קרוגמן: "המצב הנוכחי באירופה - מתכון להתמוטטות"

זוכה פרס נובל בכלכלה ל"ניו-יורק טיימס": "השילוב בין מדיניות 'צנע לכולם' לבין חשש הבנק המרכזי האירופי לגרור את הגוש לתרחיש של התפרצות אינפלציונית - הופך את המצב עבור המדינות השקועות בחובות לבלתי אפשרי"

"האופטימיסטים מעריכים כי אירופה בדרך למיתון, והפסימיסטים מזהירים מפני שפל עולמי נוסף עקב משבר החוב באירופה", מסביר פרופ' פול קרוגמן. קרוגמן הוא חתן פרס נובל בכלכלה, בעל טור פיננסי קבוע ב"ניו יורק טיימס".

קרוגמן תולה את הידרדרות הכלכלה העולמית, ובעיקר את החרפת המשבר באירופה, במדיניות פיסקאליות לא אחראית של מנהיגי העולם. "למרות שהמנהיגים באירופה ממשיכים להתעקש שהבעיה האירופאית היא הוצאות גבוהות מדי ברמת הלאום, הבעיה האמיתית של אירופה היא הוצאה נמוכה מדי ברמת גוש האירו כולו", מבהיר קרוגמן.

קרוגמן תוקף את מדיניות הצנע של כלכלות אירופה ה"מתקשות", שחותכות בהוצאות הממשלתיות, מפריטות נכסים ומפרטות עובדים בשירות הציבורי כדי לצמצם את הגירעון הממשלתי. "המאמצים של מנהיגי אירופה לתקן את המצב באמצעות עוד צעדי צנע, שיחקו תפקיד משמעותי בהרעת המצב הכלכלי", סיכם קרוגמן.

גם מהבנק המרכזי האירופי (ECB) קרוגמן לא חוסך ביקורת, שכן אינו מוכן להדפיס אירו ולהלוות כספים לכלכלות והבנקים המתקשים: "השילוב בין מדיניות 'צנע לכולם', יחד עם חשש הבנק המרכזי האירופי לגרור את הגוש לתרחיש של התפרצות אינפלציונית - הופך את המצב עבור המדינות השקועות בחובות לבלתי אפשרי".

קרוגמן מסכם כי המצב הנוכחי הוא "מתכון לפשיטת רגל של מדינות, קריסת בנקים והתמוטטות כלכלית כוללת".