איש עשיר, שיצר גרוטאת כדורגל ענייה

הסיפור הזה מוכר לכם, לא? פעם זה קורה עם לוני, אח"כ עם שניידר, ועכשיו זוהי גרסת ההמשך של הבמאי גולדהאר. רק שדה הניסויים לא משתנה: מכבי ת"א

מה המשותף להרציקוביץ', שניידר וגולדהאר? שלושתם אנשים עם הרבה מאוד כסף שיצרו גרוטאות כדורגל עניות. עכשיו תעצמו את העיניים ותשאלו את עצמכם מה אתם אמורים להבין מזה. ועוד שאלה שתקצר עבורכם את הדרך לתשובה: אילו מישהו מהשלושה היה מתמנה למנהל מוזיאון הארץ או לנשיא מכון ויצמן - האם גם אז המינוי שלהם היה מתקבל אצלכם בהבנה כל כך גדולה?

***

בטור לפתיחת העונה שהתפרסם כאן הועלו בהקשר הקבוצה של איווניר שתי נקודות מהותיות: או שאיווניר יודע על ההגנה שלו משהו שאנחנו לא יודעים (או שמישהו לקח כאן סיכון גדול מדי). והדבר השני, האם אפשר להיות בעלים בשלט רחוק של קבוצה מצליחה והאם קבוצה נעדרת דמויות מקצועניות בתפקידי הניהול שלה (זולת דובר), מסוגלת להפוך אותן לכאלה תוך כדי תנועה. ובכן, התשובה לשתי השאלות האלה היא: לא.

שתי השאלות והתשובות עליהן, הן סיפורה של מכבי העונה ובכלל. אני חושב הרבה לאחרונה על התאומים גיא ורון נחמן. לתאומים המגינים היתה קריירה בת שנתיים. היא התחילה בקיץ 94' ונגמרה כעבור שנתיים. הסיבה שלא שמעתם על הנחמנים מאז קיץ 96', היא כי הם היו שחקנים לא מספיק טובים. הסיבה ששמעתם עליהם באותן שנתיים, היא כי הרכיבו איתם את קו ההגנה ברומר, שלח ואובארוב, ובקישור האחורי לפניהם שיחק קלינגר שמשך גם את שוהם. בתוך שנתיים היו לנחמנים שתי אליפויות וגביע, והם היו שותפים להגנה שספגה הכי פחות. 42 שערים ב-60 משחקי ליגה.

קבוצות אלופות נשענות על חוט שדרה. חוט שדרה פירושו החוסן המנטאלי של קבוצת כדורגל. חוט השדרה של מכבי ההיא היה אובארוב, פולוקארוב, אבי כהן הירושלמי וקלינגר. הם הוציאו מדריקס בגרות והרוויחו גם את שוהם, שלח וברומר. לחיפה של גרנט היו את רוסו, פראליה, ז'וטאוטאס, ומי לא בעצם. הם הצמיחו את בנאדו וקייסי. למכבי של קלינגר היו בנין וגולדברג. ברומר ועמיר תורג'מן תרמו בגרות מהספסל. הודות להם דגו פרח ובן חיים התגלה. לבית"ר של גאידמק היו בואטנג, בנאדו, עידן טל, אלברמן ופרננדז. פתאום גילינו דרכם את יצחקי. להפועל של גוטמן היו אניימה, דה סילבה ובאדיר. בזכותם שכטר וזהבי זכו למצות את עצמם.

לתאומים הנחמנים לא היו שתי אליפויות וגביע בשנתיים אילו הם היו משחקים במכבי היום. אילו שירן ייני או עומר ורד היו נולדים עשור וחצי מוקדם יותר, היו להם שתי אליפויות וגביע. לפחות.

***

איווניר פוטר כי הוא מיצה את תפקידו במכבי. איווניר מיצה את תפקידו במכבי כי הוא כבר לא היה מסוגל להוציא יותר מהסגל שלו. ספק אם מישהו אחר היה מוציא הרבה יותר. איווניר פוטר כי הוא קיבל תקופת סטאז' בת חצי שנה ללמוד את הסגל שלו ולהחליט את מי מהסגל הזה הוא לוקח לעונה הבאה. איווניר לקח את כולם. העובדה ששני אנשים שונים שמתיימרים לשמש סמכות מקצועית הוציאו אותן תוצאות מאותו סגל, מעידה על הסגל ועל הבנאים.

***

השחקן הישראלי בן הדור "החדש" הוא סרטן לקבוצתו. באדיר כבר בן 37 וסוחב את הפועל. הוא דינוזאור. בנאדו היה כזה בשנותיו האחרונות. הוא פרש בגיל 38. חרזי אותו סיפור. תנסו להיזכר מתי פעם אחרונה ראיתם שחקן ישראלי שזיהיתם עליו מהיום הראשון ביצים משיש. אוחנה וקלינגר היו שחקנים שגררו אותך באוזן אם צריך כדי שתנצח בשבילם את המשחק.

יצחקי הרשים כשאלברמן, בואטנג וטל שיחקו סביבו בקישור. למכבי הוא הגיע במעמד הכוכב שמיועד להנהיג את הקבוצה. מאז הוא עסוק בלהתקוטט עם איווניר דרך התקשורת. ולהשמין. שנה שלמה הבנאדם ישב בחוץ, שולמו עליו מיליונים. תעלה למגרש, סתום את הפה ותוכיח שלא השקיעו בך לחינם. אתה חייב למועדון שקנה אותך ולקהל. במקום זה יצחקי מתקוטט. וממשיך להשמין. עטר מוכיח שאתה יכול לצאת מהשכונה, אבל יש אנשים שלעולם לא תוכל להוציא את השכונה מהם. מסורתית, לא היו שחקנים כאלה בקבוצות מצליחות של מכבי. הם נהדפו עוד בכניסה לכביש הגישה לקריית שלום. היום עטר ויצחקי הם הפנים של מכבי.

***

איווניר קיווה שהקבוצה שלו תתגבש תוך כדי תנועה. שהתחלואים שלה ייפתרו מניצחון שיגרור ניצחון ויגרור בטחון. שהמתח המאזן בין צעירים מהבית עם פוטנציאל למבוגרים עם קבלות ותחת יתלקח ויסחוף. קורה לפעמים שקבוצות מתגבשות ככה.

אז מה הלאה? במכבי צריכים לבנות קבוצה. מנהל, מערך סקאוט, מנכ"ל, צוות שמגבש שמות לתפקיד המאמן. צוות שהמאמן יכול להחליף איתו מלה כשהוא מתלבט. לשקול אולי גם בעלים. עד שלא יבנו שם קבוצה ימשיכו להיזרק שם שמות כמו שום. לא ברור לי למה מזכירים את שום. גם לא את רוני לוי וגיא לוזון. עד שלא יבנו קבוצה, ימשיכו לספר שם כל קיץ שהם בונים קבוצה.