הוצאות האיטלקים בחג המולד יהיו הנמוכות מזה 60 שנה

המכירות בעונת חג המולד צפויות לצנוח ב-15% לעומת אשתקד

באיטליה, במקום פרושוטו ופנטונה לרגל חג המולד, הסממנים הבולטים בחג המולד השנה יהיו יין ביתי וחגורות מהודקות, מכיוון שהמדינה ניצבת על סף עונת החגים הגרועה ביותר ב-60 השנים האחרונות.

"לצרכנים פשוט אין אמון במחר", אמר פייטרו ג'ורדנו, מזכ"ל ארגון הצרכנים אדיקונסום, הפועל מרומא. ייתכן שהמכירות בעונת חג המולד יצנחו ב-15% לעומת אשתקד - הירידה החדה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, אמר ג'ורדנו בראיון טלפוני.

איטלקים רבים יוציאו את "משכורת 13" שהם מקבלים בדצמבר על תשלום חשבונות במקום על רכישת מתנות, העריך ג'ורדנו. מי שיכול להרשות לעצמו להוציא כסף, יחפש ככל הנראה מתנות זולות יותר או תיקי גוצ'י בהנחה.

ראש ממשלת איטליה, מריו מונטי, הכריז אתמול (א') בלילה על תוכנית של צעדי צנע וצעדים להמרצת הצמיחה בהיקף של 30 מיליארד אירו (40 מיליארד דולר).

הצרכנים האיטלקים עשויים לקצץ ב-2.3% ל-625 אירו את התקציבים המיועדים לרכישת מתנות חג, מזון נוסף לארוחות חגיגיות והוצאות בידור במהלך עונת חג המולד, להערכת דלויט. הקיצוץ גדול כמעט פי שלושה מהקיצוץ בסך 0.8% הצפוי באירופה כולה.

אמון הצרכנים באיטליה צנח לרמה הנמוכה ביותר בסקר חג המולד, כך אמר בראיון טלפוני דריו ריגטי, שותף בסניף דלויט במילנו. ההוצאות על מתנות ירשמו את ההתכווצות החדה ביותר: 3.2%.

"השנה אני הולכת לקנות מתנות רק בשביל הילדים", אמרה מנואלה דה לוקה, עורכת דין עצמאית בת 33, שהתראיינה מחוץ לחנות הדגל של בנטון גרופ בקרבת הקתדרלה מהמאה ה-14 במילנו. "אני חוששת לגבי העתיד ולגבי מה שהולך לקרות בשנה הבאה".

גם בעלי החנויות חולקים בפסימיות של הצרכנים, ומדד אמון הקמעונאים צלל בנובמבר לרמה הנמוכה ביותר מאז מארס 2009. המכירות הקמעונאיות בספטמבר - החודש האחרון שעבורו קיימים נתונים - ירדו ב-1.6% לעומת החודש המקביל אשתקד, כאשר את הירידות הובילו הנעליים והמכשירים לבית.

"דוחים קנייה של מיונז"

"העובדה שזה חג המולד אינה הולכת לשנות דבר", אמרה טיציאנה דה פסקליס, שמפעילה חנות מכולת פינתית באזור סמפיונה במילנו, שהמכירות בו צנחו ב-40% לפחות. "בחמש-עשרה, שש-עשרה, שבע-עשרה השנים האחרונות ראינו רק צמיחה, אבל זה השתנה ואנשים פשוט לא נכנסים יותר".

סרג'יו מנגזו, שמשפחתו היא הבעלים של רשת סמייל, ואף מפעילה מסעדה ומחלקת מזון יוקרתיים בחנות הכולבו אקסלסיור של גרופו קוין במילנו, אמר שהקונים בסופרמרקט באזור ונטו מקצצים בהוצאות על מזון. "אנשים אוכלים פחות פסטה מאשר לפני שנה", אמר מנגזו. "הם לא קונים רטבים לפסטה. הם דוחים קנייה של מיונז".