שיפור במצב רוכשי הדירות באוקטובר עקב ירידה במחירים

מדד משכן למצב רוכשי הדירות רשם בחודש אוקטובר 2011 עלייה של 0.8% לרמה של 125.4 נק' ■ כלכלני בנק הפועלים: "לא מן הנמנע שנראה המשך שיפור במצב הרוכשים בחודשים הקרובים"

היום (ב') קיבלנו עוד אישוש לכך שמצב רוכשי הדירות משתפר: בעקבות הירידה במחירי הדירות, הירידה בריבית המשכנתאות והעלייה בשכר הממוצע במשק, עלה בחודש אוקטובר מדד משכן למצב רוכשי הדירות ב-0.8%. זו העלייה החודשית השנייה ברציפות במדד, שמפרסם בנק הפועלים.

הנתונים הרשמיים מלמדים על "שוק של קונים": מחירי דירות מיד שנייה ירדו בכ-3% ברבעון השלישי, בהשוואה לרבעון השני, לרמה של 1.08 מיליון שקל בממוצע, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; מחירי דירות חדשות ירדו ב-1.2% בחודש ספטמבר בהשוואה לאוגוסט, על פי נתוני משרד האוצר; ובערים מסוימות נרשמה ירידת מחירים חדה יותר - בת"א, בת ים ובאר שבע, למשל, ירד מחיר דירת 4 חדרים (המוצר הפופולרי בשוק הדיור הישראלי) ב-4% עד 6% ברבעון השלישי, בהשוואה לרבעון השני, לפי נתוני השמאי הממשלתי.

מלאי של דירות ריקות

שוק הנדל"ן למגורים, שהיה לוהט כל כך בין מחצית 2009 לקיץ 2011, אכן מתקרר: באתרי המכירות של הקבלנים אין תנועה רבה - באוקטובר נמכרו רק 1,057 דירות חדשות, צניחה של 18% מספטמבר, לפי הלמ"ס.

אחרי שהורגלנו במשך שנתיים לידיעות על "התנפלות" של קונים בירידי דירות שבמהלכם אזלה כל הסחורה, היום שחררה חברת נוה מקבוצת נכסים ובניין IDB הודעה לעיתונות, שלפיה מכרה 20 יחידות דיור מתוך 300 שהציעה למכירה ביריד. אם היום זו נחשבת סיבה למסיבה, אז כנראה שהפרספקטיבה באמת השתנתה מהקצה אל הקצה.

הצמיחה בהיקפי הבנייה ובמלאי הדירות הבלתי מכורות, המגדילה את ההיצע, אמנם מאפשרת כעת לרוכשי הדירות ליהנות ממחירים נוחים יותר, אך היא קשורה בקשר הדוק למימון שמעניקים הבנקים לקבלנים שבונים הרבה - אבל מוכרים פחות. מה תהיה יכולת ההחזר של יזם שרכש קרקעות רבות, בנה עליהן עשרות ואולי מאות דירות, וכעת הן ניצבות ריקות, ללא דורש? מלאי הדירות החדשות הבלתי מכורות - בשווי עשרות מיליארדי שקלים - עמד באוקטובר על 18,718 יחידות דיור, עלייה של כ-2% בהשוואה לספטמבר, וזינוק של כ-23% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.

באחרונה גם נרשם שיא של עשור בהיקפי הבנייה למגורים בישראל: בסוף ספטמבר היו 77.5 אלף יחידות דיור בבנייה פעילה, זינוק של 14% בהשוואה לספטמבר 2010, והמספר הגבוה ביותר של דירות בבנייה פעילה מאז סוף ספטמבר 2001 - על פי נתוני הלמ"ס.

לאור הנתונים הללו, אין זה מפתיע שנגיד בנק ישראל קרא באחרונה למשרד השיכון להאט את קצב שיווק הקרקעות כדי למנוע מפולת במחירי הדירות, קריסה כלכלית של קבלנים וחוסר יציבות של הבנקים, המממנים מאות פרויקטים של בנייה למגורים.