דירקטור ב-ECB: "לבנק המרכזי אין כוח לתמוך בממשלות"

חבר מועצת המנהלים של הבנק המרכזי האירופי, יורגן סטארק, אמר: "נותר רק עוד כלי אחד, והוא התאמות במחירי השכר, משכורות ועלויות" ■ "אנו לא חברים בקרן החילוץ"

חבר מועצת המנהלים של הבנק המרכזי האירופי, יורגן סטארק, אמר אתמול (ג') כי הדרך היחידה בה אירופה תוכל לצאת ממשבר החובות הכבד שאופף אותה, היא הקטנת הגרעונות בתקציב וקיצוצים בשכר.

"נותר רק עוד כלי אחד, והוא התאמות במחירי השכר, משכורות ועלויות", אמר סטארק, בנאום שנשא בהזמנת שלוחת הפדרל ריזרב של דאלאס. "לבנק המרכזי אין כוח לתמוך בממשלות".

הדברים נאמרו על רקע ההתגוששות באירופה לאחרונה בנוגע לתפקידו של הבנק המרכזי בטיפול במשבר. בעוד צרפת קוראת לבנק להתערב ולקנות יותר אג"ח אירופאיות, גרמניה מתנגדת לכך בתוקף. הבנק המרכזי בעצמו דחה עד כה את הקריאות כי עליו להפוך למלווה גדול יותר, בטענה כי זה לא מתפקידו.

כאשר נשאל סטארק אם הבנק המרכזי יכול להלוות כסף לקרן החילוץ האירופית, הוא ענה: "אנו לא חברים בקרן החילוץ". סטארק הוסיף כי "על אף שמדינות רבות בגוש האירו לא עשו התאמות למצב באיחוד המוניטרי, אני אופטימי שגוש האירו ישרוד את המשבר".

סטארק ציין כי "אתגרים מכריעים בעניין הזה כוללים את הסיכון שהמדיניות המוניטרית נמצאת תחת עומס של משטרים דומיננטיים מבחינה פיסקלית, אשר נגרם מהתנהגות פיסקלית בלתי אחראית של ממשלות".