מקביל אשתקד. הירידה הזאת היא עדות חותכת לירידת מחירים ברשת. עם זאת, הודות לגידול החד במכירות, מצליחה רשת הדיסקאונט לשמור על הרווחים למרות השחיקה בשיעורם מהמכירות.

בשופרסל, לעומת זאת, שיעור הרווחיות הגולמית ירד באופן מתון מ-26.9% ל-26%, מה שעשוי להצביע כי המחירים ברשת לא ירדו באופן משמעותי. יתרה מכך, הדוחות מבטאים את המהלך ששופרסל ביצעה, במסגרתו היא מחקה את תת-הרשת "שופרסל ביג" והסבה את הסניפים ל"שופרסל דיל", מהלך שבהכרח שוחק את הרווחיות הגולמית באותם סניפים ותורם לשחיקת הרווחיות הגולמית ברבעון.

קברניטי אי.די.בי, בעלת השליטה בשופרסל, מוטרדים, ובצדק, מכך שלמרות ששיעור הרווח הגולמי גבוה יחסית, הרשת צונחת באופן חד ברווח התפעולי והנקי. בדיוק מהסיבה הזאת החליטו בקבוצה לשנות את השדרה הניהולית, וזו צפויה כעת לבצע חיתוך כואב בשורת ההוצאות.

שיעור הירידה המתון במכירות בחנויות הזהות - אחוז אחד בלבד - מעיד על קהל הלקוחות החזק של שופרסל, שיהווה תשתית חשובה בשיקום התוצאות הכספיות מכאן ואילך.

הגדולות חטפו את עיקר המכה

הענק השני של עולם הקמעונאות בישראל, רשת מגה, חותמת רבעון נוסף של תוצאות כספיות לא מזהירות. זאת על אף שמגה מציינת ששיעור הרווח הגולמי במגזר הסופרמרקטים רשם עלייה ברבעון. מישהו אמר ירידת מחירים?

הנתון המטריד ביותר הוא שיעור הירידה במכירות בחנויות זהות ברשת של דודי ויסמן - 6.7%, מה שמחייב פעולה אסטרטגית מהירה. הצניחה הזאת בחנויות זהות אינה מאפיינת את שאר רשתות הדיסקאונט: רמי לוי (עלייה של 4.3%), מחסני כמעט חינם (עלייה של 2.6%) ורשת ויקטורי (ירידה של 2.7% "בלבד"). שלושתן רושמות שיעור רווחיות תפעולית גבוה משמעותית מאשר שופרסל ומגה - 4%-5.6%.

אחרי מחאה חברתית כה רחבה, אף אחד לא ציפה שרשתות המזון יצאו בלי נזק. אבל בעוד שרשתות הדיסקאונט שרדו יפה באופן יחסי, רשתות השיווק הגדולות והמנוסות חטפו מכה כואבת. המחאה החברתית סתמה את הגולל על האפשרות להמשיך להעלות מחירים כדי לשפר את הרווח, ועל פניו נראה כי הצניחה הכואבת ברווחים תביא לחיתוך כואב בהוצאותיהן של שופרסל ומגה.