"לא קיבלנו פנייה רשמית להכפפת החינוכית לרשות השידור"

כך אמר מנכ"ל רשות השידור, יוני בן-מנחם, בדיון על הטלוויזיה החינוכית בוועדת החינוך של הכנסת ■ ח"כ אלכס מילר: "חשוב לשמור על עצמאות הטלוויזיה החינוכית"

"אנחנו ניזונים בדיוק כמוכם מהידיעות באמצעי התקשורת לגבי האפשרות להכפפת הטלוויזיה החינוכית לרשות השידור. אף אחד לא פנה אלינו, ומבחינתנו אלה שמועות בתקשורת" - כך אמר היום (ד') מנכ"ל רשות השידור, יוני בן-מנחם, בדיון מיוחד על הטלוויזיה החינוכית שנערך בוועדת החינוך של הכנסת.

בשבוע שעבר נודע כי בלשכת ראש הממשלה מעכבים את מינויו של אלדד קובלנץ למנהל הטלוויזיה החינוכית, וזאת למרות שנבחר לתפקיד על-ידי ועדת איתור מקצועית של משרד החינוך אליו כפופה הטלוויזיה החינוכית.

גורמים בלשכה אמרו אז ל"גלובס" כי החינוכית "מבזבזת כספי ציבור, לא משדרת תכנים חינוכיים, לא ממלאת את הייעוד לשמו היא קמה, אי-אפשר למצוא בה תוכניות חינוך, והיא מהווה נטל כלכלי מיותר על הציבור".

עוד נאמר כי בכוונת ראש הממשלה לסגור את הטלוויזיה החינוכית או להטמיעה בתוך רשות השידור, ובכך לחסוך בכסף ש"יושקע במטרות חינוכית אמיתיות".

בעקבות הדברים נוצרה סערה ציבורית נגד סגירת התחנה, ושר החינוך גדעון סער יצא באופן יוצא דופן נגד נתניהו ואמר נחרצות כי "החינוכית לא תיסגר במשמרת שלי".

"שר החינוך הבהיר היטב את דעתו", אמרה היום דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, "השר רואה בטלוויזיה החינוכית נכס למערכת החינוך".

שטאובר הוסיפה כי כממלאת-מקום מנכ"לית הטלוויזיה החינוכית היא רואה שיש מקום לשיפור, אבל מאמינה שהמנכ"ל הנבחר קובלנץ ישפר את תפקודה.

גם ח"כ נחמן שי התייחס לדברים ואמר כי "אין טעם לשקם גוף אחד (רשות שידור - ר"ב) ולהלביש אותו על צרותיו של גוף אחר. המטרה של הפעולה הזאת היא לנופף חרב מעל השידור הציבור".

לדבריו, את הוגי התוכנית לסגירת החינוכית "לא מעסיק קישקשתא, אלא קבוצה קטנה של שידורי אקטואליה שאינם מוצאים חן בעיני לשכת ראש הממשלה".

"נקודת המוצא שלי היא לשמור מכל משמר על ערוצי השידור הציבור", אמר ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), "לא נהיה חברה דמוקרטית ראויה בלי שידור ציבורי ראוי. רשות השידור הוא גוף חולה מבחינה כלכלית, ולהעמיס את הטלוויזיה החינוכית על רשות השידור זוהי שגיאה גדולה מאוד ופגיעה אנושה במערכת החינוך ובתלמידים".

ח"כ יואל חסון (קדימה) התייחס לדברים שנמסרו מלשכת ראש הממשלה בשבוע שעבר וטען כי סגירת החינוכית היא עוד עדות להתעצמותה של התוכנית של נתניהו להשתלט על אמצעי השידור. "נתניהו רוצה לעשות מעשי ברלוסקוני רק בלי הכסף של ברלוסקוני", אמר. חסון הוסיף כי הוא שמח לראות ששר החינוך אינו מסנגר על המהלך ומנסה לבלום את ההשתלטות על הטלוויזיה.

ח"כ נינו אבסדזה (קדימה) התייחסה לטענות על ההשפעות הפוליטיות על שוק התקשורת ואמרה כי אדם שמגיע מחוץ לישראל עוד עלול לחשוב כי "הסכנה הקיומית למדינת ישראל היא רביב דרוקר, קרן נויבך ובן כספית".

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), סיכם את הדיון באומרו כי ניכר שסיפוח הטלוויזיה החינוכית לא ישפר את מצבה של רשות השידור, וכן שהחינוכית היא נכס שעצמאותו חשובה.

בתגובה לסיכום הקצר התרעמו חברי הכנסת, ומילר הפטיר כי הוא אינו מתכוון לתת לוועדה בראשותו להיות במה "לניגוח הממשלה והעומד בראשה באופן פופוליסטי וזול על בסיס שמועות".

במהלך הדיון הסוער נראה היה כי חברי הוועדה הצליחו לגבש רוב להצעת החלטה המגנה את התנהלות ראש הממשלה בפרשה זו, ואולם יו"ר הוועדה החליט לסכם את הדיון בטרם התקבלה ההצעה. ח"כ מילר הסכים לקיים דיון נוסף בנושא.