מליבו עשויה לקחת הלוואות גישור לתשלום האג"ח

לחברת הבנייה של ספי שלגי, הפועלת בקנדה, התחייבויות אג"ח של מעל 90 מיליון שקל ■ תידרש לשלם למחזיקי איגרות החוב כ-04 מיליון שקל במאי 2102

מליבו אינווסטמנטס, מקבוצת מליבו ישראל שבשליטת יוסף (ספי) שלגי, מעריכה שתצליח להעמיד מימון לפירעון קרן וריבית למחזיקי האג"ח במאי 2012, בהיקף של כ-40 מיליון שקל. מליבו אינווסטמנטס, הפועלת בתחום של יזמות למגורים בקנדה, הנפיקה בישראל אג"ח בשנת 2006 ולפניה עוד שלושה תשלומי קרן, בהיקף של למעלה מ-90 מיליון שקל (לאחר רכישה עצמית שביצעה החברה). האג"ח נסחרות כעת בתשואת זבל של כ-19%.

"בכוונת החברה לפרוע את קרן האג"ח מכספים שיתקבלו מפרויקטים שצפויים להסתיים עד למועד פירעון האג"ח, וכן מהלוואות גישור לזמן קצר - אם יהיה צורך בכך - על פרויקטים שצפויים להסתיים לאחר פירעון האג"ח. להערכת החברה, סיכוייה להשגת הלוואות הגישור הינם טובים", נכתב על ידי רואי החשבון.

מליבו מכרה במהלך הרבעון השלישי 145 דירות, ואת תשעת החודשים הראשונים של השנה היא סיימה עם צמיחה של 7% בהכנסות ל-20 מיליון דולר קנדי. ההפסד באותה תקופה עמד על 2 מיליון דולר קנדי, בהמשך להפסד של 3 מיליון דולר קנדי ב-2010. התוצאות יצרו גירעון בהון העצמי של כ-9 מיליון דולר קנדי וגירעון בהון החוזר של כ-15 מיליון דולר קנדי. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת שלילי, בהיקף של כ-13 מיליון דולר קנדי.

בחברה, כאמור, מגלים אופטימיות ומייחסים את התוצאות לכללי ה-IFRS, לפיהם לא ניתן להכיר בהכנסות ממכירת דירות למגורים עד למסירת הנכס לדייר. "הגירעון בהון העצמי של החברה נובע, בין היתר, מדחיית ההכרה בהכנסה עד למועד סיום הפרויקטים ומרישום הוצאות מכירה ושיווק בגין הפרויקטים בסעיף הרווח והפסד ללא אפשרות להוונם למלאי", נכתב בדוחות.

בדוחות מצוין עוד כי מצב שוק הנדל"ן למגורים בקנדה רשם שיפור במהלך 2011, וכי הבנקים המקומיים מוכנים להעמיד אשראי גבוה יחסית. העמדת אשראי בפרויקטים למגורים בקנדה מותנית במכירה מוקדמת של לפחות כ-70% מהדירות.

בחודש אוקטובר דיווחה החברה על הסכם למכירת הבעלות בה ממליבו ישראל לידי ספי שלגי (בעל השליטה בחברה המוכרת) תמורת 71 מיליון שקל. מלבד שלגי מחזיקים מניות מיעוט במליבו ישראל יורשי משפחת שניידר מארה"ב ונתן פרנקל.

עלתה לגדולה בשנות ה-80

מליבו ישראל הוקמה בסוף שנות ה-80 על חורבותיה של חברת זכריה דרוקר. באמצעות מהלכי התייעלות והנפקות אינטנסיביות, הפכה החברה לאחת מחברות הבנייה הגדולות בישראל. תחת ניהולם של שלגי, פרנקל ומאיר שני גייסה מליבו מאות מיליוני שקלים להרחבת פעילותה בתחומי הנדל"ן ולביצוע השקעות מגוונות. בין היתר, רכשה החברה החזקות ביצרנית מעדני החלב "מילק מן", בחברת המזון הכשר בארה"ב "רוקח", ועוד. חלק מאותן השקעות, כמו גם תיק ני"ע ספקולטיבי שנוהל בחברה, הסבו למליבו הפסדים כבדים באמצע שנות ה-90. בשנים הבאות מכרה החברה השקעות כושלות, מימשה את תיק הני"ע והציגה רווחים נאים מסיום פרויקטים של בנייה.