נתניהו למשרד הקליטה: בטלו קמפיין שמבזה יהודי ארה"ב

הקמפיין, שמבוסס על 3 קליפים, קורא לישראלים בארה"ב לשוב הביתה, ומבליט סטריאוטיפים שליליים של יהודים אמריקניים ■ ביטול הקמפיין - בעקבות התערבות שגריר ישראל בארה"ב

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה לשרת הקליטה, סופה לנדבר, לבטל מיד קמפיין שנועד לשכנע ישראלים בארה"ב לחזור הביתה, לישראל, באמצעות הבלטת סטריאוטיפים שליליים של יהודי ארה"ב ורמזים שנישואים ליהודים/יות אמריקניים יובילו בעצם להתבוללות. במקביל, מתנצלת שגרירות ישראל בוושינגטון לפני יהודי ארה"ב שנפגעו מהקמפיין.

מדובר בשלושה קליפים קצרים ביו טיוב שמזהירים ישראלים בארה"ב, באמצעות מערכונים, שילדיהם צפויים לאבד את מורשתם היהודית. כך, למשל, מתאר אחד מהקליפים סבא וסבתא בישראל, ישובים מול חנוכיה, שמשוחחים בסקייפ עם נכדתם באמריקה. הם שואלים אותה איזה חג היא חוגגת היום ותשובת הנכדה היא "כריסטמס". בקליפ אחר מתואר זוג: הוא יהודי אמריקני, היא ישראלית, ביום הזיכרון. הוא מביט בה בעיניים מזוגגות כאילו אינו מבין על מה היא אבלה.

הקמפיין עורר זעם בקהילות יהודיות בארה"ב והניע בעל טור ב"אטלנטיק", ג'פרי גולדברג, לכתוב בשבוע שעבר שהמסר של ממשלת ישראל הוא שאי אפשר להיות יהודים בארה"ב. שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, פנה אל ראש הממשלה והביא לתשומת לבו את הקמפיין של משרד הקליטה.

היום מדווח גולדברג, ששוחח עם השגריר ושמע מפיו מפיו את ההודעה הרשמית הבאה: "ברור שהקמפיין של משרד הקליטה לא הביא בחשבון את הרגישויות של יהודי ארה"ב, ואנו מצטערים על כל פגיעה שהוא גרם. הקמפיין, שנועד לעודד ישראלים בחו"ל לחזור לישראל, ראוי לשבח, ולא נועד לפגוע באיש. הקמפיין בוצע ללא ידיעתם וללא אישורם של לשכת ראש הממשלה ושגרירות ישראל בושינגטון.

"כאשר למד ראש הממשלה על הקמפיין, הוא הורה להסיר מיד את הקליפים מיו טיוב ולהסיר כרזות דומות מלוחות פרסום. ראש הממשלה מעריך עמוקות את הקהילה היהודית בארה"ב והוא מחויב להדק את הקשרים בינה לבין ישראל".

שרת הקליטה היתה מודעת לביקורת של יהודי ארה"ב על הקמפיין, אך בראיון לעיתונאי שמואל רוזנר, לפני שהעניין הובא לתשומת לבו של נתניהו, היא התייחסה בביטול לביקורות האלה והביעה זלזול בבעל הטור גולדברג על שבכלל העז למתוח ביקורת על הקמפיין.