מה מציעים עיתוני הילדים בישראל - וכמה הם עולים?

הם עולים 20-50 שקל בחודש ומספקים הנאה וידע - וגם סיבה טובה להסיר את העיניים מהמסך ■ "גלובס" גייס קבוצת ילדים לקרוא 5 עיתונים - וחזר עם מסקנות

מגזינים המיועדים לילדים הם דרך נפלאה לעודד אותם להתנתק ממסך המחשב, הטלוויזיה או הטלפון לטובת קריאה ועיון. לצד הציפייה המתוקה למצוא את המגזין הבא בתיבת הדואר, היצע המגזינים לילדים ולבני-נוער כולל תוצרת איכותית ומרשימה, עם תכנים מעניינים שמעשירים את עולמם של הקטנים והגדולים כאחד, בעיקר בתחומי הטבע והמדע.

"גלובס" בחן 5 מגזינים: "גלילאו צעיר", "עיתון חי", "טבע הדברים לילדים", "עיניים" ו"אצבעוני". ההתרשמות הכללית היא כי כל המגזינים מציעים חומר איכותי ומעניין המוגש בצורה חיננית לעין.

הבדיקה בוצעה בעזרתם של ילדים בני 7-11 שעלעלו וקראו וחיוו את דעתם. בשורה התחתונה, בעבור תוכן מעניין ידירו רבים את עיניהם ממסך המחשב. המגזינים שבעיקר זכו לשבחים הם "גלילאו צעיר" ואחריו "עיניים". חלק מהבנים העירו כי חבל שאין מגזין ספורט.

המחיר למגזין במסגרת מנוי נע מ-20 שקל ("אצבעוני") ל-47 שקל ("עיניים"). חלק מהמנויים דורשים התחייבות לשנה ("גלילאו צעיר", "עיתון חי") וחלקם לא ("עיניים", "טבע הדברים לילדים"). כדאי לבדוק אם יש הנחות דרך מועדוני צרכנות.

נציין לטובה כי כל המגזינים שנבדקו נעדרים מפרסומות כמעט לחלוטין, למעט בודדות ובעיקר כאלה הנוגעות לתוכני העיתון (גני חיות, מוזיאונים).

פתרון להורים שמחפשים העשרה

ההתמודדות של העיתונות הכתובה עם הטכנולוגיה שמנגישה לילדים כל מידע בכל נושא מאתגרת.

אודי רן, המייסד, המנכ"ל והעורך של המגזין "ילדי טבע הדברים", מסביר: "העיתון מוגש בשפה פשוטה, בשונה מהמידע באינטרנט שמוגש בשפה שילד לא תמיד יבין. אצלנו הם יכולים למצוא מידע גם בנושאים כבדים כמו גנטיקה או אסטרונומיה, בצורה ברורה ונחמדה".

רמי שיר, מנכ"ל ועורך המגזין "אצבעוני", סבור כי אין מאבק במדיה האלקטרונית: "אנחנו לא מתחרים במסך. כל ערוץ תקשורת הוא מדיה אחרת הנצרך ברגע המתאים. יש דור שלם של הורים שמבינים שצריך להעניק לילד עיסוקים נוספים, וכאן החשיבות של עידוד הקריאה מצידם".

רחל בן-צבי-זיו, מנכ"לית מוטו תקשורת המוציאה לאור את המגזינים "גלילאו צעיר" ו"עיתון חי", מסכימה: "הילדים יודעים ליהנות מכל העולמות, דווקא בשל ריבוי אמצעי המדיה. הצורך להעניק לילדים תוכן איכותי מתורגם לעלייה מתמדת במספר המנויים לעיתוני הילדים. 80% מהמנויים מחדשים את המנוי".

תמיר ראונר, עורך ראשי של המגזין "עיניים", מחדד: "אנחנו ממשיכים לעשות את מה שאנחנו יודעים לעשות, וכנראה שעדיין יש מספיק ילדים שזה מעניין אותם, ולראיה - מספר המנויים של המגזין נמצא במגמת עלייה".

אלא שלא כולם פורחים - המגזין "עולם הילדים" (לשעבר "עולמו של דיסני") מבית "ידיעות אחרונות" מפסיק בימים אלה את פעילותו - ומותיר את חובבי הז'אנר (עיסוק בנושאים קלילים) עם אלטרנטיבת "מעריב לנוער" הוותיק.

"גלילאו צעיר": כשקומיקס ומדע נפגשים

המגזין הצעיר ביותר שנסקר לצורך הכתבה, אשר נוסד ב-2004.

* זהו ירחון מדעי המיועד לגילאים 7-14.

* מוטו: הפנייה לילדים היא "בגובה העיניים", למרות הנושאים הרציניים בהם מטפל המגזין: כימיה וביולוגיה, אסטרונומיה וחלל, בעלי חיים, מדינות בעולם, סיפורים היסטוריים, שמירה על הסביבה ועוד.

* מה בעיתון? כ-70 עמודים בהם כתבות מעמיקות (חלקן במגרת מדורים קבועים) ותכנים הנותנים מענה לילדים ולמבוגרים, סקרנים וצמאי ידע.

התכנים אינם מלווים בניקוד, והם ערוכים וכתובים בצורה מרשימה לרבות מרווחים נוחים לקריאה בין השורות. אל התכנים נלווים איורים מוצלחים ותמונות מרשימות. בעמודים האחרונים יש חידונים ותשבצים.

* דבר הילדים: "עיתון שכיף לדפדף בו. יש הרבה כתבות מעניינות ובעיקר דברים שעוסקים במדע. התמונות והציורים יפים. הקומיקס ממש מגניב".

חלק מהילדים חשו בעומס וטענו כי יש "יותר מדי נושאים", אולם אלה היו המיעוט. הרוב ציינו כי זהו המגזין המועדף עליהם.

* אתר אינטרנט: כתבות המגזין מופיעות באתר ifeel.co.il.

* מחיר: 390 שקל למנוי בהתחייבות לשנה (כ-32.50 שקל לגיליון); גיליון בודד: 35 שקל.

"עיתון חי": טבע מהארץ ומהעולם

ירחון לבני 12. נוסד ב-1991.

* מוטו: הירחון עוסק בבעלי חיים - מחיות בר, עבור בחיות מחמד, וטרינריה, זכויות בעלי חיים ועד לאיכות הסביבה.

* מה בעיתון? כ-50 עמודים מנייר כרומו הכוללים צילומים מרהיבים של בעלי חיים, כתבות וסיפורים עלילתיים מהארץ ומהעולם. יש טורים קבועים של וטרינר וזואולוג, מדור אימוצים, מדור שאלות ותשובות. התכנים מותאמים לקהל הבוגר, מוגשים בפונטים קטנים וצפופים למדי ואף כוללים שימוש באנגלית.

* דבר הילדים: "העיתון מגניב ומעניין. יש מידע על בעלי חיים מיוחדים שלא כולם מכירים. התמונות ממש יפות, הטקסטים כתובים יפה, וטוב שהם לא תינוקיים, חלק מהם קצת ארוכים".

* אתר: ifeel.co.il. כתבות המגזין מופיעות באתר.

* מחיר: 325 שקל למנוי שנתי (27 שקל לגיליון); 35 שקל לגיליון.

"ילדי טבע הדברים": גנטיקה, חדשות מהספארי ותשבצים

ירחון המיועד לגילאי 6-12, נוסד ב-1994 וחוגג השבוע את גיליון ה-200.

* מוטו: מאחורי כל משפט יש ידע רב, ומאחורי כל זוג עיניים יש נשמה. הנושאים כוללים בעלי החיים, גנטיקה, חיידקים ואסטרונומיה, ומוגשים בשפה נעימה ולא מתיילדת, כך שילד בן 6 יוכל להבין וילד בן 12 לא ירגיש שמדברים אליו כמו תינוק.

* מה בעיתון? כ-50 עמודים צבעוניים הכוללים כתבות וסיפורים חווייתיים עם ניקוד חלקי. המדורים הקבועים כוללים וטרינר המשיב לשאלות הקוראים, חדשות מהספארי, חדשות מדע, חידות, תשבצים וקומיקס לקינוח.

* דבר הילדים: המגזין מיועד לצעירים שבחבורה, והם גם אלה שבעיקר נמשכו לקריאה ולעיון בו. וזו התרשמותם: "יש כתבות מגניבות, למשל על מערכת הכוכבים ועל מקומות שונים בעולם כמו אפריקה. יש גם סיפורים מעניינים על בעלי חיים. חלק מהכתבות ארוכות מדיי. אהבנו את החדשות מהספארי. זה טוב שיש הסבר למלים מסובכות, והצבעים של העיתון יפים".

* אתר: tevahadvarim.co.il - כולל כתבות מהמגזין עם יותר תמונות. בקרוב ישודרג עם מאגר נתונים לפי מילת חיפוש שיכלול גם אלפי סרטונים רלוונטיים להגדרה.

* מחיר: 34 שקל לחודש למנוי; גיליון: 39 שקל.

"אצבעוני": כתבות, תמונות ושפה חיננית

בקרוב ימלאו לעיתון הוותיק בישראל 60 שנה. מיועד לגילאי 6 ואילך, יוצא במהדורה דו-שבועית.

* מוטו: מגזין חינוכי-דידקטי שחושב דברים טובים על ילדים ועל איך לגדל אותם בצורה נכונה. העיתון כולל חדשות וכתבות אקטואליה (ללא אסונות או רכילות) הממלאים אחר יצר הסקרנות והרצון לדעת.

* מה בעיתון? כ-30 עמודי כרומו בהם כתבות וסיפורים, חלקם בהמשכים, הכתובים בשפה נעימה וחיננית בפונטים גדולים, מרווחים ומנוקדים. עוד במגזין מדורים קבועים בהם משתתפים הקוראים, מדורי שעשועים ולימוד קל של אנגלית. הצבעוניות, הגשת הטקסטים וניסוחם פונים לילדים הצעירים. הוצאת "אצבעוני" כוללת גם מגזינים לקטנטנים ("צב צב" ו"דובון").

* דבר הילדים: "עיתון נחמד שיש בו כתבות וסיפורים מעניינים שהם לא ארוכים מדי. יש מידע על כל מיני ארצות ודמויות היסטוריות, זה מעניין. התמונות יפות, והעיתון צבעוני".

* אתר: ezbeoni.co.il - מיועד להורים וכולל המלצות על דרכים לקריאת העיתון במשותף.

* מחיר: 500 שקל למנוי שנתי (24 גיליונות, 20 שקל לגיליון); 400 שקל דרך ועדי עובדים במקומות עבודה (כ-17 שקל לגיליון). הנחות נוספות דרך מועדוני צרכנות; 30 שקל לגיליון בחנויות.

"עיניים": נושא אחד בזוויות שונות

ירחון לבני 6-13, נוסד ב-1994.

* מוטו: עיתון רב-תחומי שבו כל גיליון מיוחד לנושא מרכזי אחד הנדון מכיוונים שונים, כמו תעלומות, פרחים ועוד.

* מה בעיתון? כ-60 עמודים גדולים עם טקסטים מרובים המשתרעים על שטח נרחב מהעמוד - מה שעשוי להיות עמוס לעין. הנושא של המגזין מובא מכל זווית אפשרית כמעט. האותיות גדולות ומנוקדות חלקית, והטקסטים מנוסחים היטב.

* דבר הילדים: "אחלה מגזין. שונה במובן שלא מתעסק עם שטויות. המדורים טובים, והכתבות מאוד מעניינות". חלק מהילדים ציינו כי "לפעמים בוחרים בנושא קצת משעמם. אולי עדיף לגוון".

* אתר: einayim.com - כולל תכנים מהמגזין ואפשרות למשלוח פתרונות לחידות ופניות אחרות. בקרוב גרסה לטאבלט.

* מחיר: מנוי: 47 שקל לחודש (ללא התחייבות). גיליון 49 שקל.