עוזי לנדאו לוחץ על חברת החשמל לחתום על עסקת תמר

בפורום שולחן עגול שכינס היום שר התשתיות, הוא אמר כי "אי אפשר להחזיק את כל המשק תלוי באוויר כ"כ הרבה זמן. לוח הזמנים שם נראה בלתי סביר בעליל"

שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו לוחץ על חברת החשמל לחתום על הסכם רכישת הגז הענק עם שותפות "תמר".

בפורום שולחן עגול שכינס היום שר התשתיות לדיון בתכנון משק החשמל הפתיע לנדאו את המשתתפים כשאמר כי "הסיפור של הסכם הגז נמשך בלי סוף. אי אפשר להחזיק את כל המשק תלוי באוויר כ"כ הרבה זמן. מי שמסתכל מבחוץ אומר שככה אי אפשר להמשיך, צריך להתחיל לראות שההסכם הזה יסתיים. לוח הזמנים שם, לפחות מבחינתי, נראה בלתי סביר בעליל".

לנדאו אף הזהיר כי אם החברה לא תסיים את המו"מ לקראת ההסכם ייתכן שיהיה מקום למנות גורם חיצוני כקניין שינהל מו"מ במקביל לרכישת הגז.

התערבותו של לנדאו באה על רקע טענות היזמים כי אי חתימה על הסכם הגז עד סוף החודש עלולה לעכב את פיתוח "תמר". על-פי הסכם המימון של קבוצת דלק ואלון גז מחויבים השותפים להציג הסכם חתום עם חברת החשמל עד ל-26 לדצמבר על-מנת לקבל את המימון העיקרי לפרויקט. יחד עם זאת ישנה בידי השותפים אופציה להארכת המועד בחצי שנה בכפוף למילוי תנאים מסוימים.

מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח אמר ל"גלובס" בעקבות הדיון כי לנדאו לא התכוון לכך שחברת החשמל תסגור את עסקת הגז בכל מחיר. לדבריו, "אם כבר יש כאן הפעלת לחץ, היא על הצד השני להסכם".

במסגרת הדיון אמר לנדאו כי יש לפתח את משק החשמל באופן שתיותר רזרבה של 20 אחוז ביכולת הייצור בשנת 2020. "אנחנו רוצים לראות תכנית פיתוח שתבטיח למדינת ישראל שיהיה די חשמל בשנים הקרובות".

לנדאו תקף בדבריו את ניסיונות האוצר לאלץ את חברת החשמל להסכים לרפורמה. לדבריו, "זאת חברה שהוטמע בה הצופן הגנטי של 'ראשונים תמיד אנחנו'. ואז קופצת עלינו אידיאולוגיה של 'את החברה צריך להפריט' ומדברים על לייעל, על תחרות, והיעילות הכלכלית היא התפיסה השולטת. התהליך הצליח להביא לכך שהחברה תרד על הברכיים ועכשיו יש לנו פתאום מוטציה גנטית. אתה שומע מהדירקטוריון שאין כסף אז אין פיתוח. שכסף חשוב יותר מאחריות לאספקת החשמל".

לנדאו ציין את ההחלטה על התקנת הסולקנים בהיקף של 10 מיליארד שקלים - היקף השווה לרכש מטוסי ה-F-35 על-ידי חיל האוויר, ואמר שבמשרד הביטחון ההחלטה על הרכש התקבלה לאחר שנים בעוד שבחברת חשמל ההחלטה התקבלה תחת איום של הצו האישי נגד הדירקטורים שהוציא המשרד להגנת הסביבה.

מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן אמר בדיון כי עלולות להיות הפסקות חשמל בשנים הקרובות כתוצאה מכך שלחברת החשמל אין רזרבת ייצור מספקת. לדבריו, "למדינה יש היום פריבילגיה שהיום נותנים לנו את ההוראה ואנחנו עושים. אני לא בטוח שזה יעבוד עם יצרני החשמל הפרטיים. כדאי שהמדינה תעריך את מה שיש לה. צריך לעשות רגולציה שתעודד את היצרנים הפרטיים מבלי לדרוס את חברת החשמל".

גליקמן הזהיר כי חברת החשמל משקיעה רק 10% ממה שהיא צריכה להשקיע בחלוקה ובהולכה. "אנחנו מקבלים המון סימפטיה אבל עם סימפטיה לא קונים במכולת". בהתייחסו למו"מ על הוצאת יחידת ניהול המערכת מתוך חברת החשמל, כחלק מהשינוי המבני המתוכנן בה, אמר גליקמן: "אני מתפלא על הבעלים שלנו (מדינת ישראל - ע' ב') אפשר לחשוב שאנחנו נמצאים בשוויץ, אין פה מלחמות, אנחנו מפעילים סוויץ' ועוברים לניהול מערכת. אני בעד הוצאת ניהול המערכת החוצה אבל הדבר צריך להתבצע באחריות. אני לא מוכן להיות שותף לאחריות על הכאוס שיהיה פה אם זה לא יתבצע בצורה אחראית".