ניתוח "גלובס": רשתות הדיסקאונט צלחו טוב יותר את המחאה

הדוחות של רשתות המזון מראים מגמת שחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית, בעיקר בשופרסל ובמגה ■ ויקטורי היא היחידה שהציגה שיפור בכל הפרמטרים

האם כללי המשחק בשוק קמעונאות המזון המקומי עומדים בפני שינוי? אחרי רבעונים לא מעטים שבמהלכם התלוננו ראשי רשתות מזון על התחרות הגועשת בענף אך עדיין שמרו על יציבות בפעילות השוטפת ולהגדיל רווחים, הרשתות עומדות כיום בפני מציאות קשה שגורמת להן לשחיקה ברווחיות.

כבר עם פרסום תוצאות הרבעון השני של השנה צפו חלק מהתחזיות של בכירי הענף חולשה בתוצאות הרבעון השלישי. שלשום (ב') ההצהרות המינוריות יחסית שנשמעו בחודשי הקיץ הפכו למציאות עגומה, כאשר תוצאותיהן הכספיות של שתי רשתות המזון ששולטות בשוק המקומי - שופרסל ורבוע כחול - לרבעון השלישי פורסמו והצביעו על שחיקה ניכרת בשיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית.

ההשפעות של שינוי תנאי השוק, בעיקר עקב המחאה החברתית שגרמה לשינויים בהרגלי הצריכה, להפחתת מחירים ולעליית מחירי התשומות, לא פסחו על רשתות הדיסקאונט הקטנות. מגמת שחיקה, גם אם בולטת פחות, ניתן לראות גם בדוחות רמי לוי וכמעט חינם. יוצאת דופן היא רשת ויקטורי שבשליטת משפחת רביד, שהציגה שיפור רבעוני בכל הפרמטרים של הדוח הכספי.

בשתי הרשתות הגדולות כבר מבינים שכדי לחזור למסלול של צמיחה נדרש שינוי בסעיפי ההוצאות. כך, בשופרסל נערכים לקיצוץ משמעותי בהוצאות השכר, שיתבטא בהיקף שעות העבודה של כל עובד ברשת, וכן בהטבות שונות לעובדים. הרשת תצטרך להתמודד גם עם העזיבה שניים מבכיריה - אפי רוזנהויז, שכיהן כנשיא ומנכ"ל הרשת, וריצ'י הנטר, שכיהן כמנהל העסקים הראשי.

מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד, אמר השבוע כי הקבוצה מתכננת ליישם תוכנית התייעלות שתכלול שני מרכיבים עיקריים - צמצום של עשרות עובדים, חלקם מנהלים, במטה ובשלוחות המטה של רבוע כחול, וצמצום הוצאות השיווק של החברה. בצעדים אלה מקווים ברשת להגיע לחיסכון שנתי של עד 40 מיליון שקל.

5% הם שיעור הרווח התפעולי שהציגה רשת רמי לוי שיווק השקמה, וזאת לעומת 7% ברבעון המקביל אשתקד. הרשת, שעד כה בלטה לטובה בשיעורי הרווחיות התפעולית אל מול מתחרותיה, לא הצליחה להתחמק ממגמת השחיקה ברווחיות שנרשמה בענף כולו.

גם רמי לוי, שמזוהה על-ידי רבים כ"מלך הדיסקאונט" עם מבצעי מכירות אגרסיביים, נפגע מהעמקת המבצעים בכל הרשתות, והרווח הגולמי שלו ירד מ-23.3% ל-20.9%.

אך את המגמה השלילית בסעיף זה מובילות שתי הרשתות הגדולות. החיסרון שבולט בכך הוא גודלן העצום שמקשה על גמישות בהוצאות. כך, הרווח התפעולי של שופרסל נסוג מ-4.4% ל-2.4%, ואילו זה של רבוע כחול צנח מ-3.2% ל-2% - שיעורים נמוכים משמעותית מאלה שבהם הורגלנו בענף המזון.

בקטגוריית הרווח התפעולי בולטת לחיוב ויקטורי, שברבעון הראשון המלא כחברה ציבורית הצליחה להעפיל על שיעור הרווחיות התפעולית של רמי לוי.

שיעור הרווחיות הגולמית שהציגה ויקטורי ברבעון השלישי עומד על 5.6%, לעומת 5.1% ברבעון המקביל ב-2010.

את השיפור מייחסים ברשת לפתיחת חנויות חדשות, לשיפור בתנאי הסחר מול הספקים, ולהגבלת מבצעים לחברי המועדון בלבד שתמכו בעלייה בהכנסות וברווח הגולמי. בהמשך צופים בויקטורי כי "תוכנית ההתרחבות, הכוללת פתיחת סניפים חדשים וכתוצאה מכך הגדלת המכירות ושיפור תנאי הסחר עם הספקים, שמר ואף תשפר את הרווחיות הגולמית".

6.5% הם שיעור הירידה בהכנסות (1.67 מיליארד שקל) שהציגה רשת רבוע כחול, הרשת היחידה שגם סעיף זה אצלה במגמה שלילית. ברבוע כחול מייחסים את עיקר הירידה להשפעת המחאה החברתית, שהורידה את מחירי המכירה והובילה לירידה בביקושים, וכן בשל עיתוי החגים שגרמו למכירות להתחלק בין הרבעון השלישי והרביעי, ואילו אשתקד נכללו במלואן ברבעון השלישי.

לעומתה, המתחרה שופרסל הציגה שיפור של כ-4% בהיקף המכירות, שהגיע ל-3 מיליארד שקל, אחרי ששטחי המסחר שלה גדלו ב-5.5% ולמרות ירידה של 1% במכירות בחנויות זהות. 3 הרשתות הקטנות ממשיכות להציג שיעורי צמיחה נאים בהיקפי המכירות, בזכות המשך התרחבותן.

מבין רשתות המזון הקטנות בולטת רשת רמי לוי עם זינוק של כ-39% במכירות הרבעון, שהגיעו לכ-608 מיליון שקל. בנוסף, עלייה של 4.3% במכירות בחנויות זהות הוסיפה 4 סניפים בשנה החולפת, והגדילה את שטחי המסחר שלה בכ-35%.

34 מיליון שקל הם הרווח הנקי הרבעוני שמציגה רבוע כחול, כשמרובו מיוחס להטבת מס. אחרי רבעונים לא מעטים שבהם נותרה מאחור, הצליחה הרשת של דודי ויסמן לעקוף בשורה התחתונה את שופרסל, שבה נשחק הרווח בכ-60% ל-29 מיליון שקל.

רשתות
 רשתות